Odlomak

UVOD
Knjigu Inteligencija i njen razvoj, Borislava P. Stevanovića u izdanju Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva, 2000. godine, priredio je Ivan Ivić u okviru trećeg toma izabranih dela ovog priznatog i cenjenog autora iz oblasti psihologije inteligencije i razvoja inteligencije.
Objavljujući Izabrana dela jednog od pionira srpske psihološke nauke, Zavod za udžbenike skreće pažnju ne samo na delo akademika Borislav P, Stevanovića, već i na činjenicu da je psihologija u Srbiji, upravo zahvaljujući ovom vrsnom naučniku, počela da se razvija u vreme kada je počeo i njen planetarni razvoj. Prvi od ukupno šest tomova Izabranih dela je Stevanovićeva knjiga : Eksperimentalno proučavanje mentalnih procesa pri suđenju. Valjanost ove studije učinila je da ona 1938. godine bude uvrštena u jedan od najboljih psiholoških priručnika, u Vudvortovu Eksperimentalnu psihologiju. Njen kvalitet je doprineo da se ime i rad jednog stranca tako upiše u istoriju britanske psihologije. Nakon povratka u zemlju dr Borislav Stevanović biva postavljen za docenta za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu(1927), a potom i za upravnika Seminara za eksperimentalnu psihologiju. I preostali tomovi njegovih Izabranih dela ilustrativno svedoče o njegovom radu kao nastavnika, istraživača i naučnika, izuzetno zaslužnog za razvoj srpske psihološke nauke. Među odabranim delima nalaze se još i knjige: Psihologija u vaspitanju i obrazovanju, Eksperimentalna psihologija, Pedagoška psihologija, i Značajne psihološke tema.
Kao što je već rečeno, Borislav P. Stevanović, za jedan je od najzaslužnijih naučnika za razvoj psihologije kao nauke u tadašnjoj Jugoslaviji. Njegov doprinos je najznačajniji upravo na polju proučavanja psihologije inteligencije. On je rođen 12.02.1891 u Aleksincu. Od 1927. godine, bio je docent na katedri za Psihologiju, Filozofskog fakulteta u Beogradu, da bi 1936 postao vanredni profesor, a 1951. Redovni profesor na katedri za Psihologiju. Bio je i akademik, i član SANU. Na odeljenju društvenih nauka Srpske akademije nauka i umetnosti, primljen je za dopisnog člana, 21.12.1961. a zatim je 28.05.1970. godine primljen za redovnog člana. Njegov doprinos na polju proučavanja psihologije inteligencije kod nas je izuzetan.
Stevanović je doktorirao je kod Čarlsa Spirmana, koji je u Psihologiji ostao upamćen, kao autor teorije dva faktora u strukturi i razvoju intelogencije. Pod njegovim uticajem, Stevanović se u svom radu prevashodno bavio problemima inteligencije. Značajan je njegov doprinos u teoriskom određenju pojma inteligencije, kao i adaptacija Bine-Simonove skala za merenje inteligencije za decu Srbije. Takođe, nemerljiv je i njegov doprinos u istraživanjima problema razvoja inteligencije i uticaja različitih socio-kulturnih faktora na njen razvoj. Poznavaoci dela dr Borislava P. Stevanovića navode da su njegovi radovi u ravni sa najboljim radovima iz oblasti psihologije u zemljama koje su u to doba bile mnogo ispred Srbije po stepenu razvoja Psihologje kao nauke. On je svojim radovima stvorio temelj za razvoj psihologije kao nauke u Srbiji.
Upravo zbog toga smatramo prikladnim i značajnim da se ovde bavimo analizom dela Borislava P. Stevanovića, Inteligencija i njen razvoj, iako ovo delo nije novijeg datuma, ali njegova aktuelnost i njegov značaj nisu umanjeni ni nakon toliko godina.
Ova knjiga namenjena je svima koji se bave psihologijom. Slobodno se može reći da je ovo nezaobilazno štivo kako za studente, tako i za profesore, pedagoge, psihologe i sve druge čije je polje interesovanja inteligencija.
Ova knjiga nije čisto teorijski rad o inteligenciji već u sebi sadrži i prikaze istraživanja koje je autor godinama sprovodio na terenu i na osnovu kojih je donosio inovativne i značajne zaključke. Knjiga se samo uslovno može podeliti na šest poglavlja, odnosno zasebnih celina u kojima su obuhvaćene kvantitativna i kvalitativna analiza pojma inteligencije, zatim prikaz istraživanja o razviću dečje inteligencije i beogradska revizija Bine-Simonove skale, zatim istraživanje o umnoj zrelosti kao i o socio-kulturnim i individualnim faktorima koji na nju utiču, inteligencija i uspeh u radu kod dece istih roditelja, i na kraju ispitana je umna zrelost školske dece u nekim strumogenim krajevima ondašnje Srbije. S tim u vezi, smatram da nije preterano reći da je ova knjiga prava metodološka riznica kada je u pitanju proučavanje i istraživanje inteligencije, njenih različitih aspekata, kao i različitih faktora koji na nju utiču.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari