Odlomak

Uvod:

Riječ princip je latinskog porijekla „principium“ što u prevodu znači izvor, temelj, početak ili osnova. Ova riječ označava vodeća načela ili pravila u radu i djelovanju u nastavi ili učećim aktivnostima. Predstavlja neke temeljne zahtjeve za djelovanje i usmjeravanje učenja.
Definicija didaktičkih principa glasi: „Didaktički principi su osnovna načela kojima se rukovodi nastavnik u svim fazama nastavnog procesa kako bi se uspješno realizovali postavljeni ciljevi nastave, a učenici osvojili znanja, vještine, navike i sposobnosti.“ (Simeunović, Spasojević, 2009. str. 148.)
Principe treba shvatiti kao osnovna pravila pri radu u vrtiću ili školi. Oni predstavljaju opšte zahtjeve, koji izražavaju unutrašnje zakonitosti nastavnog procesa i svih drugih faktora koji direktno ili indirektno djeluju na odvijanje nastavnog procesa i njegove rezultate.
Da bi se postigli optimalni rezultati u radu i u realizaciji postavljenih ciljeva i zadataka moraju se poštovati osnovni metodički principi. Oni predstavljau osnovne zakonotosti u svakom organizovanom vaspitno-obrazovnom procesu, pružaju orijentaciju i predstavljaju pouzdan preduslov za uspiješno izvodjenje usmjerenih aktivnosti u predškolskim ustanovama. (G.Šimić, 1998. str.53)
Najvažniji zadatak didaktičnih principa je da stalno obogaćuju teoriju i praksu nastave, na osnovu pedagoško-psiholoških, socioloških i drugih istraživanja, u skladu sa novim zahtjevima i težnjama društva. Pravilno organizovana nastava ili učeća aktivnost treba da bude orijentisana na potpunu dječiji razvoj, što podrazumijeva da bude orijentisana ne samo jučerašnji nego i na sutrašnji dan. Zahtjevi u učenju treba da idu ispred razvoja, da učenje vuku napred, kao što navodi Vigotiski u svojoj teoriji.
Navodeći genezu teorijskog i praktičnog utemeljenja didaktičnih principa, treba naglasiti, da do današnjih dana nema jedinstvenog stava o pitanju klasifikacije, što je, uglavnom, posljedica različite nastavne prakse ili tendencije da se neki principi sažimaju. Kao osnovne smjernice nastavnog procesa-didaktični principi nisu samostalne kategorije. Tek u svom jedinstvu i suprotnostima oni imaju pravu vrijednost. (Simeunović, Spasojević, 2009. str. 149.)
Nabitniji principi koji su uslovljeni kako uzrastom djece tako i prirodom matematičkih sadržaja su:

1)    princip očiglednosti
2)    princip naučnosti
3)    princip postupnosti i sistematičnosti
4)    princip aktivnosti, individualizacije i samostalnosti
5)    princip vaspitne usmjerenosti
6)    princip odmjerenosti sadržaja prema uzrastu
7)    princip korelacije (povezanosti) programskih sadržaja, kako u okviru iste oblasti tako i sa ostalim vaspitno-obrazovnim oblastima
8)    princip trajnosti znanja
9)    princip zabave i zadovoljstva

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Skripte

Komentari