Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
Objavio minche90 18. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Psihologija, Saobraćaj
Objavio bata1945 27. februar 2015. Prijavi dokument
Uticaj emocija na bezbijednost vozača
1. Uvod
Sve što čovek opaža, on to i emocionalno doživljva i na to emocionalono reaguje. Zbog toga se kaže da čovjek nije samo racionalno biće koje svoje reakcije, ponašanja i aktvnosti zasniva samo na opažanjima, mišljenjima i zaključivanjima. Stvarnost – pojve, predmete, zbivanja …ljude i njihove postupke čovjek opaža, doživljava i na to reguje svim čulima i raličitim fizološkim i endikrinološkim, imunološkim, duhovnim i emocionalnim reakcijam.
Čovjek u ulozi vozača opaža složenu stvarnost u saobarćajnim okolnostima koje uslovljavaju najviše nivoe svih psiho-fizičkih i emocinalnih angažovanja. Upravljanje vozilom u uslovima intezivnog saobraćaja u kojem dominira brzina i snaga vozila naročito uslovljva snažno emocionalno doživljavanje i reagovanje koje ima povrate refleksije (uticaj) na efikasnost reagovanja – nasopstvenu bezbijednost u vožnji i bezbijednost drugih učesnika u saobraćaju.
Zbog toga je bitno ispitati uticaje emocija koje ima vozač i koje doživljava tokom vožnje na njegovu bezbijednost. Emocije izazivaju odrećene fizološke promene (ubrzan rad srca, premor, psiho-fizičku blokadu, znojenje dlanova, bledilo, crvenilo i dr.) u tijelu koje mogu uticati na način, brzinu i uopšte ponašanje u saobraćaju.
Emocije su uzbudjeno stanje organizma koje je pratilac za nas važnih dogadjaja i koji se manifestuje na tri načina:
• subjektivni doživljaj (npr. radost, tuga i sl.)
• fiziološke promene (ubrzan rad srca, znojenje dlanova i sl.)
• karakteristično ponašanje (kad pod uticajem ljubavi nekoga zagrlimo i poljubimo)
Glavne dimenzije emocija su:
1. intenzitet osećanja
2. nivo napetosti
3. stepen složenosti
Emocije mogu da se jave naglo ili postepeno i da traju kratko ili dugo.
Primarne emocije su:
• radost – osećamo kada postignemo neki cilj,
• ljutnja – osećamo je kada nismo u mogućnosti da ostvarimo neki cilj zbog spoljnih, faktora koje u isto vreme možemo okriviti za naš neuspeh,
• strah – kada ne poznaje puteve kojima može ostvariti neki cilj,
• tuga – kada izgubimo nešto što nam je bilo važno.
Primarne eomcije su emocije koje uvećini slučajeva mogu da utiču na ponašanje vozača u saobraćaju.
Zbog svega toga u ovom seminraskom radu će biti ispitan i istražen uticaj emocija na bezbijednost vozača u saobraćaju kao i mogućnost njihovog otklanjanja.
2. Metodologija
2.1. Predmet
Uticaj emocija na bezbijednost vozača nije izražen velikoj mejeri kao neki drugi uticaji kao što su: alkohol, psihoaktivne supstance, agresivnost, stres, neiskustvo vozača i dr.
Ali pored toga vozačima pod uticajem jakih emocija npr. tuge u velikoj mjeri može da se odvrati pažnju od samoga saobrćaja. Pri tome vozač uopšte nije usresređen na saobraćaj i na pravila u saobraćaju kao ni na samu vožnju, nego je zaokupljen svojim emocijama. Takođe emocije uzrokuju određene fizološke promjene kao što su ubrzan rad srca, premor i dr. Pod ovakvim fizološkim promjenma vozač ne može imati npr. isto vrijeme reagovanja to jeste kočenja.
Prosečno vrijeme kočenja kada vozač očekuje da treba da zakoči je 0.5-0.7 sekundi.
Dok prosečno vrijeme kočenja kada je vozač usresređen na nešto drugo, zokupljen, zamišljen itd. iznosi 1.4-1.8 sekundi. Imajući u vidu prosečnu brizinu kretanja od 20 metra po sekundi (72km/h), jasno se vidi da je reakcija kočenja zakašnjela za 1 sekundu iznosi 20 metara kasnog zaustavljnja. Na osnovu ovoga možemo zaključiti da posledice ovakvih stanja vozača mogu biti i katastrofalne to jeste sa smrtnim ishodom.
2.2 Ciljevi
• Utvrditi kao emocije i u kojoj mjeri mogu da utiču na bezbijednost vozača.
• Ispitati ponašanje vozača pod uticajem emocija.
• Ustanoviti da li pojedine emocije imaju pozitivan uticaj na vozače i u kojoj mjeri.
• Utvrditi ponašanje emocionalno nestabilnih osoba u saobraćaju.
• Poštovanje saobrćajnih pravila po uticajem emocija.
2.3. Hipoteze
• Prepostavlja se da jake emocije mogu da utiču na bezbijednost vozača samim tim što emocije u večini slučajeva se teško kontrolišu i vozači postaju manje oprezni u saobraćaju.
• Smatra se da vozači pod uticajem jakih emocija ponašaju se tako da obraćaju manju pažnju na saobraćaj i saobraćajne propise kao i da sporije reaguju.
• Takođe postoje i emocije koje u nekoj meri mogu da pozitivno utiču na vozače kao što je npr. radost koja daje određenu opuštenost u vožnji i smanjuje strah od same vožnje ali sve dok se vozač pridržava saobraćajnih propisa.
• Poznato je da su emocijanlno nestabilne osobe sklone afektivnom ponašanju (burno i nekontrolisano reagovanje) i takvo ponašanje u saobraćaju može da izazove niz saobrćajnih prekršaja kao i sukob sa bezbijednosnim organima.
• Poštovanje saobraćajnih pravila kada su vozači pod jakim emocijama može u velikoj meri da bude umanjeno. Tako kada je vozač u emocijalnom stanju npr. srdžba sve mu smeta i saobraćajni znaci mu prestavljaju smetnju kaoi drugi vozači
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.