Razvojna psihologija, uvod u razvojnu psihologiju
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Psihologija
Objavio MarijanaMarkovic19 24. jul 2013. Prijavi dokument
Uvod
Upravljanje kadrovima je jedan od najvažnijih elemenata poslovnog sistema, a nije pogrešno reći da je za većinu organizacija sigurno najznačajniji element postojanja i razvoja. Upravljanje kadrovima ima dva osnovna cilja:
Ostvarenje ovih ciljeva zahteva sveobuhvatan i multidisciplinaran pristup uspostavljanja i razvoja sistema upravljanja kadrovima. Sistem upravljanja kadrovima je važan za sve elemente poslovanja organizacije, a isto tako sve poslovne funkcije moraju biti uključene u razvoj i sprovođenje sistema upravljanja kadrovima. Upravljanje kadrovima obuhvata pravni, normativni, organizacioni, ekonomski, tehnički, psihološki, sociološki i socijalni aspekt. Valjan pristup mora obuhvatiti sve ove aspekte i formirati i razvijati sistem upravljanja kadrovima kao kompatibilnu celinu, ne samo sa aspekta kadrova nego i kroz kompatibilnost upravljanja kadrovima u okviru ukupnog upravljanja poslovnim sistemom.
Upravljanje kadrovima polazi od misije, vizije i politike organizacije, a obuhvata: kadrovsku politiku, formiranje kadrovske strukture, planiranje kadrova, procenu, odabir i prijem kadrova, stvaranje uslova za efikasno obavljanje poslova i zadataka u preduzeću, uključivanje novih kadrova u poslovni sistem, istraživanje motiva i potreba zaposlenih, merenje zadovoljenja potreba zaposlenih, razvoj kadrova, procenu kadrova, evidenciju o kadrovima. Nabrojane grupe aktivnosti mogu biti razvrstane na različite načine i sve dalje sadrže veliki broj aktivnosti.
Način na koji će ove aktivnosti i aspekti biti raspoređene po poslovnim funkcijama i organizacionim celinama zavisi od potreba i ciljeva konkretne organizacije. Važno je ne zaboraviti ni jedan aspekt i uključiti sve aktivnosti kako bi se ostvarili i ciljevi upravljanja kadrovima. Prema tome, pod ljudskim resursima se podrazumevaju ukupni ljudski potencijali u organizaciji: raspoloživa znanja i iskustva, upotrebljive sposobnosti i veštine, moguće ideje i kreacije, stepen motivisanosti i zainteresovanosti za ostvarivanje organizacionih ciljeva i slično. Drugim rečima, ljudski resursi se posmatraju kroz prizmu ukupnih ljudskih vrednosti i potencijala. Na menadžmentu organizacije je da ih prepozna i na pravi način aktivira i usmeri u pravcu realizacije projektovanih ciljeva. .
Kao sadržaj menadžment procesa, u kompetenciji je menadžerskog tima koji vodi preduzeće i koji je njegov ključni oslonac. Upravljanje preduzećem i njegovim resursima, uključujući i ljudske resurse, u savremenim uslovima privređivanja, podrazumeva mnoštvo novih sadržaja, kako u oblasti marketinga, istraživanja, razvoja, finansija i proizvodnje, tako i u sferi informatike, organizacije rada, menadžmenta ljudskih potecijala i slično. Menadžment proces je veoma kompleksan, jer u sebi objedinjuje brojne funkcije, od planiranja i organizovanja, do vođenja i kontrole materijalnih, finansijskih, informacionih i ljudskih resursa u organizaciji. Najzad je postalo jasno da zaposleni, ma koji posao obavljao, ne zasniva radni odnos samo zato da bi bespogovorno izvršavao radne obaveze i za to primao platu, nego i da bi se za nešto pitao, dokazao svoje kvalitete i potvrdio svoju ličnost. Jer, on nije prisutan u preduzeću samo telom nego i duhom, pa makar izvršavao i najprostije manuelne poslove. Što se više poistovećuje s organizacijom i njenom sudbinom, više će se boriti i za ostvarivanje njenih ciljeva. Upravljanje ljudima, kao najznačajnijim resursima preduzeća, veoma je složen i višedimenzionalan proces. Nije lako upravljati ljudima, njihovim ponašanjem i njihovim potencijalima. Iako u menadžment procesu postoje određena pravila, menadžment organizacije ne sme robovati stereotipima jer je ljudsko ponašanje promenljivog karaktera, često i nepredvidivo. Svaki čovek je zasebna ličnost, a svaka organizacija priča za sebe. Što je primenljivo u jednom preduzeću, nije u drugom; što daje dobre rezultate u jednoj kompaniji, ne daje u drugoj; što je dobro došlo u jednom trenutku, nije u drugom itd. Osim standardnih i uobičajenih pravila, moraju se stvarati i pravila prilagođena konkretnim ljudima, konkretnim organizacijama i konkretnom okruženju.
Pojam kadrovi je novijeg datuma jer je uz mnogo osporavanja i kritike, u novije vreme ušao u upotrebu. Kao izraz za kadrove, takođe se koristi i izraz ljudski resursi (Human Resources Management). Kritičari takvog načina oslovljavanja zaposlenih polaze od pretpostavke da je on ponižavajući za čoveka, jer ga poistovećuje sa objektom upravljanja i svodi na nivo dodatka mašini, odnosno na sredstvo ekonomskog iskorišćavanja i nemilosrdne eksploatacije. Ako se teži izgrađivanju humanijih odnosa između vlasnika kapitala i vlasnika radne snage, prevazilaženju odnosa nadređenosti i podređenosti u procesu rada, daljem unapređivanju ekonomske, odnosno inudstrijske demokratije i daljem jačanju materijalnog, socijalnog i sveukupnog položaja zaposlenih, ne mogu se favorizovati pojmovi koji asociraju na stare i preživele modele upravljanja, rukovođenja, naređivanja, kontrole i kažnjavanja.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio Milana97 26. februar 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.