Odlomak

UVOD

Sa stanovišta bezbjednosti saobraćaja upravljački mehanizmi spadaju u najvažnije uređaje na  motornom vozilu.Upravljački mehanizam ima zadatak da obezbedi usmjeravanje upravljačkih točkova i održavanja pravca u vrijeme kretanja vozila. Upravljački mehanizam po pravilu djeluje na prednje točkove vozila.  Kod vozila sa zavisnim sistemim oslanjanja ( teretna vozila i autobusi) upravljački mehanizam djeluje na točkove preko jednodjelne poprečne spone , dok kod vozila sa nezavisnim oslanjanjem deluje na točkove preko visedelne poprečne spone.
Pored osnovnog uređaja za upravljanje koristi se dopunski ili servo uređaj.
Ovaj sistem ima vrlo odgovornu funkciju u eksploataciji motornog vozila i kao takav spada u grupu sistema aktivne bezbjednosti. Svako narušavanje njegove funkcije može izazvati saobraćajnu nezgodu. Iz navedenog razloga ovom sistemu se posvećuje posebna pažnja u preventivnim i aperiodičnim intervncijama. Ove intervencije su različitog karaktera i inteziteta jer se danas u konstrukciji motornih vozila nalazi veliki broj različitih sistemskih rešenja i konstruktivnih izvedbi. Ova tehnička rešenja se mogu grupisati u sledeće kategorije: mehanički upravljači, hidromehanički, poznati kao servo-mehanizam i hidraulički, poznati kao hidrostatički upravljči i mnoga druga kombinovana tehnička rešenja.
U teoriji i konstrukciji motornih vozila obrađena su ova tehnička rešenja po njihovoj kinematici i dinamici i nije ih teško analitički i konstruktivno dimenzionisati. Ostaju problem njihovog preventivnog održavanja i održavanja visoke pouzdanosti u toku eksploatacije motornog vozila. Iz naprijed navedenog razloga, svaki proizvošač motornog vozila dužan je da da tehničko upustvo o funkciji, održavanju i remontu predmetnog sistema, a u prvom redu o reventivnim periodičnim i aperiodičnim intervencijama, servisiranju i remontu.

 

 

 

SISTEM UPRAVLJANJA VOZILOM

Sistem za upravljanje vozilom je ključni element u interakciji između vozača i vozila. Glavni zahtjev koji se očekuje od pomenutog sistema je da skretanje bude precizno. Takođe sistem mora da omogući vozaču da preko upravljača oseti stanje kolovozne površine i da upravljačke točkove nakon skretanja vrati u poziciju pravolinijskog kretanja.
Sistem za upravljanje vozilom sa osnovnim elementima prikazan je na slici 2.1.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari