Odlomak

KRIZNI MENADžMENT
Krizi mogu biti iznedadne i ravne katastrofama, ali mogu biti i podmukle, tinjajuće, eksplodirati iz problema koji je dugo guran pod tepih u uverenju da su stvari pod kontrolom i da će sve biti dobro.
Kad kriza pogodi organizaciju medžarerima se postavljaju neugodna pitanja kao što su: Zašto se to dogodilo? ; Jesmo li to predvideli? ; Ako nismo, zašto nismo? ; Jesmo li imali plan da to sprečimo? ; Kad smo postali svesni problema jesu li naše akcije bile adekvatne i pravovremene? ; Imamo li planove oporavka? ; Jesmo li sve učinili da zaštitimo vrednost i ugled preduzeća?
Zbog svega ovog krizni menadžment je jedna od nezaobilaznih naučnih i praktičnih disciplina koja predstavlja suštinu rešavanja celokupnih kriznih situacija.
Krizni menadžment je se zasniva na rezultatima istraživanja u preduzeću i okolini. On se osposobljava temeljen na savremenim spoznajama kriznog menadžmenta.
U svakom slučaju krizni menadžment je nezaobilazan i pokušaćemo na najbolji mogući način da to obradimo u datom radu.
1. KRIZNI MENADžMENT

1.1. Odlike kriznog menedžmenta
Krizni menadžment je model osposobljavanje temeljen na savremenim spoznajama kriznog menadžmenta. Procena i planiranje se temelje na rezultatima istraživanja u preduzeću i okolini. Glavni elementi programa su:
– istraživanje okoline i konteksta,
– procenjivanje izloženosti riziku,
– osposobljavanje menadžera i zaposlenih,
– krizni komunikacioni plan,
– monitoring,
– konsalting u kriznoj situaciji itd.1
Korist za organizaciju su: dokumentacija i pregled procenjenih rizika, plan prevencije i intervenicije, osoposobljeni rukovodioci i menadžeri, osposobljeni zaposleni za otkrivanje tinjajuće krize i ponašanja u kriznim situacijama.
1.2. Dinamika odvijanja kriznog menadžmenta
Obavezni deo programa se prevodi u toku dva do četiri meseca prema raspoloživosti klijenata. Nakon godinu dana u prailu se sprovodi trosatni „osvežavajući“ trening i savetuje o prilagođavanju kriznog plana i ostalih dokumenata. Konsultanti su takođe dostupni klijentu u svako doba kadi i ukoliko dođe do neke krize.2
1.3. Edukatori
Treneri ili edukatori su iskusni menadžeri s međunarodnim diplomama školovani i trenirani za inzvaredne situacije i upravljanje krizom i više od dvadeset godina iskustva u različitim kritičnim i kriznim situacijama. Oni su veoma bitni u celokupnom kriznom periodu.

1 Literatura sa domaćih internet stranica
2 STRATEGIJSKI MENADžMENT (drugo izmenjeno izdanje),Jovan Todorović, Dragan Đuričin, Stevo Janošević, Beograd 1998. god. Str. 117-119.

1.4. Kriza i simptomi krize
U ekonomskoj nauci se kao tipična obeležja krize navode:
– ugoržavanje,
– iznenađenje,
– stres i
– početak procesa obimnih promena.4
Teorija najčešće pod krizom podrazumeva ugroženost objekata odnosno, stanje kada se oni nalaze u opasnosti: za preduzeće to su tokovi koji prete njegovom opstanku. Kriza predstavlja stanje preduzeća ili njegovog vitalnog dela u kome se ocrtavaju opasnosti ugrožavaju glavne ciljeve i osnovna načela preduzeća, ili su ti ciljevi i strategije već ugroženi.
Kriza preduzeća postoji onda kada ono ne može da izvršava svoje finansijske obaveze u određenom vremenskom periodu. Krizni menadžment ili upravljanje krizom može se označiti kao specifičan način upravljanja preduzećem čiji je zadatak da savlada procese koji mogu da ugroze dalji opstanak preduzeća.
Bellinger (1962.) krizu označava kao „događaje koji nanose štetu preduzeću na način koji ugrožava njegovu egzistenciju“.
Miller(1992.) smatra da postoje dva osnovna pristupa krizi:
– sprečavanje nastanka krize,
– upravljanje krizom ili preokretom.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Bezbednost

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari