Odlomak

UVOD

Strateški menadžment predstavlja planski pristup na osnovu kojeg je moguće izvršiti modelovanje procesa za donošenje odluka u sistemu. Strateški menadžment se definiše kao proces odnosno serija etapa. Glavne etape procesa strateškog menadžmenta su:

1. analiza sredine
2. usmeravanje organizacije
3. formulisanje strategije
4. implementacija strategije
5. strateška kontrola

Ovako predstavljen proces strateškog menadžmenta čini serija koraka koje se ne moraju uvek u praksi ostvariti. Čak ponekad menadžeri ne poštuju redosled već idu onako kako im nameće situacija.
Proces strateškog menadžmenta, koji je tema ovoga rada, odnosi se na menadžment sisteme kod kojih možemo predvideti prilike i pretnje u okruženju i zbog toga će se poštovati redosled etapa.

 

 

 

 

 
ANALIZA SREDINE

Za strateški menadžment je bitna analiza okruženje u kojem preduzeće deluje. Ona sadrži dve analize a to su analiza vanjskog okruženja takozvana externa i analiza unutrašnjeg okruženja odnosno interna.
Najjednostavniji način za izvođenje analize sredine je SWOT analiza koja treba da identifikuje sadašnje i buduće pretnje i prilike odnosno snage i slabosti preduzeća.
„Swot analiza je sredstvo na osnovu kojeg se pokušava otkriti slabost i snaga preduzeća odnosno preduzetnika.“¹
Interna i externa analiza imaju dvostruku ulogu. Sa njima se vrši usmeravanje kompanije putem misije i identifikuju prilike odnosno pretnje iz vanjskog okruženja i snage i slabosti iz unutrašnjeg okruženja.

Zbog toga je važno istaći da se analiza okruženja uključuje u proces izbora tj. definisanja strategije tako da analiza unutrašnjeg okruženja predstavlja input za funkcionalnu strategiju a analiza spoljašnjeg okruženja input za poslovnu strategiju.

 

 

 

 

 
ANALIZA SPOLJAŠNJEG OKRUŽENJA

Spoljašnju sredinu čine varijable koje su izvan preduzeća i obično nisu pod uticajem glavnog menadžmenta. Njome se identifikuju faktori koji stvaraju prilike ili mogućnosti i pretnje, govori se o modelima koji mogu osigurati bolji strateški položaj preduzeća. Strateški menadžeri primenom ovih modela pronalaze prilike koje dolaze iz spoljnjeg okruženja i pružaju mogućnost da kompanija svojim snagama, potencijalni profit na tržištu pretvori u stvarni. Isto tako tim modelima prepoznaju se i pretnje koje je moguće izbeći ako se izabere dobra strateška opcija. Da bi se identifikovale pretnje i prilike koje dolaze iz vanjskog okruženja bitno je poznavati okruženje. Vanjsko okruženje se definiše kao skup svih elemenata koji postoje izvan kompanije a imaju potencijalni uticaj na samu kompaniju i njene delove. Okruženje može biti podeljeno na sektore, elemente i nosioce materijalnih interesa. Elementi predstavljaju faktore koji je stvarno ili potencionalno relevantan za uspeh kompanije. Elementi sektora su konkurenti, veličina grane, stepen konkurencije, mogućnosti supstitucije proizvoda ili usluga.
Sama analiza okruženja sa gledišta strateškog menadžmenta usmerena je na aspekte na koje je kompanija osetljiva i na koje mora da odgovori da bi opstala.Da bi se izgradila strategija koja će dovesti do dobrog izbora strateškog opredeljenja nije dovoljno samo kreativno mišljenje i instinkt već je potrebno i dobro poznavanje strukturnih karakteristika grane koji vode do dobrog strateškog opredeljenja, do kojih se dolazi analitičkim postupkom na bazi procene spoljnjeg i unutrašnjeg okruženja. Strateški menadžeri , prema tome, moraju dobro da razumeju strateške aspekte okruženja. Njihov zadatak je da na vreme uoče promene i da pripreme potrebne strateške odgovore kako bi iskoristili prilike ili ublažili i izbegli pretnje.
U analizi spoljašnjih faktora govori se o modelima koji utiču na strateški položaj kompanije. Jedan takav je Porterov model koji se fokusira na pet snaga(faktora) koji određuje konkurenciju u okviru jedne grane:

(1) mogućnost ulaska novih potencijalnih konkurenata u grani/ulazne barijere,
(2) nivo konkurencije-stepen rivalstva,
(3) pregovaračka snaga kupca-korisnika,
(4) pregovaračka snaga dobavljača,
(5) mogućnost supstitucije proizvoda-usluga

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari