Odlomak

1.Uvod

1.1 Istorijski razvoj hibridnih električnih vozila

Kada je automobilska industrija počela da se razvija oko 1900. godine, mnogi konstruktori su smatrali da će električan pogon biti usvojen za pokretanje drumskih vozila. Takav stav leži u činjenici da je tehnologija korišćena u električnom tramvaju u to vreme bila dobro razvijena dok su se motori SUS tada tek počeli razvijati. Pogonski sistem električnih vozila sačinjavali su: olovni akumulatori I motori jednosmerne struje čija je brzina regulisana posredstvom otpornika.
Prednost motora SUS nad električnim pogonom osiguran je oko 1915. godine. Tada su stepen i brzina razvoja motora SUS u odnosu na električni pogon bili takvi da su obezbeđivali težnje ljudi za sve bržim i snažnijim vozilima. Mogući uzrok koji je u prvi plan izbacio vozilo sa SUS motorom bila je pojava električnog pokretača SUS motora.
Posledica svih nepovoljnih uslova za razvoj EV dovela je do gotovo potpunog prestanka razvoja i proizvodnje električnih vozila oko 1920. godine. Renesansa ovih vozila nastupa šezdesetih godina sa razvojem ekološke svesti kod ljudi. Energetska kriza sedamdesetih dodatno je ubrzala razvoj EV.
Osnovni nedostatak EV u odnosu na klasična vozila (sa SUS motorom) da je domet ovih vozila znatno manji. Zatim se kao rešenje pojavljuju Hibridna električna vozila (HEV), koja imaju mogućnost kombinovanja dva različita pogona, a jedan od njih je upravo električni.

 
HEV spadaju u grupu vozila sa niskom emisijom štetnih gasova. Zasnivaju se na dva izvora energije, od kojih je prvi agregat za pretvaranje energije (motor SUS), a drugi je agregat za akumuliranje proizvedene energije (akumulatori). Celokupan pogonski sistem sačinjavaju: toplotni motor, električni generator, električni motor, energetski pretvarač i akumulatorske baterije. Ekološki su čistija i efikasnija u odnosu na klasična vozila jer koriste pogodnosti električnog pogonskog sistema.

 
Snaga toplotnih i električnih mašina je veća od potrebne vučne snage i sam sistem je neuporedivo složeniji od EV i vozila sa SUS motorom. U HEV se koriste baterije drugačijih karakteristika u odnosu na EV. Kod HEV mnogo su značajne specifična snaga i brzo punjenje i pražnjenje akumulatora nego njihova velika specifična energija kao što je slučaj ko EV. Kapacitet akumulatora je manji nego kod EV. Tehnologija HEV je veoma razvijena tako da bi ona mogla da zamene klasična vozila. Ova vozila imaju i svoje nedostatke a to su: velika cena, velika masa i složenost.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Mašinstvo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari