Odlomak

UVOD
U suvremenim uslovima poslovanja koje obeležava hiperkonkurencija,stalne promene, neizvesnost i sve veći rizik u poslovanju, povećana osjetljivost potrošača i globalizacija poslovanja, etika ima sve veći značaj za delovanje osiguravajućih društava i sve veći uticajna njihove poslovne uspehe. Naime, savremena javnost etiku pretpostavlja profitu pa osiguravajuća društva moraju prilagoditi svoje poslovanje zavisno o okruženju u kojem deluju u cilju dugoročno održivog poslovanja. Pritom sve važniju ulogu ima etika u marketingu osiguravajućeg društva. Neetičke marketinške aktivnosti osiguranici najčešće smatraju neprihvatljivim i često odbijaju sklapati polise osiguranja s osiguravajućim društvima koja se bave takvim aktivnostima. Etika zahvata područja svih marketinških funkcija i svih marketinških aktivnosti. Etika u marketingu predstavlja sve principe, vrednosti i standarde ponašanja koje moraju slediti marketinški stručnjaci. Etika u marketingu, utemeljena na široko prihvaćenim samoregulativnim kodeksima ponašanja, izraz je prihvatanja društvene odgovornosti od strane osiguravajućeg društva. Temeljna vrednost samoregulacije krije se u mogućnosti stvaranja, poboljšanja i očuvanja poverenja osiguranika u osiguravajuća društva koje ga nude, pa tako i u samo tržište. Aktivna samoregulacija jetakođe sredstvo za zaštitu dobre volje i ugleda pojedinačnih osiguravajućih društava. Samoregulativni kodeksi nastavljaju se razvijati i poboljšavati s obzirom na društvene, tehnološke i gospodarske promene. Temeljna područja marketinške etike su: istraživanje, proizvod, cene, prodaja/distribucija i komunikacija. 1. UVOD
Svet u kojem živimo je sve složeniji i sumnjičaviji. Poverenje u poslovni svet narušili su skandali u poslovnim krugovima,nagli pad vrednosti deonica i pretnja terorizma. Mnogi su se složili da je recesija koja je u svetu počela 2008. godine posedica neetičnog poslovanja i gramzljivosti. Kompanije se s tim izazovom moraju suočiti dokazivanjem svog korisnog učinka na društvo. Dakle, jedan od imperativa savremenog održivog poslovanja je savesno sleđenje određenih vrednosti, odnosno društvena odgovornost poduzeća, a etika je jedan od njenih ključnih činioca. Prema tome, svet će se morati transformisati i iznova nastati kako bi trajno opstao.
Ljudi bi hteli da kompanije uvažavaju različitost, kvalitetne odnose, jednakostprofita i ljudskosti na listi prioriteta, orijentiranost na zajednicu i čistoću prirode, suvlasništvo koje svima postaje dostupno. S tim u vezi, da bi se ljudi“kupili” potrebna je drugačija valuta, koje se naziva iskrenost, poverenje, jednakost, uzajamno poštovanje, samopoštovanje, dostojanstvo, priznanje i briga.
Svest o potrebi društveno odgovornog i etičnog ponašanja sve češće postaje jednim od sastavnih delova politike i strategije mnogih kompanija. Usprkos tome, zainteresovane društvene celine, postavljaju sve više zahteve, a standardi svrsishodne društvene interakcije neprestano rastu. Kompanije koje su prihvatile etička načela poslovanja shvataju da svojim učincima na društvo i okolinu trebaju upravljati baš kao što upravljaju i svojim finansijskim ostvarenjem jer na taj način mogu ostvariti sljedeće koristi:
• povećanje ugleda,
• povećanje tržišnog udela,
• bolje upravljanje rizicima, povećanje zadovoljstva radnika,
• povećanje inovativnosti,
• lakši pristup kapitalu
• bolji finansijski rezultati.
Krajnji rezultat toga je dugoročno održivo poslovanje. Poslovna praksa već danas raspolaže velikim brojem dokumentiranih dokaza o istinitosti navedenih tvrdnji koje jasno dokazuju da je kretanje neke organizacije u smeru veće etike u direktnoj korelaciji s povećanjem uspešnosti poslovanja, prema standardnim merilima performansi. Otpočeti sa stvarnom primenom etičkih načela katkad je teško, što mnoge kompanije nastoje opravdati razlozima vezanim uz materijalnu poslovnu korist. Naime, zbog sveprisutnog straha kratkoročni ciljevi i promišljanje često prevladaju. Usprkos tome, etika u poslovanju, a time i u marketingu postaje “nova paradigma liderstva”. Umesto agresivnih ratničkih vrednosti, novi pristup je čvrsto utemeljen na vrednotama otvorenosti, integriteta, poverenja, jednakosti, uzajamnog poštovanja, dostojanstva, sklada i saosjećanja.
Etičnost u marketingu je važna za dugoročno održivo poslovanje osiguravajućih društava u jer su, suočena sa visokokonkurentnim tržištem osiguranja na kojem se preko više hiljada osiguravajućih kompanija bori za što veći tržišni udeo. U tim uslovimaneetičan marketing doveo bi do samouništenja osiguravajućeg društva zbog posebnosti “proizvoda” koje nudi tržištu.
ETIKA U MARKETINGU
Etika i ekonomija činile su se nespojivima, sobzirom na učestale finansijske skandale, afere s podmićivanjem i prevarama, što je globalna pojava. Stoga nije čudo da je poverenje javnosti u kompanije i njihove menadžere opasno uzdrmano. No, tržišta ne mogu unedogled funkcionisati bez zakona i pravila. Razori li se njihova verodostojnost i izgubi li se poverenje u njih, igra će postati tako nepredvidiva da se u nju više nitko neće želeti upuštati. Zato je nužno u sve segmente poslovanja, pa tako i u marketingu, uvesti pravila etičkog ponašanja i pridržavati ih se.
Etikaje filozofska disciplina koja istražuje i bavi se ciljevima i smislom moralnih htenja, temeljnim kriterijima moralnih činova i izvorima morala. Aristotel ethos povezuje s navikom delovanja, običajnošću koja razvija dobre osobine, karakter. Etika i moral se često koriste kao sinonimi, ali oni nisu istoznačni pojmovi. Etika pita za opravdanje delovanja u okviru neke teorije načela; u njoj promišljamo svoj vlastiti moralni čin da bismo videli šta je s našom moralnošću uopšte i kako se ona uklapa u naše životne stavove; šta je norma uopšte, šta je načelo, šta je dobro delovanje.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Osiguranje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari