Odlomak

UVOD
Savremena informaciona i digitalna tehnologija unela je znatne promene u današnjem poslovnom svetu menjajući sve elemente poslovnih aktivnosti, ali i ukupan način života i rada ljudi. Masovna primena računara dovela je do automatizovanja poslova koji su kroz vekove bili isključivo vezani za lični rad i ličnu komunikaciju. Svetski sistem umreženih računarskih sistema koji transformiše način na koji funkcioniše današnji komunikacioni sistem jeste internet. Samom njegovom pojavom stvorilo se potpuno novo tržište, koje omogućuje razmenu roba na jednostavan, brz i jeftin način. Uz pomoć računara i mrežnih komunikacija promenili su se načini rukovanja informacijama, njihovim ažuriranjem, obradom i distribucijom. Jedna od najvažnijih upotreba nove tehnologije je elektronsko poslovanje, odnosno obavljanje finansijskih transakcija razmenom informacija elektronskim putem. Ključnim za uvođenje elektronskog poslovanja pokazuje se razvoj sigurnih elektronskih sistema plaćanja. Izrastanje interneta kao globalne mreže i medija kojim će se obavljati najveći deo transakcija samo dodatno stavlja naglasak na sigurnost i pouzdanost. Metode i postupci u elektronskim sistemima plaćanja oslanjaju  se  na  metode  i  postupke razvijene u cilju sigurnog ažuriranja i prenosa informacija, kao što su zaštita podataka i elektronsko potpisivanje podatak.
Cilj ovog seminarskog rada jeste prikaz oblasti plaćanja  u elektronskom poslovanju. Rad se sastoji iz četiri dela. U prvom delu rada biće reči o samom pojmu i elektronskog poslovanja, kao i njegovim oblastima (elektronska trgovina, elektronska plaćanja, elektronske komunikacije, elektronska proizvodnja, elektronska distribucija i zaštita). U drugom delu rada opisan je razvoj elektronskog plaćanja koji uključuje pojavu elektronskog novca, kao i pojavu elektronskog bankarstva. Pošto se elektronsko plaćanje obavlja putem odgovarajućih sredstava u trecem delu rada biće reči o sredstvima koja se koriste u elektronskom poslovanju kako bi se obavilo plaćanje, kao što su na primer: elektronski čekovi, kreditne kartice, “smart” kartice. Poslednji deo ovog rada (četvrti) opisuje prevare u sistemu plaćanja.

 

 

1.POJAM  I  VRSTE ELEKTRONSKOG  POSLOVANJA
“Elektronsko poslovanje je savremeni oblik organizacije poslovanja, koji podrazumeva intezivnu primenu informatičke i , posebno, internet tehnologije.”
Pojam elektronsko poslovanje prvi put je upotrebljen 1996. godine od strane američke kompanije IBM, kojim je ona nastojala da opiše transformaciju osnovnih poslovnih aktivnosti kroz upotrebu Internet tehnologija, budući da se do tada pod elektronskim poslovanjem podrazumevalo poslovanje preduzeća u oblasti elektronske industrije. Razvoju elektroniskog poslovanja prethodio je nastanak Interneta bez kojeg ne bismo mogli govoriti o elektronskom poslovanju. Na zapadu u poslednjih nekoliko godina popularno je koristiti popularne termine koji pocinju sa slovom “e” (buzzwords) i koji oznacavaju različite nove tehnike i tehnologije poslovanja na Internetu. Elektronsko poslovanje je, u stvari, vodenje poslova na Internetu, što ne podrazumeva samo kupovinu i prodaju, nego i brigu o klijentima i poslovnim partnerima, kao i organizacija poslovanja u sopstvenoj firmi online i organizacija prema klijentima. Razlozi zbog kojih  današnje firme sve više koriste elektronsko poslovanje jeste njihova težnja za što boljim iskorištenjem svih raspoloživih resursa, a naročito informacija, zatim nastojanje da se ostvari što bolja tržišna pozicija i konkurentska prednost, želja za ostvarenjem što većeg profita, kako i težnja za održavanjem koraka s tehnološkim razvitkom.

Postove dva osnovna tipa elektronskog poslovanja

1.    B2C – Business to Consumer, u kom potrošači naručuju proizvode i servise elektronskim putem od preduzeća. Internet pruža različite mogućnosti marketinškog nastupa preduzeća i omogućava masovni pristup potrošača proizvodima i servisima elektronskim putem.
2.    B2B – Business to Business, što podrazumeva elektronsko poslovanje koje se obavlja izmedju preduzeća (od otkrivanja/ pronalaženja odgovarajuće robe, pregovora, naručivanja, ispostavljanja faktura,plaćanja,distribucije dokumentacije,a nekada čak i konkretne robe ili usluga)

Poznati su uspesi pojedinih firmi u elektronskom poslovanju „preko noći“, međutim nije dovoljno samo primeniti novu tehnologiju već je potrebno i napraviti i mnoge organizacione promene, kao i novi modele poslovanja. Elektronsko poslovanje uglavnom podrazumeva poslovanje preko računara, ali daljem širenjem mobilne telefonije sve više poslovnih transakcija odvijaće se preko mobilnog telefona.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari