Odlomak

Manifestacije – organizovani događaji kao turistički resursi
1. Pojam manifestacija
Manifestacije su sve značajniji činilac priizboru turističkih destinacija, koje svojom atraktivnošćuprivlače milione posetilaca tokom godine.Organizacija manifestacijaje negovanje običaja i kulturnog nasleđa,ali iefikasan vid promocije turizma.Zahtevi savremenog turiste se menjajuuz sve prisutniju tražnju šireg izboradogađaja, odnosno, manifestacija kojeturističku ponudu čine bogatijom i bez sezonskihograničenja. Dakle, manifestacijeili organizovani događajiu vezi sa kulturom (muzičkifestivali, koncerti, izložbe, takmičenja itd.), sportom (regate, skijanje na vodi itd.), tradicijom (karnevali, gastronomija,folklor, itd.), dobijaju sve veći značaj usavremenom turizmu mnogih regiona kaoi u turističkoj privredi Srbije.
Termin manifestacija potiče od latinskereči manifestare koja znači – objaviti,javno nastupati u svrhu zajedničkogizražavanja pripadanja jednom cilju.Savremeno značenje reči manifestacijaje karneval, festival, smotra, svečanost i drugo, dok se u istom značenju koristi termin– organizovani događaj. Najpoznatijemanifestacije su upravo karnevali čija jeključna osobina izjednačavanje svih ljudi(bez obzira na status) i prepuštanjeuživanju u veseloj atmosferi. Najpoznatijii najposećeniji svetski karnevali su u Rio de Žaneiru i u Veneciji.

2. Vrste manifestacija
Manifestacije prema vrsti možemo podeliti na: kulturne, umetničke, folklorne, viteške i istorijske igre, političke, sportske, zabavne, poslovne, kao i kongresne ili stručne manifestacije (skupove). Njihov stepen privlačnosti određuje vrsta i značaj priredbe, kao i mesto i vreme održavanja manifestacije. Ako je veći značaj predstave ili festivala, ako kvalitet izvođenja dostiže nivo svetski priznatih kriterijuma i ako se priredbe ponavljaju u određenim razdobljima (svake godine u isto vreme ili u nekom drugom jednakom razmaku), to je sve veća privlačna zona delovanja i sve heterogenija struktura posetilaca. Prema tome, dodela Oskara Američke akademije za filmsku umetnost, ili filmski festival u Kanu, festival piva u Minhenu, filmski bijenale u Veneciji, novogodišnji koncert u Beču, Dubrovačke letnje igre, svetski skijaški kup, novogodišnji skijaški skokovi “četiri skakaonice”, koje se ponavljaju i koje već imaju dugu tradiciju i visoka dostignuća, mogu se turistički i ekonomski dobro valorizovati, naročito ako je zemlja dostigla visok stepen turističkog razvoja, ako ima razvijenu saobraćajnu infrastrukturu, receptivne kapacitete i iskustvo u organizovanju, propagandi i promociji takvih priredbi. Zato, na pr., kulturne i etno-socijalne vrednosti čak i visokog stepena atraktivnosti mnogih zemalja Afrike, Azije i Latinske Amerike nemaju veću posetu, a znatno manje atraktivni kulturni i etno-socijalni resursi razvijenih zemalja Evrope ili SAD beleže istovremeno visoke turističke posete. To se dešava zahvaljujući činjenici da turizam u tim zemljama ima dugu tradiciju, a zemlje imaju visok nivo opšteg ekonomskog i kulturnog razvoja.
Posebnu vrstu manifestacija, koje turisti rado posećuju, predstavljaju sajmovi tehnike, automobila, lova, ribolova, turističke opreme, nautike i dr. Još značajnije su već tradicionalne svetske izložbe, na kojima gotovo sve zemlje sveta imaju svoje izložbene paviljone i prostore. Svetska izložba u Londonu, Parizu, Briselu, Vankuvere, Sevilji, višestruko potvrđuju svoju opravdanost. Na njima se, između ostalog plasiraju i turistički propagandni materijali zemalja učesnica. To je još karakterističnije za Svetsku turističku berzu, koja se u martu svake godine održava u Berlinu, kao i za Svetski sajam turizma, koji se održava u Parizu.
Manifestacije se prema veličini kontraktivne zone (zona privlačenja) svrstavaju u lokalne (Dani maline u Brankovini, Hajdučko jatački dani u Lajkvcu, na pr.), regionalne (Šabački vašar, Leskovačka roštiljijada), nacionalne (Sabor trubača u Guči, Egzit), kontinentalne (Prvenstvo Evrope u umetničkom klizanju) i svetske (Filmski festival u Kanu).
Posećenost turističkih manifestacija zavisi od vrste priredbe, ranga učesnika, vremena i mesta održavanja, opšte poruke, mogućnosti doživljavanja, organizacije prevoza i smeštaja i sl. Po pravilu, najbolje su posećena sportska takmičenja i koncerti popularne muzike, kao i filmski festivali, jer u većini slučajeva ove manifestacije ne zahtevaju visok kulturni nivo i informisanost turista, kao što zahevaju operske ili dramske predstave.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari