Odlomak

1. Istorija modne kuće Chanel

Coco Chanel sinonim za francuski šik, modna je ikona dvadesetih godina prošlog veka. Gabrielle Bonheur, zvana Coco rođena u francuskom Saumuru 1883.godine. Svoju vrtoglavu karijeru započela je davno 1912.godine, otvorivši u Parizu trgovinu ženskih šešira. Nadimak Coco dobila je za vreme kratkotrajne pevačke karijere, ali pratio ju je tokom celog života i odveo u istoriju. Coco je bila prava umetnica, koja je svoj stvaralački rad uspela prilagoditi potrebama moderne žene. Vodeći se načelom modernog života „fleksibilnost je moć“ odbacila je steznike i žensku modu učinila ležernom i jednostavnom, savremenom i univerzalnom. Razbila je postojeća pravila i promenila izgled žena i njihov način odevanja, spretno kombinujući jednostavnost i luksuz, čvrstoću i šarm, mušku i žensku garderobu. Od samog početka modna kuća Chanel svoj luksuzni modni brend je razvijala s pažnjom na najmanjim detaljima, s najvišim standardima kvaliteta i koristeći najkvalitetnije materijale u izradi svojih modernih proizvoda. Coco je živela i nosila stil koji je promovisala. Njene inovacije, poput male crne haljine, nizova perli na jednostavnoj pletenoj odeći, te otkrivanje ženskih gležnjeva u vreme kad je to bilo skandalozno, uvrstilo ju je u kategoriju najvećih. Poznati Chanel kostim postao je besmrtan, preživljujući sve stilove i trendove. Samo nekoliko godina nakon otvaranja prve trgovine šeširima u Parizu otvorila je prodavnice u Deauvilleu i Biarrtitzu i proširila proizvodnju i na odeću, a prve uspehe postigla je udobnim suknjama i kostimima od džerseja materijala koji se dotad koristio samo za izradu muškog donjeg rublja. I tako je Coco napravila svoj prvi korak u nedopušteno, zaogrnula je žene materijalom rezervisanim za deo muške odeće o kojem nisu smele ni razmišljati, a kamoli se šetati u njemu.

Prvi svetski rat je imao veliki uticaj na modnu industriju, jer su žene bile prisiljene obavljati naporne poslove koje su muškarci nekad radili. Modna kuća Chanel tada je izbacila liniju ženske odeće koja je bila topla i udobna, prilagođena za rad u nepovoljnim uslovima. Osim njene tople, ženske radne kolekcije, Chanel je počela dizajnirati i večernje haljine. Njena mala crna haljina osvojila je modni industriju i postala je nezaobilazan komad u svim ženskim ormarima zbog svog jednostavnog, minimalističkog dizajna, koji se može nositi u svim prilikama. Iako jednostavna i praktična Chanel-ova moda bila je daleko od obične. Široke priznate u celoj Francuskoj, njene kreacije često su bile inspirisane muškim dizajnom, pa je u skladu sa tim, nastalo je i žensko poslovno odelo. Chanel je bila prva koja je žensku modu počela uvoditi motive iz klasične muške odeće. Učinila je dotad drugorazredne boje – crnu, sivu, bež i tamnoplavu modnom klasikom, suknje skratila do ispod kolena, a minimalističke jednostavne kostime začinila obilnom upotrebom nakita nanizanog oko vrata u nekoliko redova, i to bižuterije u kombinaciji sa pravim biserima, što je dotad bilo nezamislivo. Umesto debelih korset-haljina koje su žene nosile ranijih 1990-ih, Chanel je ponudila „casual“ izgled. Njena jednostavna odela bila su prefinjena i ukusna, savršena za zaposlene žene. Coco je svojim inovacijama promenila način na koji su žene gledale na odeću i uticala na čitavu modnu industriju. U nepunih deset godima, od 1992 god. kad je otvorila svoju prvu trgovinu šeširima do 1920 god. Coco Chanel uspela je postati vodeća francuska modna dizajnerka i proširiti svoj modni biznis u područje visoke mode, proizvodnje parfema, tekstila, nakita i drugoh modnih podataka.

Godine 1920 nastao je Chanel No.5, prvi miris sa potpisom dizajnera. Po njenim ga je smernicama kreirao veliki majstor parfema Ernest Beauh od kojeg je tražila miris koji će učvrstiti bezvremenu ženstvenost. Chanel No.5, prvi je parfem sastavljen od kombinacija različitih mirisnih nota. Prvi parfem koji nosi ime dizajnera i prvi parfem koji je lansiran u maksimalnoj pojednostavlljenoj bočici koja oponaša labaratorisjke bočice, a jedini joj je ukras bio čep oblikovan kao smaragd. Prvi je koji je i umesto naziva označen brojem i to zato što je Chanel smatrala smešnim imena koja su tada davala parfemima, pa je svom umesto imena dala broj, a peticu je izabrala zato što je to bla peta od mirisnih kombinacija koje je isprobavao Beauh dok nije pogodio onu pravu. I konačno No.5 je prvi parfem u istoriju koji se počeo prodavati širom sveta. Chanel je prijateljima ponosno predstavila novi parfem 5. maja 1921.godine, a testne bočice je besplatno podelila i stalnim klijentima svog butika. 1924.godine u celi biznis ulazi i Pierre Wertheimer, koji postaje vlasnik 70% prava na parfem, dok Chanel ostaje na 10%. Ostatak 20% je bio u vlasništvu njenog prijatelja Badera. Chanel je pristala na takav dogovor, pod uslovom da u budućnosti zadrži apsolutnu kontrolu nad sudbinom bočice No.5. Danas se svakih 55 sekunde u svetu proda jedan parfem Chanel s brojem 5. Chanel je nastavila nizati parfeme koji su postizali velike uspehe, poput Cuir de Russie, Gardenia i No.22, a s godinama se proizvodnja proširila u segment muških parfema. Dana, kuća Chanel svetska je referenca u domeni parfema, koja u svojoj ponudi ima 58 mirisa među kojima je 28 ženskih, 11 muških i 13 ekskluzivnih. 2012 godine Brad Pitt je postao novo zaštitno lice i ujedno prvi muškarac koji je reklamirao kultni ženski miris.

Slika 1. Nicole Kidman u reklami za Chanel No.5
www.pihmule.com

Do kraja 1929. Coco je potpuno kompletirala i liniju modnih dodataka koja je uključivala bižuteriju, šešire i cipele. Godine 1932. predstavljena je i prva raskošna dijamantna kolekcija nakita pod imenom Somet, nakon koje je sledila biserna kolekcija koja je bila dopunjena njenim pletenim kardiganima. Sredinom 30-ih dosegnula je vrhunac slave, zapošljavala 4000 radnica i prodavala oko 20.000 modela godišnje po celom svetu. I tada je odjednom sve stalo: započeo je Drugi svetski rat, nastupila je ekomoska kriza, njene su radnice stupile u štrajk i Chanel je bila prisiljena da zatvori svoju modnu kuću. S radom je nastavila jedino njena pariška trgovina parfema. Zbog ljubavne veze s nemačkim oficirom tokom Drugog svetskog rata došlo je do pada njene popularsnosti. Kako bi izbegla napade javnosti, sledećih petnaest godina provela je u Švajcarskoj. U Pariz se vratila 1954 god. u sedemdeset i prvoj godini, kako bi se suprostavila konkurenciji – novoj mladoj generaciji dizajnera među kojima je bio i tada već popularan Christian Dior čije je New Look proglasila povratkom žene u okove korsete i neudobne odeće chanel kostime, kardigane i malu crnu haljinu evropski modni kritičari nisu dobro prihvatili, ali su brzo utihnuli kada su videli kakav je uspeh doživela u SAD-u. Jacqueline Kennedu i najveće holivudske dive poput Grace Kellu i Audreu Hepburn otimale su se za svaku krpicu s njenim porpisom. Stoga je nastavila napredovati uz korak s promenama u modnoj industriju, što je rezultiralo dizajniranjem torbice koja se krije iza imena 2.55. Prepoznatljiva torbica od prošivene kože lansirana je na tržište u februaru 1955., i otud naziv 2.55. Coco je bila prva dizajnerka koja je uvela namernice za torbice, jer više nije želela nositi torbe u svom naručju. Stoga je odlučila dizajnirati torbu koja će osloboditi njene ruke, jer nije smatrala da je neženstveno imati slobodne ruke. U ono doba bilo je prilično čudno da na elegantnim i luksuznim predmetima bude remen za rame.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari