Odlomak

UVOD:

Pojmovi preduzeće, preduzetnik i preduzetništvo su usko povezani i međusobno se nadopunjuju i prožimaju. U ovom radu ćemo se upoznati sa ovim pojmovima. Upoznaćemo se sa obilježjima, vrstama i obicima preduzeća u savremenim uslovima, te ciljevima preduzeća kao i započinjanju preduzetničkog poduhvata i preduzetničkim strategijama. Cilj osnivanja svakog preduzeća kao posebnog ekonomskog subjekta jeste da ostvari odredjene rezultate (dobit). Preduzetnik je lice koje prihvata rizik i šanse koje se stvaraju u kreiranju i vođenju novog poslovnog poduhvata. Preduzetništvo predstavlja aktivnost kreativnog kombinovanja raspoloživih faktora u preduzeću kojom se, uz preuzimanje rizika u procesu poslovanja, ostvaruju odgovarajući rezultati preduzeća.

 

 
1. PREDUZEĆE

Preduzeće je ekonomski subjekt u okviru koga se, u robno – novčanoj privredi obavlja određena privredna djelatnost. Korsel Seneju (Courcelle Seneuil) definiše preduzeće kao „svaku ljudsku aktivnost koja koristi razne sile da bi ostvarila određeni cilj“.  Njegova definicija vezuje preduzeće za ljudsku aktivnost što je u potpunost i tako mada je i sam pojam preduzeća evoluirao kroz vrijeme tako da u savremenoj teoriji se preduzeće tretira kao racionalni, ekonomski sistem sa preduzetnikom na čelu. Po tržišnom konceptu „svaki samostalni finansijski subjekt koji proizvodi za tržište robu ili usluge“ predstavlja preduzeće.

 

 
1.1. Obilježja preduzeća

Preduzeće je oblik organizovanja privrednih aktivnosti i djelatnosti čiji je zadatak da obavlja određene funkcije u procesu društvene reprodukcije. Osnovne karakteristike preduzeća su:
1.    predstavlja posebnu organizacionu cjelinu,
2.    obavlja određenu funkciju, djelatnost u privredi,
3.    ima ekonomsku i pravnu samostalnost I subjektivitet.

Preduzeće je danas složen ekonomski i organizacioni subjekt koji podrazumijeva detaljnu unutrašnju podjelu rada, poslova i funkcija, a samim tim i potrebu njihovog koordiniranja ka efikasnom ostvarivanju postavljenih ciljeva.

Savremene teorije preduzeća  izučavaju ga kao racionalni, ekonomski system sa preduzetnikom i menadžerom na čelu, dok ga teorije o organizaciji prevashodno definišu kao organizacioni oblik, sa definisanim i složenim međuljudskim odnosima. Savremeno preduzeće je, međutim, složeni system međuljudskim odnosima. Savremeno preduzeće je, međutim, složeni sistem koji podrazumijeva jedinstvo i usklađenost ekonomskih i socijalnih komponenata i faktore njegove organizacije. S aspekta ekonomike poslovanja, preduzeće posmatramo kao osnovni ekomomski organizovani oblik poslovanja i ekonomske aktivnosti ljudi, sa određenim i definisanim ciljevima. U tom smislu ono predstavlja oblik kolektivnog (zajedničkog) rada i aktivnosti, ekonomski i organizacioni subjekt u kome se ostvaruju reprodukcija i funkcionisanje raznovrsnih djelatnosti, procesa rada i međuljudskih odnosa.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari