Odlomak

Upravljanje preduzecem

Zivimo u vremenu ubrzanih promena. Ekonomski, organizacioni i teh-tehnoloski faktori uticu na ubrzane promene. S tim u vezi uloga menadžmenta je velika sa ciljem da ostvari sklad poslovanje pred sa sredinom. Na taj sklad uticu globalizacija i dr menadžment uslovi. Na menadzment se gleda kao na upravljanje nekim poslom ili pak čitavim sistemom. Ovaj proces treba da omogući pred da ostvari svoje ciljeve planiranjem, organizovanjem i kontrolom koji su ustvari podprocesi menadžmenta. Menadžment kao slozen proces usmerava grupa ljudi u izvrsavanju određenih poslova i zadataka radi postizanja unapred utvrđenih ciljeva.
Menadzment kao upravljacki proces je usmeren na efikasno zavrsavanje poslova i zadataka koji su unutar niza razlicith procesa. Kao naucna disciplina on koristi znanja i dostignuća razlicitih nauka, a u isto vrema razvija nova znanja pristupe, metode i tehnike. Zato je menadz naucna disciplina bez koje nije moguce efikasno upravljti poslovnim i drustvenim sistemima. Na menadzment se danas gleda kao na ekonomski resurs koji utice na profitabilnost pred, sa stanovista organizacije kao na sistem vlasti, tj ovlašćenja određene grupe ljudi da realizuju određ poslove i sa socioloskog stanovista menadžment je socioloski i statusni simbol tj menadžeri su intelektualna i obrazovna elita.

 

Planiranje-faza procesa upravljanja preduzecem

Je jedna (prva) od faza procesa upravljanje pred tj menadzmneta i sa organizovanjem, kontrolom predstavlja medjuzavisnu i povezanu celinu procesa upravljanja pred. U planiranju kao I fazi se definisu ciljevi pred a zatim odredjene mere i akcije za njihovo ostavrenje. Od realnosti u plan zavise ostale faze upravljanja pred. Uocava se velika kompleksnost planiranja u pred sa stanovista svih dimezija, elemenata, faza procesa reprodukcije i kontinuiranost, potreba za realnoscu a time i fleksibilnoscu u odnosu na promene unutar sistema i van njega –okruzenja. Stoga planiranje treba da nose menadzeri svih nivoa (top menadzeri, menadz srednjeg nivoa i operativni) u top-menadzmentu, sto navodi na:

  • Strateski pristup- karakteristika strateskog planiranja je fleksibilan pristup planiranju
  • Takticki (operativni) pristup u planiranju- pristup na bazi ekonomije obima Qnje

Pored ova 2 pristupa aktivnost planiranja se bazira i na sl pristupima:

  1. Sistemskom- karakterise odnos pred kao otvoreni– dinamicki sistem u odnosu na njegove podsisteme- delove. U isto vreme pred je podsistem privrednog sistema sto stvara vezu izmedju pred i eksternog okruzenja. Pri procesu planiranja svi elementi procesa reprodukcije u pred se tretiraju kao njegovi podsistemi koji zavise od dejstva ekst i internih faktora. Sustina planiranja u pred treba ne samo da identifikuje interne i eks faktore vec da sagleda njihove bududce promene u planskom periodu, da proceni njihov uticaj na buduce poslovanje i da unapred utvrdi nacine da se iskoristi njihovo pozitivno dejstvo a neutralise negativno
  2. Kontigentnom (visevarijabilnom)- se nadovezuje na sistemski pristup i on pomaze da se bolje razume kako se delovi uklapaju zajedno. To je situacioni pristup koji je zasnovan na upravljanju neizvesnostima, izbegavanju opasnosti i koriscenju sansi sto namece orijentaciju na kupce tj nijihove potrbe, zelje, preferencije i mogucnosti a time i na potpunu fleksibilnost pred. Ovde resenje odgovara specificnim zahevima konkretnog problema.
  3. Marketinskom- nalaze da market prozima proces plan. Uz pomoc market pred treba da identifikuje potrebe potrosaca i da prilagodi svoju ponudu njihovim zahtevima kako bi ostvarilo profit.
  4. Pristup upravljanja pomocu ciljeva tj MBO procesu- predvidja planiranje ciljeva, pracenje njihovog ostvarenja i korktivne akcije.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari