Odlomak

UVOD
 
Osnovni problem koji se postavlja pred savremene organizacije jeste, kako u turbulentnim uslovima postati stabilno preduzeće koje je sposobno da kreira promene i da savlada nestabilnost u poslovnoj sredini? U pitanju je jedan veoma delikatan posao menadžmenta organizacije obzirom da je neophodno učiniti ljude svesnim zajedničkih mogućnosti dajući im zajedničke ciljeve, sistem vrednosti, odgovarajuću organizacionu strukturu, i priliku za lično i timsko usavršavanje i dalji razvoj. Otvoreno pitanje koje se nameće pred menadžment  savremenih organizacija jeste: koji su to koncepti uspešnosti jedne organizacije? Ove i mnoge druge dileme u preduzeću ukazuju na potrebu da u ovom radu protumačimo ko su uspešne organizacije današnjice i koji su to koncpti i stretegije koje po mišljenju savremenih teoretičara menadžmentu obezbeđuje uspešnost u haosu i neizvesnosti koja vlada na tržištu.
Tradicionalni način poslovanja podrazumevao je duge periode spokoja i samozadovoljstva, koje su prekidali kraći periodi promena u okruženju na koje se moralo adekvatno reagovati. Vremenom su haotične situacije postajale sve češće a uspeh u njima postizali su oni koji su sposobni da reaguju neverovatno brzo, oplemenjuju svoje vrednosti i izrastaju upravo iz neizvesnosti, nasuprot onih koji pokušavaju neizviesnost da eliminišu.

Danas, svaka organizacija koja se odnosi prema promenama kao prema povremenim poremećajima u stabilnom svetu poslovanja izlaže se velikom riziku opstanka. Promene nastaju previše brzo da bi organizacije i njeni menadžeri mogli da se prepuste metafori „mirnih i stabilnih voda” ― biznisa. Menadžment preduzeća mora da bude spreman da efikasno i efektivno rukovodi promenama kao metaforom „brzaka” ― u neizvesnom dinamičkom poslovnom okruženju u kome sve više dominiraju informacije, ideje i znanje. U poslednjoj deceniji nastalo je niz koncepata i teorija o uspešnosti organizacije, u kojima se potenciraju različite determinante uspešnosti organizacija.

 

 

SUŠTINA SAVREMENOG KORPORATIVNOG PREDUZEĆA

Savremena preduzeća u pogledu načina proizvodnje, organizacije i načina upravljanja nisu ni izbliza preduzećima 70-ih godina dvadesetog veka. Isto tako, okruženje u kome ova preduzeća obavljaju svoju poslovnu aktivnost potpuno se izmenilo.

Poslovanje savremenog preduzeća odvija se u uslovima globalizacije tržišta, internacionalizacije biznisa, visoke tehnologije i kompijuterizovanih sistema proizvodnje, skraćenog životnog ciklusa proizvoda, fleksibilne organizacione strukture, razvijenih partnerskih odnosa i rasta pomoćnih aktivnosti.  Moderna preduzeća posluju u uslovima diskontinuiteta, tako da njihov opstanak zavisi od prilagođavanja promenama u okruženju. Promene u okruženju nametnule su i promene u ciljevima i strategijama preduzeća, pa i samom procesu menadžmenta. Nasuprot težnji da se maksimizira prinos na ulaganja i strategije koje su se bazirale na smanjenju troškova, moderno preduzeće traži stvaranje vrednosti za vlasnike, a strategija koju primenjuje da bi ostvarilo ovaj cilj je propozicija vrednosti za kupce.

Savremeni sistemski pristup  polazi od toga da preduzeće funkcioniše kao skup međusobno svrsishodno povezanih elemenata, odnosno preduzeće se posmatra kao sistem u oblasti ekonomije. Preduzeće je sistem sastavljen od delova podsistema, predstavlja jedinstvo poslovne i upravljačke celine sastavljene od relatino nezavisnih delova i struktura. Ovako shvaćeno preduzeće  pripada sferi društvenih sistema, a osim toga uže je omeđavano i kao složen, dinamički, otvoren, stohastički i organizacioni sistem.
Preduzeće posluje po ekonomskim zakonima i principima. Ono ima karakteristike funkcionalnog ekonomskog sistema i njegove aktivnosti se zasnivaju na zakonima tržišta i principu ostvarenja dobiti, kao osnovnom motivu za ostvarivanje poslovnih rezultata.
Preduzeće je organizacioni sistem koji ostvaruje unapred postavljene ciljeve. Preduzeće se i organizuje radi ostvarenja ciljeva i zadataka. Zaposleni u preduzeću, poslovi i zadaci se medjusobno povezuju tako da predstavljaju celinu. Preduzeće je i dinamički sistem, podložan stalnim promenama, koje podrazumevaju da se preduzeće menja pod uticajem i zahtevima funkconalnog okruženja (država, tržište, kupci, dobavljaci, tehnologija i sl.)
Savremeno shvatanje suštine preduzeća, odnosno shvatanje preduzeća kao poslovnog sistema iz oblasti ekonomije, podrazumeva specifičnu ekonomsku sintezu između kapitala menadžera, rada, ali i plularizma interesa različitih stejkholdera.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari