Odlomak

Smatra se da su moral i lični odnosi u sukobu jer moral zahteva nepristrasnost tj. da sve ljude tretiramo jednako ukoliko ne postoji potreba za drugačijim tretmanom a sa druge strane suštinu ličnih odnosa čini pristrasnost tj. prema našim bližnjima se odnosimo drugačije nego prema nekom strancu. Tako dolazi do konflikta u kojem se postavlja pitanje da li su važniji zahtevi moralnosti ili zahtevi ličnih odnosa.
Najpre pokušavamo da osporimo postojanje sukoba tako što ćemo pretpostaviti da pristrasnost ličnih odnosa može da se objasni nepristrasnim moralnim principima koji dopušta da svako postupa prema svojim bližnjima bolje nego prema strancima. Time vidimo da zahtevi moralnosti i zahtevi ličnih odnosa nisu nesaglasni. Opšta karakteristika ličnih odnosa je intimnost koja promoviše poštenje, brigu, lojalnost i empatiju tj. sve značajne moralne vrednosti i budući da intimnost zahteva pristrasnost, legitimno je tretirati intimnost na preferencijalan način. Međutim, pojavljuje se drugi problem. Ukoliko kažemo da je legitimno postupati bolje prema bližnjima nego prema strancu, mi impliciramo da prema svim bližnjima treba da se ponašamo isto osim ako ne postoji nešto što bi opravdalo drugačije postupanje. A mi svakako želimo da zadržimo pravo da se prema različitim prijateljima ponašamo različito. Iz ovoga sledi da moralnost tj. nepristrasnost potkopava lične odnose tj. pristrasnost, što govori da lični odnosi mogu biti pristrasni samo ako su usklađeni sa principom jednakog uvažavanja interesa.
Specifične dužnosti koje proističu iz uloga, kao što je npr. uloga roditelja, mogu da praktikuju ograničen preferencijalni tretman koji sprečava da se ignorišu potrebe druge dece koja su u gorem položaju. Iz prethodne rečenice se zaključuje da fundamentalno pristrasni lični odnosi nisu dozvoljeni a kamoli obavezni. Moralni zahtevi su uvek superiorniji. Iako je privlačno kada smo u stanju da one koje volimo obasipamo pažnjom, ta pažnja može biti nepravedna prema ljudimo koji su te iste pažnje lišeni. Životi drugih ljudi bi mogli da se poprave ako bismo širili našu pažnju izvan kruga naših bližnjih. Moralnost treba da umanji i eleminiše nepoželjne efekte srećnih okolnosti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 30 stranica
  • Etika -
  • Školska godina: -
  • Skripte, Etika
  • Srbija,  Beograd,  UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet bezbednosti  

Više u Etika

Više u Skripte

Komentari