Odlomak

UVOD
Savremene promene u celokupnom sistemu obrazovanja, zahtevaju od nastavnika da to bude osoba od poverenja, odgajatelj, savetodavac, prijatelj, organizator, koordinator, saradnik, inovator, mentor; jednom rečju svestrana osoba. U savremenoj školi uloga nastavnika je daleko šira, raznovrsnija i bogatija. On treba da bude aktivan u školi, izvan škole, u slobodnim aktivnostima, kulturnoj i javnoj delatnosti škole.
Dobar nastavnik ne odupire se uticaju učenika, jer će svoju izuzetno odgovornu ulogu uspešno ostvariti, ako sa njima dobro sarađuju. Sarađivati u ovom kontekstu ne znači da samo nastavnik sluša predloge učenika, mada je i to veoma važno, već sarađivati znači prihvatanje predloga učenika ili objasniti zašto se određeni predlog ne može realizovati. Nije moguće dobro i demokratski raditi u odeljenju ako se ne prihvata uticaj učenika. Ako nastavnikovo ponašanje i stil rada nisu u potrebnoj meri uslovljeni radom i ponašanjem učenika, onda tu nema interakcije, a nastavni proces mora biti interakcija.
Nastavnikovo ponašanje utiče na sliku, koju učenik stvara o njemu, te možemo pretpostaviti da u razredu postoji toliko slika o nastavniku koliko ima učenika. S obzirom na interaktivnu prirodu odnosa nastavnik-učenik teško je odrediti čije je ponašanje uzrok, a čije ponašanje, pogotovo u situaciji kada nastavnik nije adekvatno osposobljen za vođenje razreda i upravljanjem međusobnim odnosima.
Jedan od faktora kreiranja emocionalne klime u odeljenju su osobine ličnosti nastavnika. Toplu emocionalnu klimu može da stvara nastavnik koji je emocionalno sređena, sigurna, čvrsta, vedra i socijalno pozitivna ličnost. Emocionalna atmosfera, pre svega, utiče na emocionalnu sigurnost, zadovoljstvo i mentalno zdravlje učenika a posredno utiče i na rezultate učenja.
1. ZNAČAJ I KARAKTERISTIKE NASTAVNIČKOG POZIVA

Poziv učitelja i nastavnika je jedan od najstarijih poziva. Za taj poziv svako društvo je biralo ljude koji su bili najcenjeniji i u koje su imali najviše poverenja. Jednostavno, nastavnici su ti kojima roditelji i društvo poveravaju ono što im je najdragocenije – decu, sa pravom da se mešaju u smer njihovog razvoja.Od nastavnika se oduvek očekuje da svojim znanjem, osobinama ponašanjem, svakodnevnim životom i radom bude primer i svojim učenicima i ljudima iz svoje okoline.
Neprekidni život sa mladima ima svoje specifične draži i lepotu. On traži da vaspitač bude blizak mladima, da ih razume, da shvata njihove potrebe, probleme i radosti – da na određen način živi njihov život.
Nastavnički poziv ima i puno teškoća. Ukoliko je značajniji, on je i odgovorniji. On zahteva dosta strpljenja, istrajnosti, umešnosti i stvaralačkog rada. On nijednog trenutka ne dozvoljava opuštanje ličnosti, već je obavezuje na stalni razvoj i lično usavršavanje.
Nastavnički poziv spada u krug poziva koji predstavljaju zadovoljstvo. Sve svoje lične i profesionalne sposobnosti, svo svoje znanje i umeće, svoju opredeljenost da pomažu detetuuopšte, nastavnici stavljaju u službu svoga zanimanja. Mnogi su pedagozi isticali veliki značaj nastavnika i nastavničke profesije.
Savremeni nastavnik naše škole treba da:
 ima široko opšte obrazovanje i opštu kulturu;
 temeljno poznaje discipline koju predaje, tj. nastavni predmet;
 poznaje psihološko – pedagoške i metodičke osnove vaspitanja, a posebno nastave na određenom uzrastu;
 je ovladao neophodnim pedagoškim umećima, tj. da je praktično osposobljen i proveren za neposredan rad u školi;
 je izgradio potrebu i naviku permanentnog usavršavanja.
Osobine koje su značajne za rad nastavnika mogu se razvrstati na različite načine. Izdvajaju se sledeće tri grupe: osobine nastavnika kao ličnosti; stručna znanjaisposobnosti i organizaciono – komunikativne sposobnosti.
U poznatoj studiji o učeničkim preferencijama različitih osobina ponašanja nastavnika, utvrđeni su sledeći kvaliteti:
 ljudski kvaliteti: ljubaznost, veselost, prirodnost, društvenost, dobro raspoloženje i smisao za humor;
 nastavnički kvaliteti: dobro poznavanje struke, pomaganje učenicima, postupanje u interesu učenika, da je zanimljiv, da ume da zainteresuje učenike, da predaje jasno, pregledno i da naglašava bitne činjenice u toku izlaganja;
 kvaliteti koji se odnose na stav prema disciplini: da je “fer”, pravedan, postojan, disciplinovan i nepristrasan;
 fizički kvaliteti: fizička privlačnost, prijatan glas, urednost, mladolikost, dobro zdravlje;
Većina istraživačkih studija zapaža da učenici lične osobine nastavnika stavljaju ispred njihovih radnih, tj. uže stručnih odlika.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari