Odlomak

Definisanje marketing istraživanja

Marketing istraživanje se definiše kao sistemsko I objektivno planiranje, prikupljanje, analiza I dostavljanje relevantnih informacija marketing menadžerima za donošenje strategijskih I taktičkih odluka.
Uspešno obavljena analiza problema I uloge marketing istraživanja u razrešenju konkretnog problema je od presudnog značaja za odluku preduzeća da li da preuzme konkretno istraživanje I šta je alternativni pravac akcija. U ovoj odluci treba da učestvuju zajedno marketing menadžeri I istraživači. Pri tom treba proceniti potencijalene troškove istraživanja I vrednosti – verovatnoću donošenja kvalitetnijih marketing odluka.
Kvalitetno marketing istraživanje mora da zadovolji nekoliko bitnih uslova:

  • Efektivnost – da se obezbedi dovoljan broj relevantnih informacija za specifičan marketing problem;
  • Fazni postupak u prikupljanju, obradi I analizi podataka;
  • Raspoloživost različitih izvora;
  • Primenjivost na bilo koji aspekt marketinga koji traži informacije I odlučivanje;
  • Dostupnost rezultata istraživanja I njihovih implikacija donosiocima odluka.

Osnovni cilj marketing istraživanja je da snabdevanjem menadžerima relevantnim, tačnim I blagovremenim informacijama, smanji rizik donošenja odluka.

 
Predmet I tipovi istraživanja

Marketing istraživanja obuhvataju brojne aktivnosti na planiranju, pribavljanju, analizi I distribuciji informacija za uglavnom strategijsko I taktičko odlučivanje. Prema nivou istraživanja mogue je podeliti marketing istraživanja na:

  • Makroistraživanje – odnosi se na istraživanje najznačajnijih faktora u makromarketing okruženju (demografski, ekonomski,sociološki, tehnološki I dr.) kako bi se dobile relevantne informacije o globalnoj tražnji, ponudi, konkurenciji I dr. Ovu vrstu istraživanja uglavnom sprovode specijalizovane institucije.
  • Mezoistraživanje – odnose se na istraživanja strukture grane ili grupacije I ponašanje dobavljača, konkurencije, posrednika I drugih aktera iz okruženja.
  • Mikroistraživanje – odnosi se na pribavljanje podataka I informacija od kojih neposredno zavise odluke o marketing miksu preduzeća.

U marketing istraživanjima polazi se od istraživanja tržišta – da li postoji tražnja za proizvodima/uslugama preduzeća I kakva je njegova persppektiva. Ako postoji tržište uspeh preduzeća na njemu zavisiće od sposobnosti da svoju ponudu učini konkurentnom usklađđujući je sa zahtevima I željama potrošača. Za to je neophodno istraživati potrošače konkurenciju, proizvode, cene, kanale distribucije. Istraživanja potreba I želja potrošača pružaju neophodne informacije za optimalno postavljanje marketing miksa za odabrana ciljna tržišta.
Na osnovu sprovedenih istraživanja preduzea u situaciji su da donose kvalitetne odluke o segmentaciji tržišta I poozicioniranju; odlike o diferenciranju u odnosu na konkurenciju; odluke o proizvodu, ceni, distribuciji; odluke o privrednoj propagandi I promociji, ličnoj prodaji, unapređenju prodaje I odnosima s javnošću.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari