Odlomak

ULOGA NOVIH POSLOVNIH PODUHVATA I MALIH BIZNISA U PRIVREDI CRNE GORE

UVOD

Savremeni uslovi poslovanja za preduzeća, odnosno bilo koje organizacije, potenciraju progresivnost preduzetničkog ponašanja. Preduzetničko ponašanje traži i kreira promjene kako u samom preduzeću, tako i u okruženju. Svrha preduzetničkog ponašanja je traženje efikasnosti stalnim promjenama profitnih potencijala preduzeća.
Sve zemlje u tranziciji su se suočavale sa početnim ograničenjima razvoja preduzetnišva i malih i srednjih preduzeća, kao što su: nizak nivo biznis znanja (posebno u oblasti menadžme nta), regulativne i administrativne barijere, ograničen pristup raspoloživim izvorima finansijsk ih sredstava na srednji i duži rok, neadekvatan pristup izvorima poslovnih i tržišnih informacija i ograničenja raspoloživosti specijalizovanih poslovnih usluga.
Potvrda o ostvarenom napretku u oblasti malih i srednjih preduzeća u Crnoj Gori pretho dnom periodu, data je i u Izvještajima Evropske komisije o napretku Crne Gore u procesu pridruživanja Evropskoj uniji, i poslednjem Analitičkom izvještaju Komisije o aplikaciji Crne Gore za članstvo u Uniji, iz novembra 2010. godine. Izvještaj naglašava da politka malih i sre dnjih preduzeća predstavlja najviše razvijenu komponentu u okviru preduzetničke i industrijske politike i da je u potpunosti u skladu sa politkom malih i srednjih preduzeća u Evropskoj uniji.
Strategija razvoja malih i srednjih preduzeća 2011 – 2015 godine, predstavlja izraz potpune posvećenosti Vlade Crne Gore u daljem jačanju razvoja i rasta malih i srednjih preduzeća i njena realizacija treba da omogući dalje poboljšanje poslovnog okruženja, jačanje finansijske podrške, preduzetničkog obrazovanja i savjetodavnih usluga, da pruži dodatnu podršku početnicima u biznisu, zaokruži potrebnu institucionalnu infrastrukturu za razvoj malih i srednjih preduzeća, jača inovativnost, dijalog i partnerstvo javnog i privatnog sektora i njegovu promociju.

1. Preduzetništvo i privreda

Preduzetništvo se ne odnosi samo na ekonomiju, ono je povezano sa svim aspektima ljudskog ponašanja i djelovanja. Posmatrano etimološki, preduzetništvo znači sposobnost pokretanja neke aktivnosti sa zadatkom da se postigne određeni cilj. Danas, preduzetništvo postaje specifična uslovna filozofija, kao skup odgovarajućih funkcija i različitih sposobnosti ljudi, usmjernih ka povezivanju i koordinaciji faktora proizvodnje, da bi se ostvario profit.
Jedan od glavnih problema preduzetnika malih i srednjih preduzeća je obezbeđivanje finansijskih sredstava za preduzetnički poduhvat. Sam izbor izvor-a kapitala za poslovanje je isto tako neophodan faktor pored izbora lokacije i izbora forme vlasnistva novog preduzeča. Sami preduzetnici moraju biti dosta dobro pripremljeni i kreativni pre nego sto se suoče sa potencijalnim investitorima odnosno zajmodavcirna Osnovni vidovi finansiranja se mogu svrstati u dvije grupe: unutrašnje i spoljne finansiranje. Unutrašnji vidovi finansiranja se odnose na lično finansiranje od strane jednog vlasnika ili više njih To znači da se sredstva za finansiranje obnavljaju putem lične uštede. preko prijatelja i posrednika, privatnih investitora,. računa dobavljača. trgovačkih kredita.
U spoljne vidove finansiranja spada deoničko finansiranje, a kao izvori ovog tipa finansiranja su krediti od komercijalnih banaka, kratkoročni i dugoročni krediti, razni fondovi koje vlasnici pozajmljuju i vraćaju sa određenom kamatom. U neizvesnosti od obaveza. a sa aspekta izvor-a finansiranja. u posredničko finansiranje, pored komercijalne (poslovne) banke. spadaju i drugi izvori finansiranja obaveza (pozajmice.,robni krediti, sponzorstvo) kao i interne metode finansiranja obaveza.
Od ukupno dvadeset miliona preduzeća. koliko ih ima u Evropskoj Uniji. 99% su mala i srednja preduzeća. Ona doprinose ukupnom bruto društvenom proizvodu EU, sa 60%. i obezbeđuju preko 10 miliona radnih mesta To konkretno znači da je od ukupnog broja malih preduzeća, zaposleno dvije trecine u privatnom sektoru EU. Mala i srednja preduzeća su motor ekonomskog razvoja. Promovišu privatnu svojinu i preduzetnićke vještine. Po rnisljenju mnogih eksperata i ekonomista mala i srednja preduzeća su sinonim za privatni sektor. . Njihova kornparativna prednost je u torne što su fleksibilni. Mogu brzo da se ađaptiraju na promjene i da zadovolje zahtjeve tima Predmeti fleksibilnosti ogledaju se ponajviše u trenucima kriza, kada je neophodno izvršiti restruktuiranje. Uz pravilnu strateqiju razvoja ovog sektoru. kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou. Ona mogu postati pokretač oporavka privrede. i promoter njenog daljeg razvoja i rasta. U zemljama Evropske Unije vlade donose propise koji su locirani na malim i srednjim preduzećima i stimulisanje njihovog tima i konkurentnosti Većina tranzicionih ekonomija shvata važnost sektora male privrede. zbog toga se formiraju nacionalne politike prema malim i srednjim preduzećima, prave programi i straregje razvoja. U zemljama u tranziciji sektor malog biznisa je značajan deo ekonomskih reforrrni ali sa pravom irnplernentacijom počelo tek od skoro. U regionu Balkana dosledne politike prema sektoru male privrede su i dalje razne. Razvoj ovog sektora mnogo zaostaje zbog nedostatka podrške u zakonu, iskrivljemg poimanja pojma preduzetništva, loše ‘infrastrukture kao i zbog nedostatka finansijskih sredstava To su glavne prepreke za njihov dalji razvoj.Medjutim shvativši značaj za svoj ekonomski razvoj mnoge države,medju kojima i naša zemlja donose zakone podrške za razvoj malih preduzeća.

1.1. Mali biznis i započinjanje malog biznisa

Razlozi za porast interesovanja malog biznisa:
 Broj malih poslovanja brzo raste
 Mala preduzeća stvaraju najviše radnih mjesta
 Država podstiče mali baznis
 Raste interesovanje za ovu materiju u školama i fakultetima
 Rastući trend za samozapošljavanje
 Mali biznis je privlačan za ljude različite starosti

Definisanje malog biznisa

Šta je mali biznis?
Da bude označeno kao malo, mala preduzeća’ treba da imaju sledeće karakteristike: Rukovodstvo je nezavisno od neke druge velike kompanije. Glavni rukovodilac je obično i vlasnik. Vlasništvo je obično u posjedu jednog ili nekoliko pojedinaca: Oblast operacija je uglavnom lokalna. mada trziste nije uvjek lokalno; Poslovanje je malo u poredenju sa velikim prcduzećima u toj privrednoj grani.
Uzimajući u obzir različite mogućc klasifikacije dajemo jednu opštu definiciju: Malo poslovanje je ono koje ima nezavisno vlasništvo i funkcionisanje i nije dominantno u svojoj privrednoj grani.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari