Odlomak

1. Uvod
Susreću se termini pravilna ishrana, zdrava ishrana, uravnotežena ishrana i skoro da se može reći da to podrazumijeva istu stvar. Ali ishrana nije pravilna niti zdrava ukoliko ispunjava unos odgovarajuće količine energije hranom. Ishrana, da bi se reklo da je pravilna, treba i da zadovolji i unos potrebnih zaštitnih (vitamina i minerala) i gradivnih materija (bjelančevina, masti i ugljenih hidrata). Ali ni to nije dovoljno.
Namirnice treba prvo dobro i pametno odabrati, dobro međusobno iskombinovati, pripremiti je na pravi način i unositi je u nekoliko obroka. Nakon svega toga onaj ko je unese treba da se osjeća dobro.
Ovo možda izgleda jednostavno, ali nije. Obično želja da se hranimo zdravo nije dovoljna, potrebno je mnogo truda i upornosti.
Za zdrav način života i održavanje optimalne težine često se pominje pojam uravnotežena ishrana. Pod uravnoteženom ishranom podrazumijevamo pravilnu ishranu, sa više manjih obroka tokom dana, kada se raznovrsnom hranom unose u organizam sve potrebne materije. Našem organizmu je potrebno oko 40 hranljivih materija koje služe za rast, obnavljanje tkiva i svakodnevnu energiju.
1.2 Energetske potrebe i faktori koji utiču na njih

Energetske potrebe čovjeka su definisane kao »energetski unos uravnotežen sa energetskim rashodom, koji treba da održi energetsku ravnotežu osobe, čija je uhranjenost i tjelesni sastav, kao i stepen fizičke aktivnosti sasvim u skladu sa dobrim zdravljem. Ako se radi o djeci, trudnicama ili dojiljama, energetske potrebe uključuju energiju potrebnu za rast i porast tkiva ili sekreciju mlijeka».
1.3 Bjelančevine-proteini
Predstavljaju zahvaljujući azotu prije svega gradivne materije. Energetska vrijednost 1g bjelančevina iznosi 4,1kcal.
Proteini obavljaju mnoštvo funkcija u našem tijelu:
• rast i održanje tjelesne građe
• učestvuju u nadoknadi istrošenog tkiva, kao što su mišići, krv, koža, tjelesni organi i vezivno tkivo
• čine neke enzime i neke hormone koji reguliraju tjelesne procese
• bitan su sastavni dio antitijela, koja se bore protiv bolesti
1.4 Ugljeni hidrati-šećeri
Predstavljaju gradivne materije koje organizam prve iskorištava u obezbjeđenju energije.
Ukupni ugljeni hidrati treba da obezbjede 55-75% energije.
1.5 Masti-lipidi
Ljudski organizam unosi masnoće putem prehrane koristeći namirnice biljnog i životinjskog porijekla. Masti su prvenstveno energetske materije, jer po jedinici mase obezbjeđuju najviše energije 9,3 kcal/g

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 11 stranica
  • TiZO prof Admir
  • Školska godina: prof Admir
  • Seminarski radovi, Skripte, Sport
  • Bosna i Hercegovina,  Kiseljak,  UNIVERZITET U BEOGRADU - Saobraćajni fakultet  

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Sport

Komentari

Click to access the login or register cheese