Odlomak

UVOD

Upravljanje je neophodno u savremenom društvu. Sam pojam upravljanja predstavlja kontinualno dejstvo upravljačkih akcija kojima se utiče na parametere sistema, a sistem  prevodi iz jednog stanja u drugo. Veliki doprinos utemeljenju menadžmenta kao naucne discipline doprinjeli su Anri Fajol i Frederik Tejlor.  Anri Fajol je slavni francuski teoritačar koji je svoju teoriju zasnovao na velikom radnom iskustvu prvo kao rudarski inženjer, a potom kao generalni direktor. Fajol je definisao menadžment kao:
-predvidjanje
-planiranje
-komandovanje
-koordiniranje
-kontrolu
U tom smislu, on je utvrdio 6 ključnih preduzetničkih aktivnosti:
1.tehničke aktivnosti (proizvodnja)
2.komercijalne aktivnosti (kupoprodaja)
3.finansijske aktivnosti (kapital)
4.obezbjeđenje (čuvanje imovine)
5.računovodstvene aktivnosti (finansijske informacije)
6.menadžerske aktivnosti (planiranje i organizacija)
Poslovanje preduzeća sve više je pod dominantnim uticajem faktora eksternog okruženja. U takvim okolnostima ne postoji univerzalna formula za postizanje uspjeha niti se mogu prenaglašavati uticaji i zasluge pojedinih funkcija. Blagovremeno i adekvatno reagovanje na pozitivne i negativne signale iz okruženja, uz optimalno korišćenje svih izvora i sposobnosti preduzeća, pouzdana je osnova za njegov rast i razvoj.

1.    Pojam i značaj strategije

Strategija nije sve, ali bez strategije sve je ništa, misao je jednog anonimnog preduzetnika. Osnovni problem s kojim se sreće preduzeće u suočavanju sa turbulentnim i kompleksnim okruženjem mogao bi se izraziti na sledeći način: koja strategija omogućava preduzeću da uspije u okruženju koje se mijenja? Ovo iz razloga jer menadžeri putem strategijskog menadžmenta uspostavljaju odnos izmedju preduzeća i okruženja, a strategija predstavlja rezultat ovog procesa. U fokusu strategijskog odlučivanja je odluka o tome kako ostvariti konkurentsku prednost jer postoje različiti načini njenog ostvarivanja. Naime, uspješna preduzeća imaju iste ili slične ciljeve ali su različiti načini njihovog ostvarenja.
Od vremena kad je strategija postala predmet širokog interesovanja, njeno poimanje se umnogome promijenilo. Promjena je, prije svega, u poimanju strategije kao procesa koji se razvija dio po dio i koji zahtjeva učenje. Smatra se, naime, da se strategije prije “formiraju” nego sto se “formulišu”. Strategija se shvata kao proces promjena, jer se strategije razvijaju kao rezultat promjena u okruženju. One ne moraju biti napisane na papiru niti eksplicitno date, jer ne predstavljaju konačne i kompletne kategorije. Uporedo sa ovim stanovištem u literaturi se ukazuje da strategija nije nužno racionalan proces.
Strategija je neka vrsta “plana igre” zahvaljujuci kojem je moguće ostvariti planirane ciljeve. Kao i bokseri u ringu, preduzeca su učesnici jednog nadmetanja čiji je cilj da se pobijedi. Da bi to mogli da ostvare oni moraju imati plan o tome kako pobijediti protivnika, kako se tokom borbe čuvati, kretati i napadati.
Strategija se definiše kao način na koji preduzeće pokušava sebe prikazati drugačije od konkurenata, koristeći svoju relativnu snagu da bi bolje zadovoljilo potrebe kupaca. Shodno tome, strategija izražava pokušaj da se ostvari nadmoć nad konkurentima ili stvaranje sposobnosti da se zadovolje potrebe kupaca bolje od konkurenata.
M. Porter ističe da je strategija kreiranje jedinstvene i vrijedne pozicije obuhvatanjem različitog seta aktivnosti. Pozicioniranje predstavlja srce strategije. Ako bi postojala samo jedna dobra pozicija ne bi bilo potrebe za strategijom. Preduzeća bi se tad suočavala samo sa jednim izazovom: kako pronaći tu poziciju i zauzeti je? Strategijsko pozicioniranje se ostvaruje aktivnostima koje su različite u odnosu na aktivnosti konkurenata.
Tri su različita faktora izvora strategijskog pozicioniranja. Prvo, varijetet ili različitost u odnosu na proizvode i usluge konkurenata. Drugo, na potrebama zasnovano pozicioniranje, jer se opslužuje najveci dio ili sve potrebe posebne grupe kupaca. Treće, osnova za pozicioniranje je prihvatljivost za kupca, jer je moguće izvršiti njihovu segmentaciju.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari