Odlomak

REZIME

Ovaj rad razmatra savremene trendove u razvoju međunarodnog turizma,  pri čemu se uopšteno bavi turističkom propagandom i fokusira savremene trendove u razvojuturizma. Očekivani rezultati u ovom radu, nakon što budemo detaljno sagledali savremene trendove turističke propagande, očitovaće se u zaokruživanju nastojanja da se doprinese sagledavanju mogućih pravaca razvoja turističke propagande i njenog uticaja na dinamiziranje turističkog rasta u cjelini.

 

 

 

1. UVOD

Turizam je najveća svetska industrija. Svaka osma osoba u svetu radi direktno ili indirektno u ovom sektoru. Turizam danas predstavlja svetski proces, a turistička potreba se približava granici primarnih potreba. Upravo iz tih razloga gotovo sve zemlje ulažu velika materijalna sredstva u propagandu turizma, jer turizam takođe predstavlja kulturnu i socijalnu misiju kao i značajan faktor privrede. Turizam radi ostvarenja svojih ciljeva angažuje veliki broj delatnosti kao što su privredna društva, agencije, organizacije, ugostiteljska, saobraćajna i druga uslužna preduzeća pa sve do kulturnih ustanova i drugih društvenih organizacija. Sve ove delatnosti zajedno učestvuju u poboljšanju turističke propagande.
Propaganda svake zemlje mora biti jedinstvena i celovita, jer tada stvara povoljnije i pozitivnije mišljenje turista i u zemlji i u inostranstvu. S obzirom na to da turistička potreba spada u red tzv. sekundarnih potreba, uticaj turističke propagande je važan i iz razloga što se pomoću nje mora uticati na turistu da smanji sve ostale potrebe da bi mogao da učestvuje na turističkom tržištu. Sve ovo zahteva detaljnije i svrsishodnije planiranje turističke propagande.
Prvi oblici širenja određenih ideja u smislu propagande mogu se sresti još u starom veku tj. Rimskoj imperiji. Međutim, tek u 17. veku dolazi do pojave i samog termina ”propaganda”. Naziv propaganda se vezuje za latinski glagol ”propare”, što označava širenje, tj. rasprostiranje ili razmnožavanje.
Propaganda nastaje sa pojavom robne proizvodnje i njen razvojni put se posmatra sa razvojem ovog oblika proizvodnje. Osnovu svakog propagandnog delovanja predstavlja uticaj na individuu u cilju širenja, tj. rasprostiranja određenih ideja, odnosno podsticanja na konkretnu akciju. Ovo delovanje je pre svega psihološko, s ciljem da se izazove promena koja će inicirati određenu konkretnu akciju. Propaganda se koristi u različitim oblicima društvenih pojava i odnosa, u cilju širenja raznih vrsta političkih, kulturnih, ideoloških, obrazovnih, humanitarnih i raznih drugih ideja, ili pak na ekonomskom polju, u cilju ostvarenja određenih ekonomskih rezultata. Ona se koristi i u ekonomskoj i vanekonomskoj oblasti.

 

2. TURISTIČKA PROPAGANDA

    2.1. Pojam i karakteristike turističke propagande

Prvi oblici širenja određenih ideja u smislu propagande mogu se sresti još u starom veku tj. Rimskoj imperiji. Međutim, tek u 17. veku dolazi do pojave i samog termina ”propaganda”. Naziv propaganda se vezuje za latinski glagol ”propare”, što označava širenje, tj. rasprostiranje ili razmnožavanje. 1622. godine, na osnovu naredbe Grgura XV, osnovana je posebna organizacija za širenje vere. Zvala se «Sacra Congregatio De Propagande Fide», a kasnije je označavana skraćenicom «propaganda». Ovaj izraz je starijeg datuma, a propaganda u današnjem smislu reči je pojava novijeg vremena i u široj je upotrebi između dva svetska rata, a posebno u periodu posle Drugog svetskog rata.
Propaganda nastaje sa pojavom robne proizvodnje i njen razvojni put se posmatra sa razvojem ovog oblika proizvodnje. Osnovu svakog propagandnog delovanja predstavlja uticaj na individuu u cilju širenja, tj. rasprostiranja određenih ideja, odnosno podsticanja na konkretnu akciju. Ovo delovanje je pre svega psihološko, s ciljem da se izazove promena koja će inicirati određenu konkretnu akciju. Propaganda se koristi u različitim oblicima društvenih pojava i odnosa, u cilju širenja raznih vrsta političkih, kulturnih, ideoloških, obrazovnih, humanitarnih i raznih drugih ideja, ili pak na ekonomskom polju, u cilju ostvarenja određenih ekonomskih rezultata. Ona se koristi i u ekonomskoj i vanekonomskoj oblasti.
Turistička propaganda u osnovi koristi ekonomsku oblast, mada se u određenim slučajevima koriste i ostali oblici propagande. Ekonomska propaganda na turističkom tržištu se u osnovi ne razlikuje od ekonomske propagande namenjene nekom drugom tržištu. Budući da je turizam u početnoj fazi, mnogi problemi ostaju nedorečeni, pa se propagiranje na turističkom tržištu čini jednostavno. Međutim, s obzirom na visoke troškove koje ima turista, potrebna je jaka motivisanost da bi se aktivno moglo uticati na turističko tržište.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Maturski Radovi

Više u Skripte

Komentari