Roditeljsko vaspitanje
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio nenadm 18. februar 2014. Prijavi dokument
Uvod
Metod ubeđivanja i uveravanja treba da omogući takve uslove i takve vaspitne situacije u kojima vaspitanik svesno, aktivno i kritički stiče nova znanja i sisteme vrednosti iz nauke, životne stvarnosti i društva u kojem živi. Time se gradi osnova za formiranje pogleda na svet, koji u sebi integriše i stavove, ubeđenja, uverenja, sklonosti, postupke ličnosti.
Samo sticanje znanja, usvajanje očiglednih činjenica i podataka, pa i samih društvenih normi i vrednosti-nije dovoljan. Ovi procesi i njihovi zadaci treba da se usvoje,pa samim tim i da postanu deo svesti i verovanja, da postanu motivi u ponašanju u svakodnevnom životu. Ubeđivanje i uveravanje su procesi na čijoj su osnovi izgrađena čvrsta ubeđenja i uverenja, usvojene su prave vrednosti, stavovi i sopstveno izgrađeni pogled na svet. Pravilna upotreba ovog metoda omogućuje uspostavljanje jedinstva u relacijama veoma važnih elemenata: misao – reč – razumevanje – osećanje – postupanje.
Našem društvu nisu potrebne pokorne i poslušne ličnosti koje se slepo potčinjavaju autoritetima bez obzira koliko znaju i šta umeju da rade. Vaspitanje gubi svoj smisao ukoliko se sprovodi delimično i nepotpuno. Ovaj metod ima u osnovi dinamičku ulogu što se tiče formiranja ličnosti, zato što su ubeđenja i uverenja ta koja imaju kohezivnu snagu kojom pokreću ličnost na akciju. Poznavanje moralnih normi može dobiti ulogu motiva tek na nivou ubeđenja i uveravanja u oblasti morala. Moralno zdrava ličnost sa izgrađenim sistemom moralnih osobina,ubeđenja i uverenja, žestoko i uporno će se boriti za njihovo dosledno poštovanje i njihovu primenu. Ličnost kod koje taj metodički krug nije zatvoren biće nestabilnih uverenja, moralno kolebljiva i labilna, lako će ih menjati. Dakle, takva ličnost neće menjati okolnosti, već će okolnosti menjati nju.
Glavni deo
Ovaj metod povezan je sa onim što je i večito, ali i sa onim što je i stalno promenljivo u vaspitanju: dobro, istinito, vredno, ljudski poželjno, nasuprot onome što je loše, lažno, nevredno, nepoželjno i ružno. Zahvaljujući svemu ovome,vaspitanici saznaju određene činjenice, pojmove, sudove, kategorije, pravila, načela, zakone koje vasptači zavisno od uzrasta svojih vaspitanika objašnjavaju, tumače, interpretiraju i pedagoški obrađuju u cilju lakšeg zapamćivanja, razumevanja i praktičnog korišćenja od strane njihovih vaspitanika. Oni određena znanja usvajaju ili uz neposrednu pomoć vaspitača i kroz ličnu kritičku i samokritičku aktivnost. Racionalno shvaćeni sistemi vrednosti, životne pojave i moralna načela – delovanjem na vaspitanikov emocionalni sklop – treba da prerastu u lične stavove, ubeđenja, uverenja, te da predstavljaju osnovu i kriterijum za vrednosno opredeljivanje u praktičnom postupanju.
Pošto je u osnovi ovog metoda postupak procenjivanja i vrednovanja – u toku kojeg se i izgrađuje sistem ličnih vrednosti, ubeđenja, uveravanja i stavova – mnogi su ga nazvali i metodom vrednovanja. Metod ubeđivanja i uveravanja neće uvek u svom osnovu imati znanja,činjenice i podatke. Najčešće će se ograničiti verovanjem. Zbog toga se u njemu koristi snaga reči, moć umetničkog izražavanja, vrednosno angažovane interpretacije i sl.
Način i proces izgrađivanja ubeđenja i uverenja kod vaspitanika značajan je i zbog toga što u formiranju ličnosti nije bitan samo cilj, već i postupak kako se do cilja došlo. Sama primena metoda, ostavlja traga na ličnosti i utiče na njen odnos prema drugovima, nastavnicima, roditeljima. Ovaj metod tipičan je primer tzv. komunikacijske i emancipatorske pedagogije.
U savremenom vaspitanju metod ubeđivanja i uveravanja ne podrazumeva samo jednosmeran oblik od vaspitača prema vaspitanicima, već zahteva dvosmernu i višesmernu komunikaciju, a takođe i vaspitne situacije u kojima vaspitanici sopstvenom snagom dolaze do određenog životnog uverenja, stava ili čitavog sistema vrednosti. To naročito važi za period adolescencije u kojem mladi ljudi imaju naglašenu potrebu za tim da tragaju za samostalnim i autonomnim rešenjima svojih životnih opredeljenja.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.