Odlomak

Preduzetništvo se može definisati kao proces stvaranja nečeg novog ulaganjem potrebnog vremena i truda, preuzimanjem pratećih finansijskih, fizičkih i društvenih rizika i prihvatanjem odgovarajućih nagrada u vidu novčanog i ličnog zadovoljstva i nezavisnosti. (Petrovic,2007) Preduzetništvo predstavlja sposobnost da se razvije, organizuje i vodi poslovno preduzeće, zajedno sa bilo kojom njegovom neizvesnošću sa ciljem ostvarivanja profita. Ono je povezano sa zemljom, radom, prirodnim resursima i kapitalom i nezaobilazan je deo razvoja konkurentnosti na globalnom trzistu.

Start up termin se odnosi na kompanije koje su u pocetnim fazama svog poslovanja. Formiraju se kako bi se razvio proizvod ili usluga za koje se veruje da postoji potraznja. Postoje 3 stages of start-up, to su problem, product/market fit i scale. (Ash, 2012)

Prva faza (Problem) podrazumeva utvrdjivanje postojanja problema i da li je problem vredan resavanja pre nego sto se krene sa njegovim resavanjem. Donosenje odluke o resavanju problema zavisi od odgovora na tri pitanja:

– Da li je to nešto što kupci žele? (must-have)

– Hoće li platiti za to?  

– Može li se to rešiti?

Odgovori na ova pitanja mogu ustedeti vreme i troskove koje nosi resavanje problema. Odatle se izvodi minimalno održivi proizvod (MVP) za resavanje problema cime ce se uskladiti proizvod sa trzistem. Focus ove faze je na ucenje i pivot. (Ash, 2012)

U drugoj fazi ( Product/Market Fit) postavlja se pitanje :

– Da li je napravljeno ono sto ljudi zele?

Ukoliko je utvrdjeno da postoji problem, onda je kreiran i MVP. Eksperimentisanjem i testiranjem se utvrdjuje da li je stvoreno ono sto ljudi zele. Ovde se pokusava da se ostvari Product/Market Fit. U ovoj fazi potrebno je formirati plan i odrediti ciljanu grupu kupaca koje treba privuci i zadrzati. (Ash, 2012)

Treca faza ( Scale) treba da odgovori na pitanje:

– Kako ubrzati rast?

Nakon plasiranja proizvoda na trziste i privlacenja kupaca, kompanije se usmeravaju na pitanje rasta odnosno skaliranju poslovnog modela i profit.

Mnogi preduzetnici prikupe osnovno finansiranje ranije, ali najbolje vreme za finansiranje je kada dodje do product/market fit. Tada se mogu privuci i investitori jer postoji zajednicki interes a to je profit i povecanje poslovanja. (Ash, 2012)

No votes yet.
Please wait…
Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Esej

Više u Skripte

Komentari