Odlomak

1. UVOD
Tehnologija predstvlja primenu nauke I opste znanja I vestine, sto se ostvaruje uz pomoc sredstava za proizvodnju I odgovarajucih nacina za obradu predmeta.
U izvrsavanju transportnih procesa savremene tehnologije dobijaju na znacaju radi efikasnijeg I racionalnijeg transporta, manjeg zagadjenja zivotne sredine, nize cene I dr. S obzirom da je transport funkcija logisticke podrske koja se planira, primena savremenih tehnologija je od izrazitog znacaja.
Savremeni uslovi zivota ,intenzivan razvoj privrede i drustva stvaraju potrebe za novom,savremenom transportnom teorijom i novim savremenijim oblicima tehnologije i organizacije transportnog procesa.
2. SAVREMENE METODE I PRAVCI RACIONALIZACIJE TEHNOLOGIJE TRANSPORTA
Izraz „nova tehnologija“ odnosi se na mehanizovani i automatizovani proces proizvodnje transportnih usluga realizovan savremenim metodama organizacije transportnog procesa. Ako posmatramo dosadasnji razvoj tehnologije u proizvodnim preduzecima i transportu kao produzetku procesa proizvodnje, lako zakljucujemo da nju karakterisu cetiri razvojne faze ili perioda, i to:

1) manuelizacija
2) mehanizacija
3) automatizacija i
4) automatika

Ova četiri perioda predstavljaju kvalitativne faze razvoja tehnologije, neposredno povezane za nacin i obim ucesca coveka, odnosno masine u ostvarivanju tehnologije i neke ideje.

Manuelizacija je pocetni, najnizi stepen u razvoju tehnologije. Proizvodni proces u svim fazama obavlja covek koristeci svoj razum, nerve, ruke.

Mehanizacija se karakterise time sto covek u jednom procesu obavlja sve pripremno-zavrsne operacije. On daje ideju, vrsi pripremu I kontrolu rada, dok operaciju izvrsenja samog procesa vrsi masina. postrojenje ili uredjaj.

Automatizacija predstavlja visi stepen razvoja mehanizacije omogucen razvojom modern tehnike. U ovoj fazi covek u procesu proizvodnje ustupa izvrsenje operacija masini ili postrojenju dok on licno obavlja samo prethodne radnje tj. Ideje I pripreme.

Automatika je najviši stepen razvoja tehnologije. Ova faza karakterise se time sto u njoj covek, pored operacije izvrsenja I operacije kontrole ustupa masini I operaciju neposredne pripreme – programiranja I razvijanja ideja.

3. PROMENE KOJE SE OCEKUJU U OBLASTI TRANSPORTA

Na osnovu dosadašnjih analiza razvoja svetske privrede realno se ocekuje da ce transport u narednim decenijama imati isto tako važnu ulogu kao i u proteklom periodu. Porast broja stanovnika u svetu, dinamika urbanizacije, povecanje obima koriscenja tesko pristupacnih izvora sirovina i medjunarodna podela rada znacajni su faktori koji uticu na porast potreba za transportom robe. Potreba za transportnim uslugama u narednom periodu pojavljivace se i na novim pravcima. Povecanje ovih potreba ce se opet koncentrisati oko podrucija zemalja u razvoju.. Ukupan rast obima svetske trgovine nece se tako dinamicno povecavati, vec se u narednom periodu ocekuje smanjenje godisnjih stopa rasta transporta nafte i masovne robe. Nasuprot tome treba racunati na znatnim i brzim povecanjem obima svetske trgovine narocito komandne robe iz zemalja u razvoju. U narednom period od 10 do 15 godina se mogu ocekivati promene na podruciju tehnologije koje bi mogle bitno da uticu na odnose troskova proizvodnje I transporta ili na prednosti u troskovima kopnenog I vazdusnog transporta. U svetu se intenzivno radi na realizaciji veoma znacajnih projekata na podruciju transporta. Radi se na realizaciji projekta za izgradnju jednog podvodnog broad za masovne prevoze robe. Relultati ovog projekta primeni ce se na odredjenim podrucijima. Mere za dalje unapredjenje pomorskog transport ace se usmeriti u prvom delu na poboljsanje eksploatacije terminal I pretovarnis postrojenja na podrucju glanih saobracajnih cvorova, kao I na povecanje iskoriscenja kapaciteta brodova linijskog teretnog saobracaj.
Osnovnu delatnost na podrucju transporta predstavljace resavanje problema eksploatacije zeleznickih ranziranih stanica, postrojenja za utovarno-istovarnih operacija, terminale za nakaupljanje robe I formiranje tovarnih jedinica pomorskih luka I recnih prostanista, kao I resavanje problema daljeg I brzeg razvoja sistema za elektronsku obradu podataka I za kontrolu protoka materijala u oblasti transporta.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari