Uloga slike i crteža u nastavi prirode i društva
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio ufanzastenje 11. decembar 2012. Prijavi dokument
Uvod
Razvojni koren didaktike vezuje se za duboku prošlost drevnih robovlasničkih država. Pojavom škola kao posebno vaspitno – obrazovnih institucija i nastave kao posebnog modaliteta prakse, razvila se i didaktička teorija. Razvojne raskrsnice didaktike i proces njene pune afirmacije u sistemu nauka otkrivaju razlike u značenju koje je pridavano i još uvek se pridaje pojmu didaktike. Kao i drugih naučnih disciplina, i u didaktikama se u početku njenog razvoja sreću pojmovi neodređenosti i nedovoljno jasna razgraničenost njenog polja proučavanja i interdisciplinskih odnosa u sistemu nauka.
Precizniju fizionomiju i punije definisanje pojma didaktike nalazimo u delu Jan Amosa Komenskog,, Didaktika magna”. To je, prvi izvor definicije pojma didaktike koju Komenski definiše kao,, umetnost u učenju”. U tako široko postavljenim granicama i određenom funkcijom didaktike, Komenski je smatrao da je didaktika osnova pedagogike i superordinirana pedagogici.
I u terminološkom pogledu didaktika je imala svoje razvojne razlike, tako da su se kao najčešći nazivi didaktike upotrebljavali sledeći termini: didaktika magna, didaktika generalis, opšta metodika, nauka o nastavi, teorija obrazovanja i nastave, opšta teorija nastave, nastavna tehnika. Međutim, termin didaktika – i pored toga što se i danas upotrebnjavaju i drugi – dominiraju u didaktičkim redovima sa sve ujednačenijim svojim značenjem, jer i ne postoje razlozi da se zamene drugim.
Predmet proučavanja didaktike predstavlja bogato diferenciranje oblasti nastavnog rada, koji sve više gubi obeležje tradicionalnog proučavanja i sve izrazitije dobija obeležja osavremenjenog nastavnog procesa. U svim poljima istraživanja, didaktika je najfunkcionalnije povezana sa problemima nastave kao socijalnog fenomena i svojevitog didaktičkog proseca, istraživačkim metodama i tehnikama koje se koriste u oblasti nastave, faktorima nastavnog rada, zakonitostima i pravilima nastve, organizacionim obliciama nastavnog rada, objektima i sredstvima, nastave, ritmom i dinamikom nastavnog rada i dr.
Naziv i pojam didaktike
Reč didaktika je grčkog porekla. U starogrčkom jeziku postojale su reči: “didaskein” (obučavati) , “didaktikos” (poučen) , “didaskalos” (učitelj). Od ove govorne osnove u latinskom jeziku se javlja reč “didactica” – didaktika. Nju je prvi upotrebio nemački mislilac i reformator školskog vaspitno – obrazovnog rada J. Ratke (Johanes Volfgang Ratke) prvih godina XVII veza. U istom vremenu češki pedagog J. A. Komenski (Jan Amos Komensky) piše delo “Velika didaktika” i time pomaže da se ustali reč didaktika u pedagoškoj komunikaciji.
Reč didaktika imala je određeno značenje u Ratkeovom spisu “Memorial”: to je veština poučavanja. Komenski didaktiku naziva veštinom učenja svih svemu.
Od ovih shvatanja do savremenih definicija didaktike bilo je mnogo pokušaja da se odredi “pravo značenje” reči didaktika. Navešćemo samo nekoliko karakterističnih shvatanja i definicija didaktike.
Nemački naučnik A. Disterveg (Adolf Disterweg) u XIX veku, smatra da je didaktika nauka o zakonitostima i pravilima nastavnog rada. Ruski naučnik P. Kapterov (Petr Fedorovič Kapterov) , nemački pedagozi O. Vilman (Otto Willmann) , G. Keršenštajner (Georg Kerschensnteiner) i drugi teoretičari (XIX – XX vek) didaktiku nazivaju teorijom obrazovanja. Ruski naučnik M. Demkov (Mihail Demkov) , nemački pedagog F. Paulsen (Fridrich Paulsen) , K. Šteker (Karl Stocker) i mnogi drugi (XIX – XX vek) didaktiku smatraju teorijom nastave. A. Libert (Artur Libert) , nemački naučnik, didaktiku definiše kao filozofiju nastave (XX vek). Ruski naučnici B. Jesipov (Boris Esipov) , T. Iljina (Tatjana Iljina) i drugi savremeni naučnici uzimaju “pomirujuću” formulaciju; didaktika je teorija obrazovanja i nastave. |
Naši didaktičari M. Koletić, G. Šilih i drugi usvajaju gledišta po kojima je didaktika teorija obrazovanja i nastave. S. Gogala didaktiku naziva opštom metodikom. V. Poljak smatra da se didaktika bavi proučavanjem zakonitosti obrazovanja. T. Prodanović ističe da didaktika proučava opšte zakonitosti i kategorije vaspitnoobrazovnog rada u nastavi i njihovoj povezanosti.
Ratke i Komenski su didaktiku smatrali “veštinom”. Reč “veština” često se upotrebljavala u XVII, XVIII i XIX veku u slučajevima kada se govorilo o znanjima, teorijama i slično gde nije bilo “egzaktnih” rešenja. Prema tome, sama reč “veština” ne bi trebalo da izaziva smetnju u procenjivanju njenog smisla u opusu pomenutih naučnika. Veština ili teorija o proučavanju drugih, odnosno svih svemu je preširok okvir za naše doba i savremeno shvatanje didaktike. Međutim, za pisce XVII veka to je bilo normalno i u znatnoj meri u duhu sa shvatanjima teoretičara Grčke i Rima. Zato navedena shvatanja didaktike imaju samo istorijsku vrednost.
Disterveg čini značajan preokret u shvatanju didaktike. On ne zastupa nefunkcionalnu širinu didaktike, već je ograničava na zakonitost i pravila nastave. Vrednost Distervegovog definisanja je i u tome što on ne govori o “veštini” (Ratke, Komenski, Ušinski) , već o nauci, jer je razvoj didaktičkog saznanja narastao i metodološki usavršen do mere kada se može govoriti o nauci specifičnog karaktera.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio naca0111111 15. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio madmax74 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
You must be logged in to post a comment.
4 replies on “Predmet i definicija didaktike”
Bas lepo 🙂 pritisnes preuzmi dokument, skine ti kredit iii onda fino ispise fajl ne postoji!
Zar je toliko teško na lep način i bez ironije objasniti u čemu je problem? 🙂
Rad je proveren, sad bi trebalo da je sve u redu. Probajte ponovo da ga preuzmete, a ovih prvih 80 bodova će Vam biti vraćeno.
Srdačan pozdrav,
staging-studentirs.kinsta.cloud
I meni se isto desilo, preuzela sam dokument, skinulo mi je 80 poena, a fajl ne mogu da otvorim. Trebalo bi to srediti.
Pozdrav.
Ovaj rad ili neki drugi?
Ako je u pitanju neki drugi ostavite tamo komentar pa ćemo proveriti o čemu se radi, pošto je ovde ispravljena greška i rad se može normalno preuzeti.