Odlomak

UVOD

Preduzetništvo kao ideja, staro je koliko i ljudsko društvo i nije isključivo ekonomski fenomen. Vezuje se za sve aspekte ljudskog ponašanja i djelovanja, gdje je potrebna kreativnost, inovacija, rađanje novih ideja, rešavanje problema na nov način, a sve u cilju zadovoljenja čovjekovih potreba. Postoje različita razmišljanja kada su se, na koji način i u kojem obliku počeli upotrebljavati termini preduzetnik i preduzetništvo. Za teorijsko proučavanje i razumijevanje pojma preduzetništva potrebno je sagledati različite pristupe i stajališta poznatih ekonomista iz istorije, kao i njihove doprinose razvoju ekonomske teorije preduzetništva.Preduzetništvo kao nezaobilazan segment razvoja i napretka svake moderne regije otvara nova radna mjesta i pokretačka je snaga privrede, a razvijanjem preduzetništva snažno  potpomažemo društveni razvoj. Za uspješnog preduzetnika od presudne je važnosti poznavanje zakonodavne regulative i administrativnih uslova, širokog spektra poslovnih disciplina te usvajanje praktičnog preduzetničkog iskustva.

POJAM PREDUZETNIŠTVA

Preduzetništvo je dinamičan proces vizije, promjene i stvaranja. To zahtijeva energiju i strast prema stvaranju i sprovođenju novih ideja i kreativnih rešenja. Osnovni elementi tog procesa obuhvataju:
•    Spremnost da se preuzme određeni rizik po pitanju vremena karijere ili statusa
•    Sposobnost da se okupi dobar tim
•    Kreativnost neophodnu da se iskoriste neophodni resursi
•    Osnovne vještine da se napiše dobar biznis plan
•    Viziju i sposobnost da se prepoznaju prilike tamo gdje drugi vide samo haos, kontradiktornosti i nejasnoće.

 

 
Razvoj i savremene teorije o preduzetništvu

Ričard Catilon – u 18 v. U svom djelu razmatrao je odnos preduzetništva i tržišta. Po njegovom mišljenju preduzetnik se prvo izlaže troškovima proizvodnje ili nabavke robe, pri čemu kasnije robu prodaje po višim ili nižim cijenama, odnosno on ostvari zaradu ili gubitak.
Jean – Baptist Say – tokom 19 v. je razvio teoriju preduzetništva, koji je cjelinu ljudskih aktivnosti artikulisao na kreiranje, aplikaciju i realizaciju.
Thunen i Mangoldt – njemački naučnici koji su značajno doprinijeli teorijskom determinisanju preduzetništva uočavajaći odnos između tržišta i društva i njihov uticaj na preduzetnike.
Šulc, Kirzner i Casson – su doprinijeli razvoju o teoriji preduzetništva. Obrazlažući promjene na tržištu, koje se ogledaju u izazivanju neravnoteže i uspostavljanju nove ravnoteže.
Preduzetništvo se definiše kao aktivnost ulaganja kapitala u zadovoljavanje uočene nepokrivenosti tražnje za novim ili postojećim proizvodima ili uslogama na određenom tržištu sa ciljem ostvarivanja dobiti, uz preuzimanje rizika.
Preduzetništvo predstavlja aktivan odnos privrednih subjekata kojim oni određuju poziciju na tržištu i nezamjenjiv faktor opstanka i ojačavanja pozicije svakog privrednog subjekta unutar tržišne konkurencije.

Rating: 3.0/5. From 2 votes.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari