Osnovi saobaćaja i transporta
Objavio pigeon 30. jun 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Saobraćaj
Objavio studenti.rs 08. oktobar 2018. Prijavi dokument
Motori s unutarnjim sagorevanjem i motorizovana vozila su najveća tehnološka otkrića našeg vremena. Oni su doslovno promenili naš život, način razmišljanja, bavljenja i uživanja. Ta grana industrije je, zajedno sa drumskim transportom, vrlo brzo postala važan faktor države, napretku rada, te prema tome bitno utiče na blagostanje nacije. Da bi pravilno ocenili i raspravili zahteve koji se postavljaju na kvalitetu goriva, koja se koriste u savremenim motornim vozila, ukazaćemo ukratko na bitne značaje koje određuju sadašnji i budući razvoj motora:
1. državna regulativa, pogotovo ona koja se odnosi na emisije i ekonomičnost potrošnje goriva;
2. zahtevi tržišta, pogotovo troškovi proizvodnje i cena finalnog produkta;
3. povećanje i poboljšanje svih parametara performanse motora;
4. emisija CO2 uključujući razvoj motora s “nultom” emisijom;
5. propisi koji se odnose na isparavanje goriva;
6. emisija buke motora/vozila
7. problemi vezani s recikliranjem vozila/motora, goriva/maziva.
Motori sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS motori) su toplotni motori kod kojih produkti sagorevanja (koji su višeg energetskog potencijala, nastalog oslobađanjem toplote), svojim direktnim dejstvom vrše mehanički rad.
Pojam motor s unutrašnjim sagorevanjem obično se odnosi na SUS-motore kod kojih se proces sagorevanja obavlja s prekidima. Osim ovih, postoje i motori s unutrašnjim sagorijevanjem kod kojih se proces sagorevanja obavlja kontinuirano i takvi motori su gasne turbine, mlazni motori(reaktivni motori) i većina raketnih motora. Vatreno oružje je isto tako forma mašine sa unutrašnjim sagorevanjem.
Motor s unutrašnjim sagorevanjem najčešće se koristi za pogon automobila, građevinskih, poljoprivrednih i prenosnih mašina i najveći broj vozila. Najveća prednost ovih izvora energije jeste relativno dobar odnos težine i snage motora. Generalno koristeći fosilna goriva, ovi motori su našli široku primenu kod gotovo svih vozila (automobili, kamioni, motorcikli, brodovi i neki tipovi aviona i lokomotiva). U slučajevima gde je potrebna velika snaga uz malu težinu motora koriste se gasne turbine. Takve primene se nalaze kod aviona, helikoptera, velikih brodova i slično.
Motori SUS dele se na:
• klipne (motori promenljive zapremine):
• rotacioni, tj. sa obrtnim klipovima (vankelov motor);
• translatorni (linijski), tj. sa oscilujućim klipovima. U užem smislu, naziv klipni motori označava ove motore, a koristi se i naziv “klasični” klipni motori. U ovu grupu spadaju oto motori i dizel motori, a mogu biti dvotaktni i četvorotaktni.
• strujne (gasna turbina, mlazni i raketni motori);
Među klipnim SUS motorima apsolutnu dominaciju u primeni imaju translatorni (linijski) klipni motori sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS), tj. “klasični” klipni SUS motori. Tu spadaju oto (Nikolas Oto) i dizel motori (Rudolf Diesel). Oni se međusobno razlikuju po termodinamičkom ciklusu po kojim rade (i po kojima su i dobili imena), iz čega proizilazi i principijelna razlika u vrstama goriva koje koriste: oto motori koriste motorne benzine, ali i alternativna goriva, kao što su TNG, KPG i TPG, alkoholna goriva, eventualno i biogas, dok dizel motori koriste dizel gorivo i biodizel, eventualno delimično i KPG i TPG.
Porast potrošnje goriva zavisi od konstrukcije motora, kvaliteta materijala, tehnologije izrade, osobina goriva i maziva.
Dizel-motor je 1893.godine konstruisao nemački inženjer Rudolf Dizel. U odnosu na benzinski Otto motor ima neke konstruktivne i principijalne razlike: nema karburator ni uređaj za paljenje, već pumpu visokog pritiska za ubrizgavanje goriva. [5]
Od svih motora sa unutrašnjim sagorevanjem, dizel motor ima najveći stepen korisnosti (oko 0,4). To praktično znači da se 40% toplote oslobođene sagorevanjem pretvori u mehanički rad.
Objavio pigeon 30. jun 2024.
Objavio pepi 03. jun 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio maricamacapavlovic 07. oktobar 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Objavio pavle.najdenov 23. septembar 2024.
Objavio maricamacapavlovic 07. oktobar 2024.
Objavio jelpet2000 30. septembar 2024.
Objavio zeljanasredojevic 23. septembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.