Odlomak

 
UVODNI DeO

Putem u školu, na posao, izlet prolazi se ulicama, stazama, putuje tramvajem, autobusom i sl. Ulice, ceste, staze, mostovi gde se kreću ljudi, bicikli, automobili, tramvaji i druga vozila nazivaju se putevi. Putevima se može hodati pešice, može se voziti tramvajem, automobilom ili drugim vozilom. Vozila prevoze i različite predmete kao što su hrana, odjeća, uglljen, drvo i ostalo što nam je svakodnevno potrebno za život. Ovo kretanje ljudi i vozila po putevima naziva se saobraćaj. (Kolarević, 1961 god., str.5)
Prema podacima Ujedinjenih nacija u svetu godišnje u saobraćajnim nezgodama strada oko 15,000.000 dece do 14 godina starosti, od toga oko pola miliona smrtno. Postoje ipak razlike, zavisno od razvijenosti zemlje. Tako u razvijenim zemljama u svega 6 % saobraćajnih nezgoda učestvuju deca, dok se u nerazvijenim ovaj procenat penje na 15 %.
Navedeni podaci podstakli su odgovorne za saobraćaj da preduzmu niz mera zaštite dece koje su pokazale da povećavanje broja vozila ne mora da poveća ugroženost učesnika u saobraćaju. U zemljama Evropske zajednice, gde godišnje pogine oko 2.000 dece, prosečan broj poginule dece u saobraćajnim nezgodama u periodu od 1990. do 1997. godine opao je sa 161 na 116 dece, dok je prosečan broj dece pešaka u saobraćajnim nezgodama za isto područje i period opao sa 56 na 40 dece. Zapaža se da su u nerazvijenim zemljama prvenstveno sprečavali najteže saobraćajne nezgode (sa poginulima), a posebno saobraćajne nezgode sa decom. Raznim merama je povećana aktivna bezbednost saobraćaja (smanjena težina saobraćajnih nezgoda). (Kamenov, 2001 god., str.3)
Kada je u pitanju naša zemlja, konstatacija da su saobraćajna kultura stanovništva i disciplina u primeni saobraćajnih propisa niski, nije novost, kao ni činjenica da to dovodi do zabrinjavajuće ugroženosti svih kategorija učesnika u saobraćaju. Poseban problem je što nam je vozni park zastario, a saobraćajnice u lošem stanju, što uz pomenutu nedisciplinu, često ima tragične posledice. Prema stepenu ugroženosti stanovništva u saobraćaju svrstavamo se u zemlje sa najvećim stradanjem ljudi u odnosu na postojeći obim saobraćaja i stepen motorizacije. Bezbednosti dece u saobraćaju se ne poklanja dovonjno pažnje zbog čega je ugroženost dece predškolskog uzrasta i đaka visoka i ima tendenciju porasta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari