Odlomak

UVOD 

Propaganda je tokom istorije čovečanstva imala svoje padove i uspone, menjala je svoje oblike, tehnike i načine delovanja ali nikada nije menjala svoju osnovnu svrhu postojanja, a to je planirani uticaj i ubedjivanje ljudi I masa ili manipulacija nad njima. Za propaganda se smatra da je stara koliko i sama ljudska zajednica. Propaganda se od davnina koristila kako bi sugestivno delovala i uticali na religiozna ili politička uverenja pojedinca ili masa. Mnogi uticajni ljudi ili vladari imali su potrebu da manipulišu drugim ljudima i da utiču na njihove stavove ili ponašanja.
Poznato je da su od Egipatske, Grčke i Rimske, preko culture Maja, srednjovekovne rimokatoličke crkve, nacističke Nemačke, pa sve do savremenih zapadnih društava, nedavnih ratova i agresija niskog inteziteta ili ekonomskih kriza u današnjici, moćnici, diktatori, vladari i političari koristili propaganda kao moćnog saveznika ili sredstvo za pridobijanje sledbenika i masa, kako bi ostvarili svoje ciljeve I uvećali svoju moć, vlast, profit ili prikrili pravo stanje stvari.

 

 

 

 

 

 

DEFINICIJA PROPAGANDE

Termin propaganda potiče od latinske reči propagare, što znači širiti, tj. proširiti, množiti. Pojava ovog pojma u značenju pod kojim ga danas podrazumevamo, vezuje se za 1622. fodinu i to za papu Klementa VIII i uspostavljanje “Congregatio de propaganda fide”, posebnog tela katoličke crkve. Ovo telo sastavljeno od kardinala i visokih crkvenih dostojanstvenika, imala je zadatak “da organizovano i efikasno širi katoličku veru”.

Široki pojam propagande, najkraće se može definisati kao: medijski ili verbalni uticaj na pojedinca ili masu, po pravilu radi političke odluke.
Propaganda uključuje intezivno korišćenje slika, slogana i simbola koji utiču na naša uverenja i emocije.

Fenomen propaganda predstavlja planski organizovano širenje raznovrsnih religioznih, političkih, privrednih i dr. ideja, kako bi se uticalo na javno mišljenje.
Propaganda utiče na javno mnjenje sredstvima kao što su govor, predavanja, masovni skupovi, reklama itd. Osnova svake propaganda je prethodno i dugotrajno indoktrinirajuće delovanje.

 

Propagandno delovanje zasniva se na sledećim principima:

  • Uverenje poseduje veću snagu u okviru grupe koja sama izgradjuje odnose i kontroliše ih u medjusobnom suprotstavljanju.
  • Uverenja će imati jači efekat ukoliko se temelje na nekom autoritetu.
  • Sugestibilnost auditorijuma raste ako se nameću poruke ili ideje koje nisu sasvim jasne.
  • Sama propagandna formula mora biti što jednostavnije formulisana.
  • U toku propagandne akcije insistira se na jedinstvenosti stavova populacije.
  • Da bi bila uspešna, propagandna akcija mora biti u skladu sa priznatim ideologijama, stavovima, mišljenjima.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari