Vaspitanje kao drustvena delatnost
1.1. VASPITANJE
Vaspitanje je karakteristično za sva društva i za sve epohe ljudskog razvoja.Sa kolena na koleno prenosila su se životna i radna iskustva, pa je tako prenošeno, odabirano i uopštavano i iskustvo o načinima vaspitanja.Ne postoji ljudsko društvo bez vaspitanja,niti vaspitanja bez ljudskog društva.
Vaspitanje je karakteristično za ljudsko društvo samim tim predstavlja i deo njegove specifične delatnosti.Pojam vaspitanja obuhvata ukupnost svesnih i planskih pedagoških uticaja koje su u odredjenom trenutku usmerene na odredjenu ličnost.
Vaspitanje se vrši svesnim postupanjem sa odredjenom namerom i utvrdjenim ciljevima karakterističnim samo za čoveka.
Osnovne karakteristike koje odlikuju vaspitanje kao društvenu delatnost jesu:
a) svesnost
b) celishodnost
c) sistematičnost
d) organizovanost
Celishodnost se ogleda u izboru i formulisanju ciljeva vaspitanja,svesnost u promišljenosti i nameri da se u razvoju ličnosti izaberu najbolji putevi, načini i sredstva, a sistematičnost i organizovanost u razradjenosti čitavih sistema institucija i modela vaspitanja prilagodjenih specifičnim uslovima sredine i karakteristikama pojedinca.
2.1. OSNOVNI FAKTORI U VASPITANJU
1. INTENCIONALNOST – namernost vaspitanja, jasno postavljeni ciljevi, namerni vaspitni uticaj; svesna , planska i organizovana delatnost.
2. DRUŠTVENO-ISTORIJSKA KATEGORIJA –u vaspitanju se uočavaju sve promene koje se dešavaju u razvoju društva
3. DRUŠTVENO- GENERACIJSKA POJAVA –povezuje generacije prenoseći najveće civilizacijske vrednosti iz ranijih perioda
4. KLASNI, BESKLASNI I STALEŠKI KARAKTER- uvek je izražavalo karakter klase na vlasti
5. DRUŠTVENO-POLITIČKI KARAKTER- povezanost vaspitanja sa politikom; nije sporan ali je sporan karakter politike u čijoj je funkciji vaspitanje
6. SISTEMATIČNOST I ORGANIZOVANOST VASPITANJA – svako intencionalno vaspitanje je organizovano i sistematično , ostvaruje se kroz različite društvene institucije
3.1. TEORIJE O POREKLU VASPITANJA
Teorija nativizma
-čovek je produkt nasledja. Deca se ponašaju slično svojim roditeljima. Spoljasnji faktori ne mogu ništa izmeniti, jer su mogućnosti vaspitanja unapred odredjene nasledjem.
Teorija empirizma
-čovek je produkt vaspitanja. Čovek nije nista drugo do ono što od njega čini vaspitanje. Razlike koje nastaju medju ljudima su proizvod delovanja društvene sredine i vaspitanja.
Teorija konvergencije
-nasledni elementi postoje su dispozicije i one su uslov razvitka. Bez dispozicija vaspitanje nije moguće, kao sto ni dispozicije bez vaspitanja nemaju značaj. Ova teorija zanemaruje vlastitu ulogu i aktivnost jedinke (vaspitanika) i shvata ga objektom u procesu vaspitanja.
Multifaktorska teorija
-na razvitak čoveka utice nasledje, društvena sredina i vaspitanje, al i vlastita svesna aktivnost. Čovek je svesni i aktivni učesnik u menjanju društvene sredine i sebe samog.
Vaspitanje ima svoje granice i mogućnosti i u direktnoj je zavisnosti od urodjenih dispozicija, od društvenih uslova u kojima se živi, raste i razvija i od vlastite aktivnosti jedinke, odnosno od nasledja,socijalnih faktora i vlastitog odnosa.
Više u Pedagogija
Porodica
- Sociologija
- Pedagoški fakultet, Sombor · Sombor
- 13 stranica
Obrada pesme “Mali brata”
- Развој говора
- Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Pirotu · Pirot
- 2 stranica
Uticaj priča na decu
- Književnost za decu
- 21 stranica
Više u Seminarski radovi
Izrada klasične dnevne frizure
- /
- 11 stranica
Sijani travnjaci
- Krmno bilje
- 1 stranica
Osnovni zadaci statike – aksiome statike
- Mašinstvo
- 20 stranica
Više u Skripte
Ergonomičnost industrijskog dizajna
- industrijski dizajn
- UNIVERZITET U KRAGUJEVCU - Fakultet inžinjerskih nauka · Čačak
- 35 stranica
Ergonomija kao komponenta industrijskog dizajna
- industrijski dizajn
- UNIVERZITET U KRAGUJEVCU - Tehnički fakultet u Čačku · Čačak
- 34 stranica
Izrada klasične dnevne frizure
- /
- 11 stranica