Odlomak

Uvod
“Zivot je sracunati rizik”, Allstate Insurance Company

Tri osnovna pravila za upravljanje rizikom su:

  1. ne rizikuj vise nego sto sebi mozes da dopustis da izgubis
  2. uzmi u obzir slucajnost
  3. ne rizikuj puno za malo

Postoje dokazi da su ljudi jos 3.000 godina pre nase ere koristili tehnike podele rizika prilikom prevoza svoje robe niz reku. Da bi smanjili uticaj gubitka na bilo kog pojedinca trgovci su uveli plan raspodele njihove robe na sve brodove, tako kada bi se neki brod razbio gubitak su delili svi i ne bi ga snosio samo jedan trgovac.

Na prve pisane tragove o osiguranju nailazimo u Hamurabijevom zakoniku u kome je postojala uredba o medjusobnoj obavezi ucesnika u trgovackom karavanu da nakoknade stetu. Prvi sacuvani ugovor o osiguranju pronadjen je u Djenovskom notarskom arhivu i datira iz 1347. godine. Ovu notarsku ispravu kasnije je zamenila polisa.

Pomorsko osiguranje koje se iz Italije rasirilo u Englesku najstarije je od modernih vrsta osiguranja. To osiguranje davali su pojedinci, a ne kompanije, na taj nacin sto bi trgovac ili vlasnik broda koji su zeleli da zastite svoj brod ili teret pripremao tablicu sa podacima o brodu, teretu, odredistu i svim drugim relevantnim podacima, a oni koji bi prihvatili da preuzmu rizik potpisali bi se ispod opisa rizika i uslova ugovora. Ta praksa potpisivanja ugovora prerasla je u izraz potpisnik ( underwriter ), odnosno osiguravac ( preuzimac rizika ). Inace, nekoliko pomorskih osiguranja izdalo je 1536. godine u Londonu prvu modernu polisu zivotnog osiguranja.

Opsti privredni razvoj i pojava velikih steta dovode do komercijalizacije osiguranja i pojave prvih osiguravaca koji se bave osiguranjem kao profesionalnom delatnoscu.. Tako je u Nemackoj 1591. godine organizovano udruzenje za zastitu od pozara. U Londonu su se vlasnici brodova, prodavci i kupci robe koja se prevozila brodovima sastajali u kafanama, a jedna od njih je bila kafana ciji je vlasnik bio Edvard Lojd, postala je zbog dobrih informacija o brodovima i transportu najcesce mesto njihovog susreta, tako da se prva osigavajuca kompanija u oblasti pomorskog osiguranja zove po Edvardu Lojdu. Aktom Britanskog parlamenta iz 1871. udruzenje osiguravaca Lojd  dobija oficijelni status korporacijskog osiguravaca cime je osnovana Lojdova berza. Lojd danas nije kompanija nego predstavlja trziste osiguranja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari