Odlomak

POSLOVNE FINANSIJE

Poslovne finansije se mogu i iz čisto pragmatičnih razloga podeliti na:
1)    poslovne finansije kao akademsku disciplinu. i
2)    poslovne finansije kao upravljački koncept.
Tri jezgra poslovnih finansija
•    finansijsko upravljanje,
•    investiranje i analiza rizika
•    finansijska tržišta i institucije.    Finansije kao upravljački koncept
•    finansijsko okruženje,
•    finansijske instrumente i
•    upravljanje finansijama.
1.    Finansijsko okruženje obuhvata one ekonomske, političke, pravne, etičke, socijalne i druge faktore (uslove) koji određuju ambijent u kome finansijske institucije i organizacije funkcionišu. Pod njim se podrazumevaju finansijska tržišta, na kojima zajmodavac i investitor obezbeđuju novac za poslovanje firme, kao i tržišta roba i usluga na kojima se nabavljaju neophodni resursi ali i prodaju njihovi proizvodi i usluge. Finansijsko okruženje uključuje i poresko okruženje koje određuje raspodelu prihoda na različite državne institucije i organizacije i kasniju preraspodelu na ostale učesnike.
2.    Finansijski instrumenti su pravni ugovori koji daju njihovim vlasnicima (investitorima) pravo na učešće u rezultatima poslovanja preduzeća. Oni obuhvataju ugovore o bankarskom zajmu, prenosive hartije od vrednosti, kao što su akcije i obveznice. Finansijski profesionalci imaju aktivne uloge u kreiranju finansijskih instrumenata, uključujući investicione zakone koji pomažu poslovanju preduzeća kroz emisiju i ulaganje hartija od vrednosti. Značaj poznavanja i izučavanja finansijskih instrumenata sadržan je u saznanju kako i zašto (ili zašto ne) oni mogu da povećaju vrednost za preduzeće i za akcionare.
3.    Finansijski menadžer je odgovoran za novčana sredstva koja ulaze u preduzeće, koriste se u njemu, kao i novčana sredstva koja iz njega izlaze. Shodno tome, finansijski menadžer mora detaljno da poznaje kretanje tokova novca u preduzeću i mora da obezbedi da se taj novac koristi na najbolji način, i u skladu sa poslovnim ciljevima preduzeća.

 

 
Odnos finansijske i ostalih funkcija u preduzeću
Polazeći od međusobne uslovljenosti i povezanosti finansijske i drugih funkcija, kao i od toga da je finansiranje bitan uslov za ostvarivanje zadataka drugih funkcija, a da, s druge strane, finansiranje nije samo sebi cilj, odnosi finansijske i drugih funkcija moraju se posmatrati kao odnosi između aktivnosti koje su važne za ostvarivanje zadataka preduzeća, jer predstavljaju sastavne delove poslovnog procesa, slika 1.6.

 

 

 
Odnos finansijske funkcije i prodaje
Saradnja finansijske funkcije i prodaje počinje planiranjem sredstava za finansiranje zaliha gotovih proizvoda i finansiranje potraživanja od kupaca i potraživanja po robnim i potrošačkim kreditima. Ova saradnja je značajna kako prilikom donošenja godišnjih planova poslovanja i proračuna potrebnih obrtnih sredstava, tako i prilikom tekućeg obezbeđenja odgovarajućih sredstava za finansiranje prodaje; na primer, za finansiranje prodatih proizvoda prometnim organizacijama na osnovu sporazuma o zajedničkoj saradnji, putem udruživanja sredstava itd.
Drugo značajno područje saradnje finansijske funkcije i prodaje odnosi se na praćenje naplate potraživanja za prodate proizvode, robu i usluge. U tu svrhu prodaja treba da dostavi finansijskoj službi izvod iz ugovora zaključenih sa kupcima, s podacima o uslovima plaćanja, veličini popusta na cenu koji se odobrava u momentu prodaje ili naknadno, veličini učešća u zajedničkom prihodu, rokovima i načinu plaćanja, odnosno obezbeđenju plaćanja, troškovima transporta itd.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari