Odlomak

Uvod

Metod ubeđivanja i uveravanja treba da omogući takve uslove i takve vaspitne situacije u kojima vaspitanik svesno, aktivno i kritički stiče nova znanja i sisteme vrednosti iz nauke, životne stvarnosti i društva u kojem živi. Time se gradi osnova za formiranje pogleda na svet, koji u sebi integriše i stavove, ubeđenja, uverenja, sklonosti, postupke ličnosti.
Samo sticanje znanja, usvajanje očiglednih činjenica i podataka, pa i samih društvenih normi i vrednosti-nije dovoljan. Ovi procesi i njihovi zadaci treba da se usvoje,pa samim tim i da postanu deo svesti i verovanja, da postanu motivi u ponašanju u svakodnevnom životu. Ubeđivanje i uveravanje su procesi na čijoj su osnovi izgrađena čvrsta ubeđenja i uverenja, usvojene su prave vrednosti, stavovi i sopstveno izgrađeni pogled na svet. Pravilna upotreba ovog metoda omogućuje uspostavljanje jedinstva u relacijama veoma važnih elemenata: misao – reč – razumevanje – osećanje – postupanje.
Našem društvu nisu potrebne pokorne i poslušne ličnosti koje se slepo potčinjavaju autoritetima bez obzira koliko znaju i šta umeju da rade. Vaspitanje gubi svoj smisao ukoliko se sprovodi delimično i nepotpuno. Ovaj metod ima u osnovi dinamičku ulogu što se tiče formiranja ličnosti, zato što su ubeđenja i uverenja ta koja imaju kohezivnu snagu kojom pokreću ličnost na akciju. Poznavanje moralnih normi može dobiti ulogu motiva tek na nivou ubeđenja i uveravanja u oblasti morala. Moralno zdrava ličnost sa izgrađenim sistemom moralnih osobina,ubeđenja i uverenja, žestoko i uporno će se boriti za njihovo dosledno poštovanje i njihovu primenu. Ličnost kod koje taj metodički krug nije zatvoren biće nestabilnih uverenja, moralno kolebljiva i labilna, lako će ih menjati. Dakle, takva ličnost neće menjati okolnosti, već će okolnosti menjati nju.

 

 

Glavni deo

Ovaj metod povezan je sa onim što je i večito, ali i sa onim što je i stalno promenljivo u vaspitanju: dobro, istinito, vredno, ljudski poželjno, nasuprot onome što je loše, lažno, nevredno, nepoželjno i ružno. Zahvaljujući svemu ovome,vaspitanici saznaju određene činjenice, pojmove, sudove, kategorije, pravila, načela, zakone koje vasptači zavisno od uzrasta svojih vaspitanika objašnjavaju, tumače, interpretiraju i pedagoški obrađuju u cilju lakšeg zapamćivanja, razumevanja i praktičnog korišćenja od strane njihovih vaspitanika. Oni određena znanja usvajaju ili uz neposrednu pomoć vaspitača i kroz ličnu kritičku i samokritičku aktivnost. Racionalno shvaćeni sistemi vrednosti, životne pojave i moralna načela – delovanjem  na vaspitanikov emocionalni sklop – treba da prerastu u lične stavove, ubeđenja, uverenja, te da predstavljaju osnovu i kriterijum za vrednosno opredeljivanje u praktičnom postupanju.
Pošto je u osnovi ovog metoda postupak procenjivanja i vrednovanja – u toku kojeg se i izgrađuje sistem ličnih vrednosti, ubeđenja, uveravanja i stavova – mnogi su ga nazvali i metodom vrednovanja. Metod ubeđivanja i uveravanja neće uvek u svom osnovu imati znanja,činjenice i podatke. Najčešće će se ograničiti verovanjem. Zbog toga se u njemu koristi snaga reči, moć umetničkog izražavanja, vrednosno angažovane interpretacije i sl.
Način i proces izgrađivanja ubeđenja i uverenja kod vaspitanika značajan  je i zbog toga što u formiranju ličnosti nije bitan samo cilj, već i postupak kako se do cilja došlo. Sama primena metoda, ostavlja traga na ličnosti i utiče na njen odnos prema drugovima, nastavnicima, roditeljima. Ovaj metod tipičan je primer tzv. komunikacijske i emancipatorske pedagogije.
U savremenom vaspitanju metod ubeđivanja i uveravanja ne podrazumeva samo jednosmeran oblik od vaspitača prema vaspitanicima, već zahteva dvosmernu i višesmernu komunikaciju, a takođe i vaspitne situacije u kojima vaspitanici sopstvenom snagom dolaze do određenog životnog uverenja, stava ili čitavog sistema vrednosti. To naročito važi za period adolescencije u kojem mladi ljudi imaju naglašenu potrebu za tim da tragaju za samostalnim i autonomnim rešenjima svojih životnih opredeljenja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari