Odlomak

Kalkulacije – uvod

Za svaki proizvod ili uslugu koje želimo prodati, potrebno je odrediti prodajnu cenu kako bi ono bilo što konkurentnije na tržištu. Cena je vrednost proizvoda ili usluge izražena u novcu. Postupak izračunavanja cene proizvoda ili usluge nazivamo kalkulacijom. Kalkulacije sa PDV-om (poreza na dodatnu vrednost) imaju ovakvu strukturu: Visina marže zavisi od nabavne cene materijala, planirane dobiti, visine ostalih troškova, sezone poslovanja, konkurencije i sl. Visina marže treba biti određena tako da pokriva sve troškove koji opterećuju prodajnu cenu neke usluge, te da se ostvari planirana dobit.

Primer: Nabavna cena šporeta je 2000 din, marža 20%, PDV 22%. Izračunajmo prodajnu cenu šporeta sa PDV-om

 

 

KALKULACIJE U UGOSTITELJSTVU
Kalkulacije jela

U ugostiteljstvu, za standardnu pripremu jela i pića, postoje normativi materijala. Normativ je unapred utvrđena vrsta i količina namirnica ili pića potrebna za pripremanje određenog jela prema propisanom receptu. Troškovi materijala su svi troškovi namirnica potrebni za pripremu određene vrste jela prema normativu i nabavnim cenama namirnica. Marža predstavlja sve ostale troškove (npr. troškove režije, energije, amortizacije i plata sa svim doprinosima) i zaradu.

Prodajnu cenu jela možemo izračunati ako su poznati ovi elementi:

  • broj jela
  • normativ materijala
  • pojedinačna nabavna cena namirnica
  • metoda kalkulacije.

Kalkulacije jela možemo izraditi na dva načina:

  • kalkulacijom pomoću marže
  • kalkulacijom pomoću udela troškova

Visina marže jedan je od elemenata poslovne politike poduzeća.
Ako označimo

  • PC – prodajnu cenu,
  • NC – nabavnu cenu,
  • procenat marže p možemo odrediti pomoću formule

U ugostiteljstvu su prodajne cene u određenom vremenskom periodu stalne, a kako se nabavne cene menjaju, menja se i marža pa kažemo da imamo varijabilnu maržu.

Rating: 4.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari