Odlomak

UVOD

Zadovoljiti potrebe potrošača znači pre svega pojaviti se na tržištu sa proizvodima, uslugama i idejama.

Proizvodi obuhvataju fizičke predmete, usluge, iskustva, događaje, osobe, mesta, svojinu… To je skup fizičkih, uslužnih i simboličkih detalja od kojih se očekuje da pruže zadovoljstvo, odnosno korist. Proizvod je sve što se može ponuditi u cilju zadovoljavanja potrebe ili želje potrošača.

Postoji 5 nivoa proizvoda koji predstavljaju hijerarhiju vrednosti za potrošača:

1.    suština koristi – korist koju potrošač kupuje (gost hotela kupuje smeštaj)
2.    osnovni proizvod – hotelska soba obuhvata krevet, kupatilo, peškire…
3.    očekivani proizvod – niz uslova koje kupci očekuju pri kupovini
4.    prošireni proizvod – prevazilazi očekivanja potrošača
5.    potencijalni proizvod – obuhvata sva moguća buduća poboljšanja i promene proizvoda.

Integralni deo poslovne i razvojne politike preduzeća polazi od pretpostavke o nužnosti i korisnosti što potpunijeg prilagođavanja proizvoda željama, zahtevima i potrebama potrošača.

Politika proizvoda obuhvata:
1.    proizvode koji su već na tržištu;
2.    osiguranje daljeg rasta prodaje;
3.    osiguranje daljeg razvoja;
4.    proizvode koji se ne nalaze na tržištu;

Životni ciklus proizvoda i proces uvođenja inovacija
1.    kreiranje proizvoda;
2.    lansiranje proizvoda;

Instrumente politike proizvoda čine:

1.    inovacija – inovacija proizvoda
2.    modifikacija – promene proizvoda
3.    liminacija – izuzimanje iz proizvodnog programa proizvode koji ne odgovaraju potrebama i zahtevim tržišta

Posmatrajući bilo koji proizvod jasno možemo da primetimo da on prolazi kroz više faza u toku svog životnog ciklusa. Isto tako , jedan proizvod ne može večno da se zadrži na tržištu i da tokom svog boravka ostvaruje dobre prihode. Neminovno je, ako doživi uspeh, mora da doživi i pad. Iz tog razloga, neophodno je postojeće proizvoda inovirati raznim načinima da bi se oni zadržali što duže vremena na tržištu.

Treba praviti razliku između životnog veka koji predstavlja vremenski period koji počinje sa gotovim proizvodom koji je tek napustio fabričke proizvodne pogone, i završava se sa prestankom vršenja svih funkcija proizvoda, i životnog ciklusa koji počinje sa samom idejom za razvoj proizvoda, zatim prolazi kroz nekoliko faza, da bi se završio sa povlačenjem proizvodnje datog proizvoda. Poznavanje životnog ciklusa proizvoda je danas od vitalnog značaja, jer se čitave strategije razvoja proizvoda prave upravo u zavisnosti od toga u kojoj se fazi nalazi postojeći proizvod. Osnovne faze kroz koje svaki proizvod mora da prođe su: uvođenje, rast prodaje, zasićenje i starost. Ipak svaki proizvod ponaosob prolazi kroz mnoštvo različitih podfaza u okviru ove četiri prethodno pomenute faze, dajući tako realniju sliku životnog ciklusa. Vremenski periodi trajanja određenih proizvoda se razlikuju, pa je tako životni vek nekih proizvoda duži, i može da traje i preko deset pa i više godina, npr. Plazma keks, jafa, smoki, a nekih kraći. Ovi proizvodi se na tržištu pojavljuju već više od dvadeset godina gotovo nepromenjeni (sa izuzetkom ambalaže). Prehrambena industrija daje proizvode sa dugotrajnim životnim ciklusima, i u tom slučaju je najčešće kao strateško opredeljenje prisutno održavanje faze zrelosti, dok industrija tehnike i tehnologije daje proizvode sa znatno kraćim životnim ciklusom i tu se kao strategijsko opredeljenje kompanija javljaju razni pokušaji produžavanja životnog ciklusa proizvoda.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari