Životno praktične situacije
Objavio anjetina0105 13. novembar 2024.
Objavio ljubicaigor 30. septembar 2015. Prijavi dokument
1. POJAM, ZADACI I CILJEVI METODIKE
– Metodika nastave svakog predmeta predstavlja posebnu,specijalnu didaktku. Opsta didaktika se bavi organizovanjem nastave u celini!
– CILJ koji ostvaruje metodika nastave srpskog jezika I knjizevnosti ukazuje I na njenu osnovnu KARAKTERISTIKU : da je to teorijska I prakticna (primenjena) nauka.
– Ostale njene bitne karakteristike su:
a) Interdisciplinarnost
b) tragalaštvo
c) natprogramska zasnovanost
d) neposredna povezanost sa pozivom nastavnika maternjeg jezika I književnosti.
– Metodika je I teorijska I prakticna nauka:
a) teorijska je zato sto u odnosu sa drugim korespondirajućim naukama, istražuje, uopštava I sistematizuje najvrednija iskustva nastavne prakse I na osnovu toga ukazuje na mogućnosti njenog daljeg unapređenja.
b) praktična je, jer rezultate svojih teorijskih traganja primenjuje I proverava u neposrednoj nastavnoj praksi. Praksa, teorijska saznanja afirmiše I opovrgava.
– Metodika je I primenjena nauka I stoga što govori ne samo kako se stiču znanja, već I kako se razvijaju I brojne veštine I navike.
– Meodiku interesuje : nastavno gradivo, učenik, nastvanik, cilj koji nastavom treba ostvariti, sredstva kojima se to čini, metode kojima se to postiže, a sve su to predmeti interesovanja I drugih nauka, te je pri teorijskom proučavanju pojedinih pitanja nezaobilazna korelacija između metodike I tih nauka, koje se nazvaju KORESPONDIRAJUĆIM jer se podudaraju sa njom u proučavanju zajedničkih predmeta kojima se bave.
– Osnovni predmet proučavanja metodike je NASTAVA srp.j. I knjiž. i njno unapređenje ,alit a nastava ima niz svojih činilaca medju kojima su glavni:
1) NASTAVNO GRADIVO – potrebno je odrediti u kom razredu I sa kolikim brojem časova će se nedeljno, odnosno godišnje to gradivo izučavati, što se čini nastavnim planom. Zatim je potrebno za svaki razred konkretizovati sadržaje građe, njen obim i dužinu do koje se može ići pri njenom izučavanju sa određenim uzrastom…NAstavni pan I program donose naddležne institucije, te su to državni dokumenti I ni škole ni nastavnici ih ne mogu menjati.
Panovi I program mogu da se odnose na različite vrste nastave I na različite forme njenog organizovanja: na obaveznu,izbornu,dodatnu I dopunsku nastavu. Usvajanje nastavnog gradiva podrazumeva njegovu obradu, ali I ponavljanje, uvežbavanje, utvrđivanje I proveravanje kako su ga učenici usvojili, što traži da se primenjuju različiti tipovi časova. Da bi se nastavom ostvario cilj I zadaci koji joj se postavljaju, pri izučavanju gradiva moraju se poštovati didaktički principi.
2) UČENIK – metodiku zanima najpre njegova pozicija u nastavi (da li je aktivan učesnik, ili pasivni slušalac) interesuje je primerenost gradiva uzrastu učenika što govori o stepeu njegove opterećenostii gradivom.
3) NASTAVNIK – sva interesovanja metodike su usmerena prema njemu, jer je on stručni I pedagoški organizator I izvođač nastave, pa su učenik I svi drugi njeni činioci nepodredni delokrug nastavnikovog stručnog I pedagoškog rada.Stoga metodiku interesuje njegovo globalno I operatibno planiranje,pripremanje za čas, tumačenje nastavnog gradiva, motivisanje učenika za rad,praćenje I vrednovaje učenikovog rada.
4) METODIKA SE BAVI CILJEM KOJI NASTAVOM TREBA POSTIĆI
5) Zatim je zanimaju SREDSTVA koja mogu da pomognu pri izvođenju nastave ( udžbenici, priručnici,tehnička pomagala,adekvatne prostorije…)
5) Na kraju se bavi NASTAVNIM METODAMA I pitanjemm njihove klasifikacije, odabiranja I primene.
– ZADATAK METODIKE – osnovni zadaci metodike su da istržuje I nalazi najvaljanije metodičke , nastavne postupke I oblike rada, sagledava efikasnost pojedinh vrsta nastavnih sredstava I ustanovljava njihovu najadekvatniju primenu. Posebno je značajan njen zadatak usmeren na iznalaženje sredstava I postupaka kojima se učenici najsnažnije motivišu na rad, na umnu aktivnost u toku ukupnog nastavnog procesa. Zato ona nastoji na pronađe I najadekvatnije načine praćenja I vrednovanja učeničkog rada u nastavi kako bi se time motivisali na što veću aktivnost u savladavanju gradiva!
Najbrojniji zadaci metodik su usmreni na nastavni process, ali u njegovom središtu je učenik.
Učenika u tom procesu treba voditi , pa je tako od posebnog značaja zadatak metodike da pripreme one koji će to u praksi činiti. Zadatak metodike, takođe je. Da sagledava da li su udžbenici I priručnici usklađeni sa nastavnim programom prema kojem su rađeni.
– Što se tiče CILJEVA metodike, njih ima mnogo, ali su najznčajniji DUGOROČNIČI:
1) osposobljavanje učenika da pravilno govore čitaju I pišu
2) osposobljavanje učenika da shvate I tumače knjiž evna dela I jezičke fenomene
3) osposobljavanje učenika da stečena znanja primenjuju u praksi
– Metodika se bavi vaspitanjem,učenjem I vodi računa o psiho-fizičkim osobinama učenika. Stoga se njeni ciljevi(sistematizacija) dele na :
1) OBRAZOVNE – sveobuhvatno osposobljavanje učenika da tumači književna dela
(tematika,struktura,motive,njihov odnos,kompozicija,tok,fabula, odnos među likovima itd.)
2) VASPITNE – ( kosmopolitizam,humanizacija, socijalizacija, princip zavičajnosti)
3) FUNKCIONALNE – primena znanja u praksi
2. PRINCIPI NASTAVE SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI
– Didaktički principi su osnovna, opšta i obavezna načela kojima se rukovodi nastavnik pri planiranju,organizaciji,izvođenju I vrednovanju nastavnog procesa. To su temeljne postavke kojima je određen karakter nastave, kojima se izražava unutrašnja zakonomernost nastavnog procesa. Da bi se postigli adekvatni ciljevi I nastava uspešno izvodila moraju biti ispunjeni sledeći nastavni, ili didaktički principi: principi naučnosti, primerenosti, očiglednost, ekonomičnosti, svesne aktivnosti, sistematičnosti I postupnosti, princip veštine I nauka, trajnosti znanja, princip uslovljenosti.
Objavio anjetina0105 13. novembar 2024.
Objavio Ketka824984 12. novembar 2024.
Objavio realmadrid1994 12. novembar 2024.
Objavio underdog011 29. novembar 2024.
Objavio MimaBJ24 29. novembar 2024.
Objavio aventurin 25. novembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.