Odlomak

Aktivni elementi bezbednosti vozila
Aktivni elementi direktno utiču na nastanak saobraćajne nezgode i njihov je osnovni zadatak da zadrže upravljivost, stabilnost, dobre kočione efekte i vidljivost. Aktivni bezbednosni elementi mogu pomoći da se izbegne saobraćajna nezgoda pomažući vozaču da bolje kontroliše vozilo i izbegne prepreku.

 

 

 

 

SISTEM ZA SPREČAVANjE BLOKIRANjA TOČKOVA (ABS)
ABS – je sistem za kočenje koji usled hitnog i neizbežnog kočenja treba da spreči blokiranje točkova, tako što konstantno održava maksimalan nivo trenja između pneumatika i podloge.
Kada vozač snažno pritisne pedalu kočnice, točkovi blokiraju i vozilo počne da kliže produžava se zaustavni put, onemogućavaju upravljanje, nema trenja između pneumatika i podloge.
Stoga je napravljen ABS, koji ove probleme rešava smanjujući zaustavni put, povećavajući upravljivost i stabilnost. Kada se pritisne pedala kočnice, kontrolni sistem poredi signale sa senzora brzine na točkovima. Ako elektronska kontrolna jedinica detektuje smanjenje brzine na točku, ABS smanjuje kočioni pritisak u točku tek toliko da se on okreće. Ova radnja se dešava nekoliko puta u sekundi, tj. ABS ”pumpa” kočnicu i do 18 puta u sekundi.
ABS je značajno smanjio sudara putničkih vozila na mokrim putevima. Sudare sa lakšim posledicama je smanjio za 14% a sa težim za 24%. Sudari otpozadi 40%, sa pešacima je smanjen za 27%.

 

 
BAS – asistent kočenja

Kada se dogodi iznenadna opasna situacija, većina vozača okleva, pre nego li snažno pritisne pedalu kočnice. Uglavnom je to delić sekunde, koji može značiti razliku između bezbednog zaustavljanja i saobraćajne nezgode.
Kompjuter uči i pamti kojom jačinom i brzinom vozač pritisne kočnicu kada normalno koči. Kada se dogodi iznenadna situacija, vozač uglavnom brže reaguje, ali ne i dovoljno jako. Kompjuter prati preko senzora pokreta brzinu pedale kočnice, i ako senzor detektuje panično kočenje, BAS reaguje tako što pojačava silu kočenja.  Testovi su pokazali da će vozač zaustaviti vozilo sa brzinom od 100 km/h za 72 m, a vozilo koje ima BAS za 40m. Za mnoge vozače, za one neodlučne i za one slabije fizičke snage BAS će skratiti zaustavni put i do 45% a kod profesionalnih vozača ovaj procenat je čak 15%.

 

 

 

 

BBW – kočenje pomoću provodnika

Elektro – mehanički sistem kočenja, zvan ”Brake by wire” (kočenje pomoću provodnika) , kompletno je zamenio hidraulične kočnice ”suvim” sistemom električnih komponenti. Ovaj sistem elektronske kontrole eliminiše sve moguće greške i održavanje hidrauličnih sistema. Elektro – mehanički sistem je sistem koji eliminiše kočionu tečnost i njene vodove u potpunosti. Kočiona sila se postiže na svakom točku preko motora koji su kontrolisani elektronskom kontrolnom jedinicom i signalima sa elektronskog dela koji se nalazi na pedali kočnice.

 

 

 

Prednosti sistema

1. Kraći zaustavni put i optimizovana stabilnost,
2. Veća komfornost i bezbednost prilikom pritiska na pedalu,
3. Eliminiše vibracije stvorene od anti – blok sistema,
4. Sistem je tih i bešuman,
5. U slučaju kvara sistema, pucanja vodova, ne zagađuje okolinu jer ne iziskuje kočionu tečnost,
6. Zahteva malo prostora u vozilu,
7. Jednostavnost sistema,

Rating: 2.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari