Odlomak

Opšti pojam
Pod ugovorom o tegljenju u pomorskom pravu podrazumeva se ugovor na osnovu koga se brodar tegljača, odnosno potiskivača obavezuje da svojim brodom tegli ili potiskuje drugi brod ili objekat do određenog mesta, ili za određeno vreme, ili za izvođenje određenog zadatka, a brodar tegljenog, odnosno potiskivanog broda obavezuje se da za to plati tegljarinu.
Tegljenje („remorkaža“) nastalo je kao rezultat raznovrsnog korišćenja brodova, a posebno kao oblik angažovanja brodova prilikom spasavanja na moru i brojnih manervisanja u luci. Ugovor o tegljenju spada u grupu ugovora o iskorišćavanju pomorskih brodova.
Pomorsko pravo kao kriterijum klasifikacije ugovora o tegljenju uzima svrhu i cilj tegljenja, vreme kada se ono obavlja, mesto na kome se angažuje brod – tegljač, kao i vrstu broda kojim se ova operacija izvodi. Tako se, zavisno od svih pomenutih merila, razlikuje profesionalno i obično tegljenje, lučko i na otvorenom moru, ugovorno i vanugovorno, tegljenje radi izvršenja manerva i tegljenje radi prevoza, redovno tegljenje i tegljenje u nuždi ili tegljenje radi spasavanja, tegljenje u kome učestvuju dve posade i tegljenje u kome na tegljenom brodu nema nikog.
Jedna strana ugovora uvek je brodar broda tegljača, koji treba da obavi glavnu ugovornu činidbu, dok se na drugoj strani kao subjekt ugovora može naći: brodar tegljenog broda, kao i vlasnik i korisnik bilo kog tegljenog broda. Bitni elementi ugovora su samo radnje tegljenja, guranja, potiskivanja, vučena ili pomicanja određenog objekta na vodi i tegljarina, kao cena usluge tegljenja, koja se duguje izvršiocu ugovorne činidbe.
Naše pravo opredelilo se za koncept tzv.naplativog tegljenja, a besplatno tegljenje ne reguliše se dispozitivnim odredbama pomorskog prava već pravilima građanskog prava.
Ugovor o tegljenju je konsensualni i dvostrano – teretni ugovor, kojim nastaju prave i obaveze za obe strane. U praksi, ovaj ugovor se često zaključuje kao adhezioni ili tipski ugovor, tako što kompanije za tegljenje ponude korisnicima tegljenja formulare sa gotovim klauzulama, o kojima se oni izjašnjavaju u celini.
Ugovor o tegljenju u našem pravu je neformalan ugovor.
Obaveze stranaka iz ugovora o tegljenju
Prema Zakonu o pomorskoj i unutrašnoj plovidbi, ukoliko stranke nisu drugačije ugovorile, smatra se da tegljenjem u pomorskoj plovidbi upravlja zapovednik tegljenog broda, a u unutrašnoj plovidbi – zapovednik broda tegljača.

 

 

 
Početak i završetak tegljenja
Da bi se shvatio pravni značaj početka i završetka tegljenja važno je navesti iskustvo iz prakse, da se najveći broj sudara između tegljača i tegljenog broda dešava u času prihvatanja užeta za tegljenje, pre nego što je otpočela operacija tegljenja ili potiskivanja.
Zakon o pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi izričito se predviđa da tegljenje na moru započinje „kad se tegljač po nalogu zapovednika tegljenog broda stavi u položaj da može obaviti tegljarenje, ili kad tegljač po naredbi zapovednika tegljenog broda primi ili preda uže za tegljenje ili kad započne potiskivanje tegljenog broda ili obavljanje bilo kog drugog manerva potrebnog za tegljenje, zavisno od toga šta je ranije nastupilo“. U Zakon se takođe izričito navodi da tegljenje u unutrašnjoj plovidbi počinje u trenutku kad je tegljač po nalogu zapovednika broda koji upravlja tegljenjem, primio ili predao uže za tegljenje.
Tegljenje se u našem pravu završava na moru kada se „izvrši konačni nalog zapovednika tegljenog broda da se opusti uže za tegljenje, ili kad prestane potiskivanje ili bilo koji manervar potreban za tegljenje, zavisno od toga šta je kasnije nastupilo“. Kod unutrašnje plovidbe pojam završetka tegljenja je širi, jer može podrazumevati i sidrenje i odvezivanje broda po nalogu zapovednika broda koji upravlja tegljenjem.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pravo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari