Odlomak

I UVOD
Koliko god da čovjek pokušavao i trudio se povećati svoju i bezbjednost drugih u saobraćaju,te raznim mjerama opreza pokušavao zaštiti se od nezgoda,one će se nažalost ipak dešavati. Većina ljudi se u svojoj vozačkoj karijeri na neki način srela sa saobraćajnom nezgodom, bilo kao učesnik u nezgodi, kao uzrok nezgode ili kao svjedok.Takođe veoma često se čuje da se desila saobraćajne nezgoda sa veoma velikim materijalnim štetama a nerijetko prođu i bez žrtava i teško ozlijeđenih osoba.Svaka od nezgoda ima i svoje uzroke,počevši od svakodnevnih gužvi,nervoze i nepažnje vozača,neuslovnih cesta itd..Dakle, obilje različitih uticaja doprinosi nastanku saobraćajnih nezgoda i njihovoj težini,odnosno veličini posljedica.Saobraćajne nezgode su i pojave koje imaju negativne posljedice za cjelokupno društvo, ekonomiju i naravno pojedince.Sve u svemu , na nama je da broj saobraćajnih nezgoda kao i njihove posljedice pokušamo da dovedemo na minimum,naravno koliko je to u našoj mogućnosti.Vrlo važno je poznavati koje su to dužnosti i pravila koja trebaju poštovati učesnici u saobraćajnoj nezgodi a da pritom ne dovedu u opasnost sebe, ostale učesnike i imovinu, a kako bi se izbjegle eventualne mogućnosti za nastanak nove saobraćajne nezgode i stradanja u njima na istom mjestu.

 

II SAOBRAĆAJNA NEZGODA I STATISTIKA
Saobraćajna nezgoda je pojam koji označava nezgodu koja se dogodila na putu ili je započeta na putu,u kojoj je učestvovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojoj je jedno lice poginulo ili povrijeđeno ili je nastala manja materijalna šteta. U upotrebi su također i nazivi udes,sudar ili saobraćajna nesreća. Takođe, postoje saobraćajne nezgode u kojima ima smrtno stradalih lica ili je nastala veća materijalna šteta,dok postoje i saobraćajne nezgode sa manjom materijalnom štetom.
Prva saobraćajna nezgoda sa posljedicama za ljudski život desila se u New Yorku kada je 1899.godine na čovjeka naletio automobil.Od tada pa do danas desilo se puno saobraćajnih nezgoda.Procjenjuje se da je tokom zadnjih nekoliko godina u saobraćajnim nezgodama u svijetu godišnje smrtno stradavalo 750.000 do 880.000 ljudi.Većina (85%) se dogodila u razvijenim i zemljama u tranziciji,a od toga broja polovina u pacifičkoj regiji Azije.
U 2006.godini u saobraćajnim nezgodama poginulo je 1,19 miliona ljudi u svijetu,od toga 869.000 i 323.000 žena. Znatno je veći broj ozlijeđenih u svijetu u saobraćajnim nezgodama,a kod velikog broja povrijeđenih osoba ostaju trajne posljedice po zdravlje.Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije , u saobraćajnim nezgodama u novije vrijeme svake godine oko 15 miliona ljudi bude povrijeđeno.U pojedinim zemljama broj poginulih u saobraćajnim nezgodama čini čak 50 % umrlih iz populacione grupe 15-24 godine starosti.
III DUŽNOSTI U SLUČAJU SAOBRAĆAJNE NESREĆE SA SMRTNO STRADALIM LICIMA ILI VEĆOM MATERIJALNOM ŠETETOM
Sama po sebi nezgoda sa sobom vuče određene probleme, ono što je bitno da se zna je kako da postupite nakon nezgode kako bi smanjili svoje probleme,olakšali položaj učesnika u nezgodi,spriječili nove posljedice,zaštitili imovinu..
Dužnosti su hronološkim redom slijedeće:
• Ostati na mjestu nezgode
Dakle,ostati na mjestu nezgode je osnovna obaveza svakog lica koje je učestvovalo u saobraćajnoj nezgodi. Prije svega treba ostati pribran nakon nezgode, truditi se zapamtiti što više detalja, ne upuštati se u rasprave sa ostalim učesnicima jer time se ništa ne postiže.Lice koje je učestvovalo u nezgodi može se udaljiti sa mjesta nezgode samo u zakonom predviđenim slučajevima.Ostati na mjestu nezgode ne znači priznati krivicu za nezgodu nego to podrazumijeva utvrđivanje identiteta.
Lice koje je učestvovalo u saobraćajnoj nezgodi može napustiti mjesto nezgode :
a) Nakon završenog uviđaja
b) Radi prijevoza u zdravstvenu ustanovu ukoliko je potrebna medicinska pomoć
c) Ukoliko se prevozi drugo povrijeđeno lice ali se odmah potom mora vratiti na mjesto nezgode ili prijaviti policiji
d) U slučaju kada prijeti opasnost od rodbine ili poznanika žrtve ali pod uslovom da se udalji do najbliže policijske stanice kako bi potražio zaštitu ili zbog prijavljivanja
e) Nakon popunjavanja i potpisivanja izvještaja o nezgodi,dakle Europskog obrazca ali samo kod nezgoda sa manjom materijalnom štetom
2.Preduzeti mjere da ne dođe do nove nezgode
Što se tiče preduzimanja mjera da ne bi došlo do nove nezgode ,treba napomenuti da se to naravno ne odnosi na lice koje povrijeđeno odnosno na lice koje nije moglo preduzeti mjere radi prijevoza u zdravstvenu ustanovu.Naime,u zavisnosti od konkretne procjene i situacije na mjestu nezgode zna se koje mjere treba preduzeti.Zakonom nije precizirano koje su to mjere koje treba poduzeti,jer kako je naglašeno to zavisi od situacije na mjestu nezgode. Ova obaveza podrazumijeva mjere koje se mogu poduzeti bez većeg rizika,a takođe slijede i kaznene odredbe za štetu koja je nestala ako lice koje je učestvovalo u nezgodi ne ispuni obavezu da preduzme odgovarajuće mjere. Odgovarajuće mjere koje može poduzeti jesu da označi i obilježi mjesto nezgode,konkretno postaviti sigurnosni trougao na odrešenoj udaljenosti,a u slučaju mraka ili smanjene vidljivosti osvijetliti mjesto nezgode.Preduzeti sve što je u njegovoj moći da se otklone nove opasnosti koje mogu nastati na mjestu saobraćajne nezgode obaveza je za dotično lice sve do dolaska nadležnog organa koje vrši uviđaj

Rating: 4.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari