Odlomak

POJAM, ZADACI I SADRZAJ UPRAVLJACKOG RACUNOVODSTVA

Planiranje I kontrola kao osnovni instrument za realizaciju upravljanja preduzecem zahtevaju prilagodjenu infomacionu osnovu. Pribavljanje, obrada, obuhvatanje I koriscenje podataka za prosle I buduce dogadjaje, kao I baza za komunikaciju sa operativnim sistemom I sistemom za pracenje spadaju u domen upravljackog racunovodstva I predstavlja nezaobilazan sistem za planiranje I kontrolu.
Informacije finansijskog racunovodstva su veoma znacajne informacije i one se mogu koristiti u upravi (menadžmentu) preduzeca.To su veoma znacajne informacione osnove koje menadžment koristi u donošenju poslovnih odluka. One moraju biti, po formi i sadržini, uskladjene sa informacionim potrebama menadžmenta. A to je, upravo, sadržaj upravljackog racunovodstva.
Glavni zadaci upravljackog racunovodstva su pracenje dogadjaja u preduzecu kao I planiranje, kontrola I vodjenje poslovnih procesa u preduzecu.
U izvrsavanju ovih zadataka upravljacko racunovodstvo obavlja sledece aktivnosti:

  • Pripemu I interpretaciju informacija finansijskog racunovodstva o preduzecu kao celini
  • Analiticki obracun troskova I rezultata sa kalkulacijom
  • Racunovodstveno planiranje
  • Racunovodstvenu kontrolu

Prva dva dela upravljackog racunovodstva spadaju u domen racunovodstva troskova, koji svojim fondom informacija omogucava usmeravanje niza analitickih upravljackih postupaka ka ostvarivanju globalnog cilja preduzeca.
Dok planiranje I kontrola cine takozvanu budzetsku kontrolu odnosno kotrolu izvrsenja budzeta kao lice I nalicje jednog istog procesa I dve potpuno ne razvojive faze procesa planiranja. Budzetiranje predstavlja postupak dolazenja do buducih stanja, predvidjanja buducih tokova sredstava I izvora troskova, prihoda I rezultata preduzeca kao jedne celine kao I svih njegovih delova.
Sve informacije upravljackog racunovodstva su interno orijentisanea predmet njihovog obuhvatanja predstavljaju svi dogadjaji unutar preduzeca, a sve informacije su namenjene organima upravljanja na svim nivoima. Te informacije su analiticke I prilicno detaljne, a orijentisane suna buducnost iako koriste I istorijske podatke.
Na osnovu gore recenog, moguce je dati jedno odredjenje upravljackog racunovodstva:
«Upravljacko racunovodstvo obuhvata procese i tehnike kojima se dolazi do finansijskih i nefinansijskih informacija od znacaja za donošenje odluka, a u cilju, kvalitetnijeg upravljanja poslovanjem i postizanja maksimalne finansijske uspešnosti».

 

 

 

 

POJAM OBRACUNA TROSKOVA I UCINAKA

Najvažniji deo upravljackog racunovodstva je obracun troškova i ucinaka s kalkulacijom. Njegov osnovni zadatak je da prati, u okviru procesa proizvodnje, troškove osnovnih cinilaca bez kojih taj proces ne bi mogao da se odvija, a takodje da prati i stvaranje ucinaka, kao rezultata proizvodnih aktivnosti.Otuda i naziv interni ili pogonski obracun.

Organizacija pogonskog obracuna u izvesnoj meri je zakonski regulisana, ali je prevashodno prepuštena samim preduzecima.Formulisanje ciljeva i zadataka obracuna troškova i ucinaka jeste najvažnije pitanje pri utvrdjivanju sadržine i organizacionog ustrojstva pogonskog obracuna. Opšte ciljeve ovog dela regulisao je novi kontni okvir. Zbog svoje širine i važnosti pogonski obracun je izdvojen u posebnu klasu, klasu 9 – Obracun troškova i ucinaka.

Novi kontni okvir racunski je odvojio glavnu knjigu pogonskog obracuna od glavne knjige finansijskog knjigovodstva i time mu dao karakter metodološki samostalnog knjigovodstva. Glavna knjiga pogonskog obracuna, kao osnovni izvor informacija, treba da obezbedi podatke o tome:

  • Koliko je cega utroseno u preduzecu
  • Gde su nastali troskovi
  • U vezi sa kojim ucincima su nastali troskovi
  • Koliki su I po osnovu kojih proizvoda nastali prihodi, rashodi, dobici ili gubici

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari