Odlomak

1. Definisanje marketinga
Marketing daje odgovor na kojim drugim osnovama, sem snižavanja cena, mogn da se nadmeću kompanije, a zbog prevelikih proizvodnih kapaciteta i time masovne proizvodnje roba i usluga marketing je značajniji nego ikad ranije.
Međutim, marketing je područje koje se, i dalje u velikoj meri, pogrešno shvaća, kako u poslovnim krugovima tako i u javnosti.
mnoga preduzeća i dalje smatraju da je suština postojanja marketinga da pomogne proizvodnji da se reši proizvoda koji su na zalihama. Istina je potpuno obrnuta. Proizvodnja postoji da bi dala podršku marketingu.
Marketing se definiše3 kao „društveni i upravljački proces kojim – putem stvaranja, ponude i razmene proizvoda od vrednosti s drugima, pojedinci i grupe dobijaju ono što im je potrebno ili što žele”.
Detaljnija definicija marketinga glasi: „Marketing je poslovna funkcija koja prepoznaje neispunjene potrebe i želje, definiše i meri njihovu jačinu i potencijalnu isplativost, određuje koja to ciljna tržišta organizacija može na najbolji način da usluzi, odlučuje o tome koji proizvodi, usluge i programi odgovaraju izabranim trežištima i apeluje na sve u organizaciji da misle o kupcu i stoje mu na usluzi.”4
Dakle, marketing je dopremanje pravih roba i usluga do pravih ljudi, na pravo mesto, ■ pravo vreme, uz pravu cenu, s pravom komunikacijom i promocijom.
S druge strane, konkurencija više marketara prisiljava interesanta na izbor najbolje. ponuđača, pri čemu su ključni kriterijumi uglavnom vrednost samog proizvoda, njego-nabavna cena i stepen zadovoljenja korisnikovih želja i potreba.
Svi konkretni privredni subjekti i poslovne aktivnosti, vezani za razmenu proizveo vode do tržišta i tržišnih odnosa.
Tržište se sastoji od svih potencijalnih kupaca, koji dele neku određenu potrebu želju, a koji bi mogli biti spremni i sposobni da se angažuju u razmeni, u cilju zadovolir-takvih potreba ili želja.
Marketing pristup polazi od jasno postavljenog cilja u odvijanju poslovne aktivosti  ističući u prvi plan činjenicu da se uspeh, na tržištu, mora pripremati.
Međutim, jednom prihvaćena tržišna orijentacija ni u kom slučaju nije, i ne treba da znači, orijentaciju samo na postojeće tržište, već podrazumeva mogućnost i potrebu za nastupom i osvajanjem tržišta.
Svakako, bitan momenat predstavlja poslovna motivacija. Dakle, polazeći od toga da primena marketing koncepta podrazumeva na informacijama zasnovan, jasno definisan način upravljanja, rukovođenja, organizovanja i sprovođenja procesa poslovanja, odnosno poslovnih aktivnosti i ostvarivanja planiranih ciljeva, znači da, u suštini, ne treba praviti razlike u pojmovima marketing i međunarodni marketing.
U poslovnoj praksi prilično često, ali ponekad i u naučnim i stručnim krugovima, marketing se poistovećuje sa prodajom.
Međutim, marketing i prodaja su gotovo oprečni procesi. Prodaja počinje tek kad kompanija ima proizvod koji namerava da plasira na tržište.
Treba imati u vidu da, marketing aktivnosti počinju znatno pre postojanja bilo kakvih proizvoda6. Upravo marketing treba da uređuje sledeće aktivnosti:
>    odluka o izlasku proizvoda (usluge) na tržište;
>    način određivanja cene proizvoda ili usluge;
>    način distribucije proizvoda ili usluge;
>    vid, metod i oblik promotivnih aktivnosti;
>    prati rezultate plasmana i radi na poboljšanju ponude;
>    donosi odluku o prestanku ponude;
Dakle, kad se ove aktivnosti uzmu u obzir, može se konstatovati da marketing ne predstavlja ulaganje kratkoročnih prodajnih, već dugoročnih investicionih napora.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari