Odlomak

UVOD

Pod saobraćajem se podrazumeva organizovano i upravljano kretanje transportnih jedinica po nekoj mreži, odnosno u okviru nekog organizovanog prostora (ulice, vazduh, cevi, žice itd.). Pod saobraćajnim sistemom se podrazumeva skup tehničkih sredstava, mreže, tokova i softvera, čija je svrha zadovoljenje transportnih potreba.

Upravljanje saobraćajem na putevima, odnosno upravljanje  saobraćajnim tokovima, predodređeno je funkcionisanjem celokupnog saobraćajnog sistema. Savremeni svet je veoma zavisan od razvoja saobraćaja kao sistema i njegovih segmenata – podsistema. Saobraćajni sistem ima svoju funkciju, strukturu – elemente sistema i veze između elemenata – ima svoje podsisteme, svoju hijerarhiju, svoje okruženje, svoju dinamiku. Obuhvata veliki broj elemenata kao sto su: različiti oblici saobraćajnica i objekata (pruge, putevi, aerodromi, pristaništa, centrale itd). Pod elementima saobraćajnog sistema spadaju i najrazličitija vozna i plovna sredstva (kamioni, autobusi, plovni objekti, tranvaji, avioni…).

Neophodno je da svi elementi saobraćajnog sistema budu međusobno povezani da deluju kao celina, odnosno, da kao celina izvršavaju funkciju koja je poverena saobraćajnom sistemu.

 

 

 

UPRAVLjANjE SAOBRAĆAJEM

Upravljanje saobraćajem sadrži mere i postupke koji se odnose na vozače, putne uslove, saobraćajne tokove, režime kretanja radi obezbeđenja visoke propusne i prevozne sposobnosti puta i ekonomičnog, urednog i bezbednog kretanja.

Upravljanje saobraćajem je pojam kojim se opisuje ono što se neposredno preduzima da bi saobraćaj na nekoj konkretnoj mreži bio racionalan, bezbedan, efikasan, što jeftiniji, dovoljno brz, itd. Upravljanje saobraćajem uključuje mnoštvo različitih mera, kao što su: organizacione, tehničke, ekonomske, zakonodavne i sl. U užem smislu reči, reč je o upravljanju saobraćajnim tokovima na putnoj mreži.

Svaki saobraćajni sistem sadrži podsisteme koji upravljaju javnim (masovnim) prevozom, individualnim vozilima, nemotorizovanim kretanjima itd. Ti podsistemi treba da budu u određenoj ravnoteži, odnosno da se međusobno dopunjuju. Sistem upravijanja saobraćajem je složen sistem sa više nivoa. Uobičajen je termin KAS (kompleksan adaptivni sistem).

Upravljanje saobraćajem je organizovano delovanje na saobraćajni sistem u celini ili na pojedine podsisteme radi njegove što bolje efikasnosti, tj. Zadovoljenja potreba društva za prevoženjem ljudi i tereta u svim uslovima. Osnovni zadatak upravljanja saobraćajem je što efikasnije iskorišćenje mogućnosti postojeće saobraćajne mreže radi postizanja što kvalitetnijeg zadovoljenja aktuelnih saobraćajnih zahteva.

Proces upravljanja saobraćajem obuhvata: ocenu stanja sistema, analizu dobijenih informacija i izbor upravljačkih postupaka, realizaciju usvojenih rešenja i kontrolu stanja u saobraćaju (slika 1. 1). U putnom saobraćaju, saobraćajna mreža predstavlja prostorno integrisan skup čvorova i linkova koji je povezuju u jednu fizičku strukturu različitih oblika. Uopšte, postoje dva tipa zemaljske saobraćajne mreže: gradska (ulična) i vangradska (putna) mreža. Prema teoriji saobraćajnog toka, osnovna obeležja (parametri) saobraćajnog toka su: brzina toka, gustina toka, protok, intervali u toku, vreme putovanja, homogenost toka, vremenska neravnomernost, nivo usluge, vremenski gubici itd.
Strategija upravljanja saobraćajem obuhvata metode izbora upravljačkih akcija, organizacionih i tehničkih rešenja, opšte šeme organizacije, prioritete, zabrane i ograničenja, resurse, organizaciju kretanja u dužem vremenskom periodu, organizaciju i metode održavanja putne mreže, kao i izbor tehničkih parametara i saobraćajno – eksploatacionih karakteristika puteva na osnovu potreba i prognoza u fazi projektovanja ili u procesu rekonstrukcije.

Proces upravljanja saobraćajnim tokovima se realizuje kroz četiri osnovne etape: ocenu stanja toka, tj. Prijem početnih informacija o parametrima toka, analizu dobijenih informacija i izbor upravljačkih rešenja, realizaciju rešenja i kontrolu stanja u toku radi preduzimanja daljih upravljačkih akcija.

 

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari