Odlomak

 
UVOD

Logistički troškovi, obuhvataju troškove svih aktivno sti koje se realizuju u ciljuoblikovanja, projektovanja, usmjeravanja, vođenja i regulisanja protoka roba, energije i informacija i predstavljaju ekonomsku mjeru “uspješnosti” funkcionisanja logističkih sistema.
Bennet, na primer, definiše logističke troškove na sledeći način:
” Logistički troškovi su troškovi rukovanja, transporta, skladištenja i sa time povezani administrativni troškovi od narudzbe sirovine do isporuke finalnog proizvoda krajnjem
korisniku”.
Profitabilnost kompanije zavisi od logističkih troškova jer logistički troškovi čine značajan
dio ukupnih troškova poslovanja. Učešće logističkih troškova u ukupnim troškovima se
razlikuje u proizvodnim i trgovinskim kompanijama (dijelovima kompanija) i kreće se uintervalu od 15% do 25%.
U pojedinim nacionalnim privredama troškovi logistike čine pribliţno jednu četvrtinu brutonacionalnog proizvoda. U Velikoj Britaniji 30% zaposlenih sarađuje na poslovima koji su u neposrednoj ili posrednoj vezi sa logistikom i distribucijom, a 27% bruto nacionalnog proizvoda Velike Britanije utroši se direktno ili indirektno na realizaciju logističkih aktivnosti. Troškovi logistike u prosjeku čine 8.5% ukupnog ostvarenog prihoda preduzeća. U ukupnim logističkim troškovima dominantno učešce imaju transport 42%, skladištenje 24%, zalihe 20% i administrativni troškovi 10%. U preduzećima Sjedinjenih Americkih Država to učešće logističkih troškova kreće se od 7 do 12%. Troškovi transporta čine 36% ukupnih logističkih troškova, zatim slijede troškovi skladištenja sa 23%, te troškovi administracije10%..
Zanimljivo je da pojedine kompanije vrlo malo znaju koliki su njihovi logistički troškovi i troškovi upravljanja lancem snabdjevanja. U posljednoj dekadi može se vidjeti da je došlo do porasta interesovanja za različite koncepte kao što su Just-In-Time (JIT), Lean manufacturing and Efficient Consumer Response (Efikasan odgovor na potrebe potrošača) koji su veoma bitni za uspješno poslovanje kompanije.

1.Troškovi logistike

Profitabilnost jedne kompanije je tjesno povezano sa troškovima logističkih aktivnosti, obzirom da logistički troškovi čine značajan dio ukupnih troškovaposlovanja.
Logistički troškovi podrazumjevaju troškove svih aktivnosti koji se realizuju u cilju projektovanja, usmjeravanja, vođenja i regulisanja protoka roba I informacija; oni, zapravo, predstavljaju ekonomsu mjeru uspješnosti funkcionisanja logističkog sistema. Analiza logističkih troškova je od posebnog značaja u razvijenim zemljama gdje se kontinuirano istražuju mogućnosti njihovog smanjanja, kao način za povećanje kurentske pozicije na tržištu. S druge strane, prećenje logističkih troškova u manje razvijenim nije posvećena odgovarajuća pažnja, što privredama tih zemalja dodatno otežava položaj.
U praksi nije rijedak slučaj da kompanije vrlo malo znaju koliki su njihovi logistički troškovi; u tom smislu, od koristi je pomenuti najčešće probleme koji se ogu indentifikovati pri utvrđivanju logističkih troškova:
• Prvo, evidentan je problem razgraničavanja troškova, pri čemu oni često nisu ni definisani kako valja;
• Dalje, aktuelni modaliteti proračuna troškova nije usaglašen sa problemima logistike;
• Logistika predstavlja funkciju koja je prisutna različitim podstitemima kompanije, pa je zbog toga znatno teže definisati visinu troškova nego što je to slučaj u drugim oblastima.
Da bi ase izvršila klasifikacija troškova logistike, naophodno je znati vrstu I obim logističkih usluga; i privredne grane je moguće diferencirati prema troškovima logistike:
Privredne grane koje su značajno zavisne id troškova logistike ( njihovo učešće je 24-43% ):
o Prehrabena industrija,
o Henijska industrija,
o Proizvodnja nafte I derivata,
o Industrija papira.
Privredne grane koje su srednje zavisne od troškova logistike ( njihovo učešće je 14 – 23% ):
o Metaloprerađivačka industrija,
o Industrija građevinskog materijala,
o Farmaceutska industrija,
o Proizvodnja aparata za domaćinstvo.
Privredne grane koje su srednje zavisne od troškova logistike ( njihovo učešće je 8 -13%):

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari