Odlomak

 

Elektronsko poslovanje ili E-business je sistem izvršavanja svih elemenata poslovnih aktivnosti ekonomskog procesa elektronskim putem, odnosno stvaranje profita (zarade-dodatnih vrijednosti) korišćenjem se ICT tehnologijama.
Kao jedan od modela elektronskog poslovanja u ovom radu analizirat ćemo B2B model elektronskog poslovanja. B2B model e-poslovanja (Business-to-Business) se bazira na globalnoj dostupnosti interneta (nacionalno i internacionalno tržište) i niskim cijenama usluga (softver se ne kupuje već se koristi Update za klijenta). Označava vrstu elektronskog poslovanja koje je usmjereno na razmjenu roba, servisa i usluga između organizacija. Predstavlja automatizovanu razmjenu informacija između različitih organizacija:u okviru jedne kompanije, korporacije ili različitih kompanija i korporacija.

Treba napomenuti da se za sada najveći dio e-transakcija ostvaruje na relaciji B2B. Neke od uobičajenih e-transakcija obuhvataju:
• P2P (Peer to Peer mreža) omogućava internet korisnicima da dijele fajlove i računarske resurse direktno – www.gnutella.com,
• m-trgovina (mobilna trgovina) – upotreba bežičnih digitalnih uređaja za ostvarivanje transakcija na webu (Japan, Evropa-Finska),
• neposlovna e-trgovina – akademske institucije, neprofitne organizacije, religijske, socijalne institucije, vladine agencije – smanjenje troškova nabavke, povećanje kvaliteta svojih operacija,
• intraorganizaciona e-trgovina – aktivnosti unutar organizacije – prodaja proizvoda zaposlenima, online obuka,
• B2B – tehnologija se koristi za transakcije robe i novca, posredovanje u lancima nabavke, raspisivanje online tendera i slično. Stvaranje novih veza između preduzeća. B2B aplikacije omogućavaju organizacijama da izgrade nov način poslovanja. Model prodajne strane podrazumijeva da jedna kompanija elektronski prodaje mnogima (jedan-ka-mnogima), dok model kupovne strane znači da jedna organizacija (obično velika) kupuje od mnogo prodavaca (mnogi-ka jednom).

Razvoj B2B modela

Razvoj B2B modela dijeli se u tri faze:
• EDI (Electronic Data Intercharge),
• osnovni B2B e-komerc i
• e-markets (Electronic Marketplaces).

Početak B2B poslovanja vezuje se za pojavu prvih EDI sistema (elektronska razmjena podataka). Sa ulaganjima u informacione tehnologije i organizacije postižu značajan stepen automatizacije svog poslovanja, ali je njihova komunikacija sa okruženjem obavljana klasičnim putem.

 

 

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari