Odlomak

1. POVRŠINSKE RASKRSNICE VANGRADSKIH PUTEVA
Tehnička uputstva za projektovanje površinskih raskrsnica vangradskih puteva su koncipirana kao osnovni dokument tehničke regulative iz oblasti projektovanja vangradskih puteva, zasnovan na stavovima i vrednostima definisanim u prilogu 2, Trasa vangradskih uslova. Ta tehnička uputstva služe za projektovanje objekata (površinskih raskrsnica) novogradnje, rekonstrukcije i rehabilitacije.
Uputstva su data u sledećim poglavljima:
1. Osnove za projektovanje;
2. Raskrsnice s presecanjem saobraćajnih struja;
3. Kružne raskrsnice;
4. Saobraćajna i putna oprema;
5. Prilog (krive tragova za merodavna vozila i karakteristični primer površinskih raskrsnica).
Vrednosti projektnih elemenata i predlozi projektnih rešenja definisanih ovim uputstvima formirani su na osnovu provera vozno dinamičkih, konstruktivnih i saobraćajno-psiholoških (estetskih) kriterijuma i uz istovremeno uvažavanje zahteva za minimumom investicionih ulaganja, maksimumom bezbednosti i protočnosti saobraćaja i minimumom ekoloških posledica. Pošto su to složeni i u izvesnom smislu kontardiktorni zahtevi, optimalno rešenje je u njihovom kompromisu uz maksimalnu kreativnost projektanta i uvažavanje specifičnih uslova konteksta pri čemu treba voditi računa o pravovremenoj i adekvatnoj informisanosti najšire javnosti s obzirom na to da je put javno dobro koje se finansira iz zajedničkih sredstava.
Ovim uputstvima obuhvaćena su rešenja za površinske raskrsnice izvan kontinualno izgrađenog gradskog područja. To znači da raskrsnice u prelaznoj zoni između vangradskog područja i područja kontinualne izgrađenosti urbanih celina podležu tehničkim uputstvima za projektovanje saobraćajnica u gradovima – površinske raskrsnice i uz uvažavanje specifičnih uslova lokacije i saobraćajnih zahteva (motorni, javni gradski, biciklistički i pešački saobraćaj).
Od utvrđenih vrednosti pojedinačnih elemenata može se odstupiti samo ako se tehničkim i ekonomskim analizama dokaže opravdanost drugačijeg rešenja i ako se garantuje zahtevan nivo bezbednosti, protočnosti i zaštite životne sredine, kao i ako je utrošak investicionih sredstava saglasan projektnom zahvatu.
Ovaj dokument se oslanja na prilog 1 – Funkcionalna klasifikacija vangradskih puteva, prilog 2 – Trasa vangradskih puteva, kao i na Zakon o javnim putevima Republike Srbije.
2. OSNOVE ZA PROJEKTOVANJE
Površinske raskrsnice predstavljaju čvorne tačke vangradske putne mreže na kojima se povezuju putevi različitih funkcionalnih nivoa i različitog saobraćajnog opterećenja. One u isto vreme predstavljaju i mesta s povećanim rizikom u pogledu bezbednosti saobraćaja, imajući u vidu činjenicu da se najveći broj saobraćajnih nezgoda, po učestalosti i po težini nezgoda događa upravo na površinskim raskrsnicama. Sve površinske raskrsnice mogu se generalno podeliti u dve grupe:
a) raskrsnice sa presecanjem saobraćajnih struja uz jasno definisan glavni (GP) i sporedni (SP) pravac kao osnovne pretpostavke za projektovanje i oblikovanje;
b) kružne raskrsnice u kojima je osnovni princip prvenstvo prolaza vozila koja su u raskrsnici, dok svi ostali čekaju da se uliju u kružni tok, čime se znatno unapređuje bezbednost na samoj raskrsnici.
Izbor odgovarajuće raskrsnice mora zasnivati na stavovima proisteklim iz detaljne analize saobraćajnih zahteva (opterećenja, strukture toka, vrste i režima tokova), kao i na osnovu analize organizacije i namene površina u široj i užoj zoni zahvata. Posebno je značajno usaglasiti konceptualna rešenja vezana za saobraćajnu osnovu šireg područja, kako u pogledu kontinuiteta saobraćajnih tokova, tako i u pogledu zadovoljenja funkcionalnih potreba korisnika puta i stanovnika u uticajnim zonama.
2.1. Programski uslovi
Programski uslovi za projektovanje površinskih raskrsnica na vangradskim putevima obuhvataju: funkcionalne zahteve presečnih (ukrsnih) pravaca u pogledu kontinuiteta saobraćajnog toka i brzine kretanja vozila, polazne stavove o vrstama i tipovima površinskih raskrsnica, prostornoj organizaciji područja, kao i merodavne pokazatelje za projektovanje i kontrolu projektnih rešenja sa stanovišta investiconih ulaganja, propusne moći, bezbednosti saobraćaja i ekoloških posledica.
Programski uslovi se formiraju na osnovu važeće zakonske i tehničke regulative, a u studiji koncepcije projekta za novoprojektovane deonice, rekonstrukciju ili rehabilitaciju postojećih trasa, odnosno raskrsnica. Rezultat tih aktivnosti objedinjuje se u dokumentu koji se naziva Projektni zadatak i koji je sastavni deo ugovornih obaveza između investitora i projektanta.
2.1.1. Funkcija u mreži
Raskrsnice moraju biti u skladu sa karakteristikama presečnih (ukrsnih) pravaca, tj. s funkcionalnom klasifikacijom vangradskih puteva. Na slici 2-01 ovog priloga dat je opšti prikaz podele raskrsnica u skladu sa navedenom klasifikacijom.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 109 stranica
  • - -
  • Školska godina: -
  • Skripte, Građevina
  • Bosna i Hercegovina,  Sarajevo,  UNIVERZITET U SARAJEVU – Građevinski fakultet  

Više u Skripte

Komentari