Liderstvo
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Menadžment
Objavio jeja2208 25. mart 2015. Prijavi dokument
ULOGA NOVIH POSLOVNIH PODUHVATA I MALIH BIZNISA U PRIVREDI CRNE GORE
UVOD
Savremeni uslovi poslovanja za preduzeća, odnosno bilo koje organizacije, potenciraju progresivnost preduzetničkog ponašanja. Preduzetničko ponašanje traži i kreira promjene kako u samom preduzeću, tako i u okruženju. Svrha preduzetničkog ponašanja je traženje efikasnosti stalnim promjenama profitnih potencijala preduzeća.
Sve zemlje u tranziciji su se suočavale sa početnim ograničenjima razvoja preduzetnišva i malih i srednjih preduzeća, kao što su: nizak nivo biznis znanja (posebno u oblasti menadžme nta), regulativne i administrativne barijere, ograničen pristup raspoloživim izvorima finansijsk ih sredstava na srednji i duži rok, neadekvatan pristup izvorima poslovnih i tržišnih informacija i ograničenja raspoloživosti specijalizovanih poslovnih usluga.
Potvrda o ostvarenom napretku u oblasti malih i srednjih preduzeća u Crnoj Gori pretho dnom periodu, data je i u Izvještajima Evropske komisije o napretku Crne Gore u procesu pridruživanja Evropskoj uniji, i poslednjem Analitičkom izvještaju Komisije o aplikaciji Crne Gore za članstvo u Uniji, iz novembra 2010. godine. Izvještaj naglašava da politka malih i sre dnjih preduzeća predstavlja najviše razvijenu komponentu u okviru preduzetničke i industrijske politike i da je u potpunosti u skladu sa politkom malih i srednjih preduzeća u Evropskoj uniji.
Strategija razvoja malih i srednjih preduzeća 2011 – 2015 godine, predstavlja izraz potpune posvećenosti Vlade Crne Gore u daljem jačanju razvoja i rasta malih i srednjih preduzeća i njena realizacija treba da omogući dalje poboljšanje poslovnog okruženja, jačanje finansijske podrške, preduzetničkog obrazovanja i savjetodavnih usluga, da pruži dodatnu podršku početnicima u biznisu, zaokruži potrebnu institucionalnu infrastrukturu za razvoj malih i srednjih preduzeća, jača inovativnost, dijalog i partnerstvo javnog i privatnog sektora i njegovu promociju.
1. Preduzetništvo i privreda
Preduzetništvo se ne odnosi samo na ekonomiju, ono je povezano sa svim aspektima ljudskog ponašanja i djelovanja. Posmatrano etimološki, preduzetništvo znači sposobnost pokretanja neke aktivnosti sa zadatkom da se postigne određeni cilj. Danas, preduzetništvo postaje specifična uslovna filozofija, kao skup odgovarajućih funkcija i različitih sposobnosti ljudi, usmjernih ka povezivanju i koordinaciji faktora proizvodnje, da bi se ostvario profit.
Jedan od glavnih problema preduzetnika malih i srednjih preduzeća je obezbeđivanje finansijskih sredstava za preduzetnički poduhvat. Sam izbor izvor-a kapitala za poslovanje je isto tako neophodan faktor pored izbora lokacije i izbora forme vlasnistva novog preduzeča. Sami preduzetnici moraju biti dosta dobro pripremljeni i kreativni pre nego sto se suoče sa potencijalnim investitorima odnosno zajmodavcirna Osnovni vidovi finansiranja se mogu svrstati u dvije grupe: unutrašnje i spoljne finansiranje. Unutrašnji vidovi finansiranja se odnose na lično finansiranje od strane jednog vlasnika ili više njih To znači da se sredstva za finansiranje obnavljaju putem lične uštede. preko prijatelja i posrednika, privatnih investitora,. računa dobavljača. trgovačkih kredita.
U spoljne vidove finansiranja spada deoničko finansiranje, a kao izvori ovog tipa finansiranja su krediti od komercijalnih banaka, kratkoročni i dugoročni krediti, razni fondovi koje vlasnici pozajmljuju i vraćaju sa određenom kamatom. U neizvesnosti od obaveza. a sa aspekta izvor-a finansiranja. u posredničko finansiranje, pored komercijalne (poslovne) banke. spadaju i drugi izvori finansiranja obaveza (pozajmice.,robni krediti, sponzorstvo) kao i interne metode finansiranja obaveza.
Od ukupno dvadeset miliona preduzeća. koliko ih ima u Evropskoj Uniji. 99% su mala i srednja preduzeća. Ona doprinose ukupnom bruto društvenom proizvodu EU, sa 60%. i obezbeđuju preko 10 miliona radnih mesta To konkretno znači da je od ukupnog broja malih preduzeća, zaposleno dvije trecine u privatnom sektoru EU. Mala i srednja preduzeća su motor ekonomskog razvoja. Promovišu privatnu svojinu i preduzetnićke vještine. Po rnisljenju mnogih eksperata i ekonomista mala i srednja preduzeća su sinonim za privatni sektor. . Njihova kornparativna prednost je u torne što su fleksibilni. Mogu brzo da se ađaptiraju na promjene i da zadovolje zahtjeve tima Predmeti fleksibilnosti ogledaju se ponajviše u trenucima kriza, kada je neophodno izvršiti restruktuiranje. Uz pravilnu strateqiju razvoja ovog sektoru. kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou. Ona mogu postati pokretač oporavka privrede. i promoter njenog daljeg razvoja i rasta. U zemljama Evropske Unije vlade donose propise koji su locirani na malim i srednjim preduzećima i stimulisanje njihovog tima i konkurentnosti Većina tranzicionih ekonomija shvata važnost sektora male privrede. zbog toga se formiraju nacionalne politike prema malim i srednjim preduzećima, prave programi i straregje razvoja. U zemljama u tranziciji sektor malog biznisa je značajan deo ekonomskih reforrrni ali sa pravom irnplernentacijom počelo tek od skoro. U regionu Balkana dosledne politike prema sektoru male privrede su i dalje razne. Razvoj ovog sektora mnogo zaostaje zbog nedostatka podrške u zakonu, iskrivljemg poimanja pojma preduzetništva, loše ‘infrastrukture kao i zbog nedostatka finansijskih sredstava To su glavne prepreke za njihov dalji razvoj.Medjutim shvativši značaj za svoj ekonomski razvoj mnoge države,medju kojima i naša zemlja donose zakone podrške za razvoj malih preduzeća.
1.1. Mali biznis i započinjanje malog biznisa
Razlozi za porast interesovanja malog biznisa:
Broj malih poslovanja brzo raste
Mala preduzeća stvaraju najviše radnih mjesta
Država podstiče mali baznis
Raste interesovanje za ovu materiju u školama i fakultetima
Rastući trend za samozapošljavanje
Mali biznis je privlačan za ljude različite starosti
Definisanje malog biznisa
Šta je mali biznis?
Da bude označeno kao malo, mala preduzeća’ treba da imaju sledeće karakteristike: Rukovodstvo je nezavisno od neke druge velike kompanije. Glavni rukovodilac je obično i vlasnik. Vlasništvo je obično u posjedu jednog ili nekoliko pojedinaca: Oblast operacija je uglavnom lokalna. mada trziste nije uvjek lokalno; Poslovanje je malo u poredenju sa velikim prcduzećima u toj privrednoj grani.
Uzimajući u obzir različite mogućc klasifikacije dajemo jednu opštu definiciju: Malo poslovanje je ono koje ima nezavisno vlasništvo i funkcionisanje i nije dominantno u svojoj privrednoj grani.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.