Fotografski rječnik u slikama
Objavio ghhjhghjghjgjh 22. februar 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Grafički dizajn
Objavio Naaida 21. avgust 2013. Prijavi dokument
OBRAZOVANJE I STRUČNI PROFIL DIZAJNERA
Dizajneri su glavni članovi stručnog tima i nosioci procesa planiranja, kao i istraživanja i razvoja proizvoda. Postavlja se pitanje ko su dizajneri kao stručnjaci, gde i kako se obrazuju, koja znanja, sposobnosti i veštine treba da poseduju o čemu u teoriji i praksi dizajna danas ima dosta dilema. Postoje različita mišljenja mnogih autora koji se teorijski bave dizajnom i u svetu predstavljaju priznate autoritete. Nema potpune saglasnosti o načinima obrazovanja i stručom profilu ovih veoma važnih strunjaka za preduzeća, industriju, kao i sam rad i život ljudi. To je donekle i logično ako se uzme u obzir da je dizajn jedna od mlađih nučnih, stručnih i stvaralačkih disciplina. Mnoga neslaganja o obrazovanju i stručnom profilu dizajnera svakako dolaze i otuda, jer su se dizajnom često bavili i nekompetentni pojedinci. Oni su uneli mnoge zablude u izučavanje i praktičnu primenu dizajna. Ali vremenom su ovi kvazi stručnjaci izgubili pozicije, a i u literature sve više prodiru mišljenja i tumačenja naučnika i stručnjaka koji ozbiljno proučavaju dizajn i daju praktična rešenja za njegovu primenu u praksi. Pred naučnike, pedagoge, stručnjake i sve one koji se bave dizajnom ili prate njegov razvoj i primenu, postavlja se nekoliko relevantnih pitanja na koja treba dati prave i precizne odgovore kao što su: obrazovanja dizajnera i stručnog profila (obima i strukture znanja). Prvo i najvažnije pitanje je obrazovanje dizajnera za veoma složene i odgovorne aktivnosti koje ih čekaju u praksi. Dizajneri se u svetu i kod nas obrazuju na tri nivoa – na odgovarajućim fakultetima, višim i srednjim školama. U tim obrazovnim ustanovama stiču se solidna znanja, koja predstavljaju osnovu za početak rada i dalju stručnu nadgradnju u praksi. Fakulteti, više i srednje škole na kojima se obrazuju dizajneri raspolažu savremenim nastavnim planovima i programi¬ma, kao i kompetentnim nastavnim kadrovima. Međutim, savremeni zahtevi industrije i tržišta nameću potrebu stalnog inoviranja, odnosno usavršavanja nastavnih planova i programa po kojima se obrazuju dizajneri. Isto tako naučni i stručni kadrovi koji izvode obrazovni proces na fakultetima, višim i srednjim školama stalno se moraju usavršavati i pratiti zahteve industrije. Stručni profil dizajnera je izuzetno složen, odnosno interdisciplinaran. Dizajner je stručnjak sa profilom i stručnim nazivom kao što su to i inženjer, ekonomista, pravnik itd. U toku obrazovanja i u praksi dizajner mora steći i usavršavati znanja iz oblasti: marketinga, tehnike, telinologije, likovnih i primenjenih umetnosti, materijala i njihovih svojstava, ekonomije, ergonomije, psihologije, sociologije, organizacije, pedagogije i slično.. Znanja iz oblasti marketinga neophodna su dizajnerima da bi razumeli i u procesu dizajniranja uspeli da zadovolje želje potrošača. To im omogućava i saradnju sa stručjacima iz sektora marketinga, što im daje orijentaciju u dizajniranju proizvoda. Ovde se ističu na prvom mestu znanja iz oblasti marketinga, zato što bi dizajneri bez njih bili dezorijentisani u procesu dizajniranja. Svaki dizajner preko sektora marketinga, literature i drugih izvora mora detaljno biti informisan o potrebama, zahtevima i željama potrošača. Zato je ovde više puta potencirana činjenica da su marketing istraživanja i celokupno delovanje sektora marketinga osnova za dizajniranje proizvoda i ceo proces dizajniranja. Israživanja marketinga i informacije koje dobijaju dizajneri vrlo često mogu izme¬niti planove u oblasti proizvoda koji su doneti na nivou preduzeća i sektora dizajna. Tehnika i tehnologija su važni aspekti kako dizajniranja tako i izrade i eksplo¬atacije proizvoda od strane potrošača. Zato je dizajnerima kao stvaraocima proizvoda neophodno raspolaganje znanjima iz tehnike i tehnologije, jer je nemoguće bez njih prevesti ideju u prototip proizvoda. Ta znanja su neophodna u svim fazama procesa dizajniranja, ali su najdragocenija u fazi u kojoj se proizvod materijalizuje. Pored tehnike i tehnologije, dizajneri moraju biti dosta upoznati sa osnovnim i pomoćnim materijalima koji se ugrađuju u proizvode. Važna su fizičko-mehanička i estetska svojstva, kao i svojstva materijala u pogledu otpornosti na habanje, udare, atmosferske i hemijske uticaje i sl. Dizajner nije u mogućnosti da sa saradnicima uspešno prevede ideju u prototip bez poznavanja svojstava materijala. Posebnu važnost to ima za konstrukciju proizvoda i njihovu obradu u tehnološkom postupku, gde se izrađuju i sklapaju svi elementi proizvoda. To sve omogućava dizajnerima da formiraju tehničko-funkcionalni kvalitet proizvo¬da, koji je najvažniji za njegov ukupan kvalitet. Znanja iz oblasti tehnike, tehnologije i materijala dizajneri u osnovi treba da steknu u toku obrazovanja. Medutim, šira znanja oni mogu steći tek u praksi pri obuci i u samostalnom radu na dizajniranju proizvoda. Do određenih saznanja iz oblasti tehnike, tehnologije i mate¬rijala dizajneri u praksi mogu doći preko inženjera, majstora i drugih članova stručnog tima, jer dizajner zbog interdisciplinarnosti svog stručnog profila često ne može doći do svih informacija u pojedinim oblastima.
Objavio ghhjhghjghjgjh 22. februar 2023.
Objavio studenti.rs 27. novembar 2020.
Objavio studenti.rs 23. novembar 2020.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.