Odlomak

1. UGOVOR O PRODAJI
1.1. POJAM UGOVORA O PRODAJI
Ugovor o prodaji je takav ugovor na osnovu koga se jedna ugovorna  strana tj. prodavac obavezuje da stvari tj. robu koju prodaje proda drugoj ugovornoj strani i prenese pravo svojine, a druga ugovorna strana tj. kupac se obavezuje da za to plati određenu cenu. Po svojoj pravnoj prirodi ovaj ugovor je imenovan, neformalan, dvostrano obavezan, teretan I komutativan.Predmet prodaje mogu biti stvari tj.roba i prenosiva imovinska prava. Subjekti ovog ugovora su prodavac i kupac.Bitni elementi ovog ugovora su predmet i cena. Nebitni elementi ovog ugovora su: rok plaćanja, način plaćanja, vreme i mesto isporuke, način prevoza, obezbeđenje ambalaže… Predmet prodavčeve obaveze je prodaja stvari i prenos svojine. Predmet kupčeve obaveze je plaćanje cene.Ugovor o prodaji predstavlja saglsnost stranaka kojom se daje određena roba ( upotrebna vrednost ) za određenu sumu novca, i obratno daje se novac za robu. Tu dakle neposredno dolazi do izražaja formula ekonomskog zakona vrednosti: R – N i N – R. To su dve faze u procesu metamorfoze vrednosti. Predmet prodaje jeste roba odnosno proizvodi rada koji se proizvode radi dalje prodaje ne tržištu. Ugovor o prodaji određuje se i time, što se tu radi o kretanju robe i novcu između privrednih organizacija tj.ekonomskih i pravnih subjekata robne privrede.
Ugovor o prodaji u privredi jeste pravni posao kojim se obavezuje prodavac da će predati kupcu određene stvari koje se prodaju, tako da kupac stekne pravo svojine ili pravo raspolaganja na njima, a kupac se obavezuje da za to isplati određenu cenu.
Ugovor o prodaji u našem pravu ima obligaciono-pravno dejstvo, a ne stvarno-pravno dejstvo.Ovim ugovorom nastaju prava i obaveze ugovorača.Ugovor o prodaji ima veliki privredni i pravni značaj.To je osnovni, najčešći i najvažniji ugovor u privredi i to i u domaćoj i u međunarodnoj razmeni dobara. Putem ovog ugovora prodavac i kupac ostvaruju svoje ekonomske ciljeve vršenja robne razmene na unutrašnjem tržištu i u međunarodnom prometu.

 

 

1.2.ZAKLJUČIVANJE UGOVORA O PRODAJI
Ugovor je zaključen kada su se stranke saglasile o bitnim sastojcima ugovora.Po prirodi posla bitni sastojci prodajnog ugovora su predmet i cena.Oni moraju biti ugovorom određeni, jer inače ne postoji ugovor o prodaji.Bitni sastojci ugovora su oni elementi ugovora bez kojih određeni ugovor nije ono što jeste. Svaki ugovor ima svoje bitne sastojke specifične za taj ugovor, ali se svi oni u krajnjoj liniji svode na predmet i cenu. Pored bitnih sastojaka postoje i prirodni sastojci ugovora, kao i tzv.slučajni sastojci ugovora koje stranke izričito moraju ugovoriti, jer se inače ne pretpostavljaju kao volja stranaka. Razlikuju se dve vrste bitnih sastojaka ugovora o prodaji: bitni sastojci po prirodi posla ( predmet i cena ) i bitni sastojci po sporazumu stranaka ( uslov, rok…).

 

 

 
1.3.NAČIN IZRAŽAVANJA VOLJE STRANAKA
Stranke mogu zaključiti ugovor o prodaji kao i svaki drugi ugovor bilo neposredno ili posredno preko drugih lica ( zastupnika ) i to na bilo koji način iz koga jasno proističe njihova saglasnost. Saglasnost može biti izražena bilo izričiti ili prećutno. Saglasnost na zaključenje ugovora se posredno izražava preko punomoćnika. Izričito se volja može izjaviti bilo usmeno bilo pismeno bez ikakve forme ili formalnosti. Prećutno se volja može izraziti bilo znacima bilo ponašanjem iz koje se može zaključiti volja stranke.To su tzv.konkludentne radnje.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari