Odlomak

UVOD

Planiranje je menadžerska funkcija kojom se bira efikasan pravac akcija za pribavljanje, korišćenje i zamenu resursa organizacije. Pod “biranjem” se podrazumeva da menadžer ima izbor od nekoliko alternativnih rešenja. Međutim, planiranje mora da bude nešto više od refleksne akcije. Ono mora biti svestan, racionalni proces ako menadžer želi da bude spreman za ono što će se dogoditi u budućnosti.
Na Slici 1. prikazano je planiranje kao deo posla menadžera, koji se sastoji od: postavljanja ciljeva, strateškog planiranja, predviđanja, operativnog planiranja i planiranja celokupnog poslovanja.
Tehnološko  planiranje možemo posmatrati kao deo strateškog planiranja, jer tehnologija uzrokuje i omogućava bitne strategijske promene, kako u celokupnoj privredi tako in a nivou preduzeća kao glavnog ekonomskog subjekta.

1.    RAZVOJ PREDUZEĆA U FUNKCIJI TEHNOŠKOG RAZVOJA

Na današnjem nivou razvoja može se reći da su tehnološke promene u osnovi svih promena u poslovanju preduzeća, pri čemu se one razlikuju za pojedine oblasti proizvodnje i grana privrede. Glavni pokazatelji promena u tehnologiji su:
    stopa difuzije tehnologije (pokazuje brzinu zamene jedne tehnologije drugom);
    frekvencija tehnološke inovacije (pokazuje broj novih tehnoloških rešenja);
    vremenski razmak inovacije (vreme od momenta otkića do komercijalizacije).
Značaj tehničkog progresa i tehnološkog razvoja za opstanak i razvoj preduzeća danas su bitno drugačiji nego što su bili pre. Postoji nekoliko razloga koji su utiču na to:
•    nove tehnologije se brže razvijaju;
•    stare tehnologije su ograničene u odnosu na nove;
•    danas se poslovna ulaganja temelje na novim tehnologijama;
•    životni ciklus tehnologije ima tendenciju skraćivanja;
•    životni ciklus proizvoda ima tendenciju skraćivanja;
•    troškovi tehnološkog razvoja bitno učestvuju u ceni koštanja proizvoda
•    rast konkurencije
Zbog svega ovoga za preduzeće je bitno da posebnu pažnju posveti planiranju tehnološkog razvoja. Ukoliko preduzeće ne prati i ne uvažava tehnološke promene, nužno dolazi do pogoršanja pozicije na tržištu, slabljenja poslovanja i gubitka konkurentnosti.

2.    UTICAJ TEHNOLOGIJE NA POSLOVANJE PREDUZEĆA

Tehnologijom kao jednim od najbitnijih razvojnih faktora može se upravljati i transformisati ga iz opasnosti u šansu za uspeh. Zbog toga, rešavanje problema tehnološkog razvoja zahteva strategijski pristup. Tehnološka strategija preduzeća može se definisati kao dugoročno opredeljenje preduzeća ka mestu i ulozi tehnologije u njegovom poslovanju.
Tehnologija ima kompleksan uticaj na poslovanje preduzeća. Kompleksnost se ogleda u tome da tehnologija utiče, kako na globalne aspekte poslovanja, tako i na konkretna pitanja kao što su: gde, šta i kako se proizvodi i prodaje. Promene u tehnologiji utiču na menjanje svih segmenata ciklusa reprodukcije u preduzeću. Te promene uzrokuju niz organizacionih promena u preduzeću, koje su međusobno uslovljene.
Uticaj tehnoloških promena je različit u zavisnosti o kojoj se privrednoj grani radi. Poslednjih godina pod uticajem razvoja tehnologije došlo je do velikih promena u poslovanju, kako na nacionalnom tako in a međunarodnom planu. Određene privredne grane, npr. elektronika, farmacija, petrohemija, i sl. doživele su progres, dok su druge industrijske grane, kao što je npr. industrija čelika, stagnirale i pogoršale svoju poziciju. Prve grane se zato nazivaju tehnološki intezivnim granama i postale su takve zahvaljujući adekvatnom praćenju, primenjivanju i razvoju novih tehnologija.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari