Odlomak

1. POJAM, ZADACI I CILJEVI METODIKE
– Metodika nastave svakog predmeta predstavlja posebnu,specijalnu didaktku. Opsta didaktika se bavi organizovanjem nastave u celini!
– CILJ koji ostvaruje metodika nastave srpskog jezika I knjizevnosti ukazuje I na njenu osnovnu KARAKTERISTIKU : da je to teorijska I prakticna (primenjena) nauka.
– Ostale njene bitne karakteristike su:
a) Interdisciplinarnost
b) tragalaštvo
c) natprogramska zasnovanost
d) neposredna povezanost sa pozivom nastavnika maternjeg jezika I književnosti.
– Metodika je I teorijska I prakticna nauka:
a) teorijska je zato sto u odnosu sa drugim korespondirajućim naukama, istražuje, uopštava I sistematizuje najvrednija iskustva nastavne prakse I na osnovu toga ukazuje na mogućnosti njenog daljeg unapređenja.
b) praktična je, jer rezultate svojih teorijskih traganja primenjuje I proverava u neposrednoj nastavnoj praksi. Praksa, teorijska saznanja afirmiše I opovrgava.
– Metodika je I primenjena nauka I stoga što govori ne samo kako se stiču znanja, već I kako se razvijaju I brojne veštine I navike.
– Meodiku interesuje : nastavno gradivo, učenik, nastvanik, cilj koji nastavom treba ostvariti, sredstva kojima se to čini, metode kojima se to postiže, a sve su to predmeti interesovanja I drugih nauka, te je pri teorijskom proučavanju pojedinih pitanja nezaobilazna korelacija između metodike I tih nauka, koje se nazvaju KORESPONDIRAJUĆIM jer se podudaraju sa njom u proučavanju zajedničkih predmeta kojima se bave.
– Osnovni predmet proučavanja metodike je NASTAVA srp.j. I knjiž. i njno unapređenje ,alit a nastava ima niz svojih činilaca medju kojima su glavni:
1) NASTAVNO GRADIVO – potrebno je odrediti u kom razredu I sa kolikim brojem časova će se nedeljno, odnosno godišnje to gradivo izučavati, što se čini nastavnim planom. Zatim je potrebno za svaki razred konkretizovati sadržaje građe, njen obim i dužinu do koje se može ići pri njenom izučavanju sa određenim uzrastom…NAstavni pan I program donose naddležne institucije, te su to državni dokumenti I ni škole ni nastavnici ih ne mogu menjati.
Panovi I program mogu da se odnose na različite vrste nastave I na različite forme njenog organizovanja: na obaveznu,izbornu,dodatnu I dopunsku nastavu. Usvajanje nastavnog gradiva podrazumeva njegovu obradu, ali I ponavljanje, uvežbavanje, utvrđivanje I proveravanje kako su ga učenici usvojili, što traži da se primenjuju različiti tipovi časova. Da bi se nastavom ostvario cilj I zadaci koji joj se postavljaju, pri izučavanju gradiva moraju se poštovati didaktički principi.
2) UČENIK – metodiku zanima najpre njegova pozicija u nastavi (da li je aktivan učesnik, ili pasivni slušalac) interesuje je primerenost gradiva uzrastu učenika što govori o stepeu njegove opterećenostii gradivom.
3) NASTAVNIK – sva interesovanja metodike su usmerena prema njemu, jer je on stručni I pedagoški organizator I izvođač nastave, pa su učenik I svi drugi njeni činioci nepodredni delokrug nastavnikovog stručnog I pedagoškog rada.Stoga metodiku interesuje njegovo globalno I operatibno planiranje,pripremanje za čas, tumačenje nastavnog gradiva, motivisanje učenika za rad,praćenje I vrednovaje učenikovog rada.
4) METODIKA SE BAVI CILJEM KOJI NASTAVOM TREBA POSTIĆI
5) Zatim je zanimaju SREDSTVA koja mogu da pomognu pri izvođenju nastave ( udžbenici, priručnici,tehnička pomagala,adekvatne prostorije…)
5) Na kraju se bavi NASTAVNIM METODAMA I pitanjemm njihove klasifikacije, odabiranja I primene.

– ZADATAK METODIKE – osnovni zadaci metodike su da istržuje I nalazi najvaljanije metodičke , nastavne postupke I oblike rada, sagledava efikasnost pojedinh vrsta nastavnih sredstava I ustanovljava njihovu najadekvatniju primenu. Posebno je značajan njen zadatak usmeren na iznalaženje sredstava I postupaka kojima se učenici najsnažnije motivišu na rad, na umnu aktivnost u toku ukupnog nastavnog procesa. Zato ona nastoji na pronađe I najadekvatnije načine praćenja I vrednovanja učeničkog rada u nastavi kako bi se time motivisali na što veću aktivnost u savladavanju gradiva!
Najbrojniji zadaci metodik su usmreni na nastavni process, ali u njegovom središtu je učenik.
Učenika u tom procesu treba voditi , pa je tako od posebnog značaja zadatak metodike da pripreme one koji će to u praksi činiti. Zadatak metodike, takođe je. Da sagledava da li su udžbenici I priručnici usklađeni sa nastavnim programom prema kojem su rađeni.

– Što se tiče CILJEVA metodike, njih ima mnogo, ali su najznčajniji DUGOROČNIČI:
1) osposobljavanje učenika da pravilno govore čitaju I pišu
2) osposobljavanje učenika da shvate I tumače knjiž evna dela I jezičke fenomene
3) osposobljavanje učenika da stečena znanja primenjuju u praksi

– Metodika se bavi vaspitanjem,učenjem I vodi računa o psiho-fizičkim osobinama učenika. Stoga se njeni ciljevi(sistematizacija) dele na :
1) OBRAZOVNE – sveobuhvatno osposobljavanje učenika da tumači književna dela
(tematika,struktura,motive,njihov odnos,kompozicija,tok,fabula, odnos među likovima itd.)
2) VASPITNE – ( kosmopolitizam,humanizacija, socijalizacija, princip zavičajnosti)
3) FUNKCIONALNE – primena znanja u praksi

2. PRINCIPI NASTAVE SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI
– Didaktički principi su osnovna, opšta i obavezna načela kojima se rukovodi nastavnik pri planiranju,organizaciji,izvođenju I vrednovanju nastavnog procesa. To su temeljne postavke kojima je određen karakter nastave, kojima se izražava unutrašnja zakonomernost nastavnog procesa. Da bi se postigli adekvatni ciljevi I nastava uspešno izvodila moraju biti ispunjeni sledeći nastavni, ili didaktički principi: principi naučnosti, primerenosti, očiglednost, ekonomičnosti, svesne aktivnosti, sistematičnosti I postupnosti, princip veštine I nauka, trajnosti znanja, princip uslovljenosti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 24 stranica
  • Metodika Mara Marić
  • Školska godina: Mara Marić
  • Skripte, Pedagogija
  • Srbija,  Novi Sad,  Filozofski fakultet, Novi Sad  

Više u Pedagogija

Više u Skripte

Komentari