Odlomak

Uvod

Potraživanja od kupaca su dažbine prema kupcima i ostalima za novcem, dobrima ili uslugama. Za potrebe finansijskih izvještaja potraživanja se grupišu kao kratkoročna ili dugoročna. Kratkoročna potraživanja od kupaca su ona za koje se očekuje da će biti naplaćena u roku godine dana ili tokom tekućeg poslovnog ciklusa, zavisno o tome koje je razdoblje duže. Sva druga potraživanja svrstavaju se u dugoročna. Potraživanja se u bilansu nadalje dele na trgovinska i netrgovinska potraživanja. Trgovinska potraživanja su iznosi koje duguju kupci za prodatu robu i pružene usluge kao deo uobičajenih poslovnih aktivnosti. Potraživanja od kupaca, usmeno obećanje kupca da će platiti kupljenu robu i pružene usluge, uobičajeno su naplativa u roku 30 do 60 dana te predstavljaju “otvorene račun”. Primljene zadužnice od kupaca su pisana obećanja izdavatelja zadužnice da će platiti određeni novčani iznos na određeni datum u budućnosti, a mogu nastati kao rezultat prodaje, financiranja ili drugih poslovnih događaja. Netrgovinska potraživanja mogu proizaći iz različitih poslovnih događaja, a mogu biti pismena obećanja kako plaćanja tako i isporuke. Neki primjeri ovakvih potraživanja jesu: predujmovi službenicima i zaposlenima; predujmovi društvu-kćeri; depoziti za pokrivanje potencijalnih šteta i gubitaka; depoziti koji služe kao jamstvo izvedbe ili plaćanja; potraživanja za dividende i kamate i sl. Zbog svojih osobitih svojstava, netrgovinska se potraživanja općenito klasificiraju i iskazuju kao posebne stavke bilance.

POTRAŽIVANJA OD KUPACA

„Potraživanja od kupaca predstavljaju kredit na otvoren račun koji preduzeće odobrava kupcima njegovih proizvoda i usluga“. Velika većina preduzeća prodaje robu nakredit. Uslovi i politika kreditiranja kupca je različita.Svako preduzeće ima svoju politiku kreditiranja kupaca. Ona je različita zavisno od toga šta menadžment preduzeća ima za cilj. Zavisno od kratkoročnih i dugoročnih planova preduzeća. Uglavnom su politike kreditiranja kupaca slične po privednim grana.Logično je da preduzeće prati tržište i konkurenciju.Specifičnosti privredne grane određuju pravila I kreditne uslove.Polazi se od pretpostavke da će potraživanja od kupaca biti naplaćena do isteka ugovorenog roka. Ipak se mora imati u vidu da neće svi kupci platiti svoj dug u predviđenom roku. Većina potraživanja se konvertuje u gotovinu u krajnjem roku odšest meseci do godinu dana. Zbog veličine koje potraživanje od kupaca čine u ukupnim poslovnim sredstvima preduzeća, svesni smo značaja koje upravljanje potraživanjima imaju u strategiji preduzeća. Menadžment preduzeća zbog svega ovoga mora razmotriti sve elemente vezane za upravljanje potraživanjima.Menadžment preduzeća bi trebalo da pri donošenju politike upravljanja potraživanjima ima kompletnu sliku preduzeća, njegovih ciljeva, tržišta, konkurencije, perspektive privedne grane, potencijala, mogućnosti i pretnji.On donosi strategiju upravljanja i naplate potraživanja, politiku kreditiranja kupaca i kreditne uslove.Menadžment preduzeća radi lakšeg praćenja potraživanja od kupaca, definiše načine izveštavanja u svom preduzeću ili u kompaniji, ukoliko je reč o multinacionalnoj kompaniji. Zakonska regulativa je u svakoj zemlji različita. To se odnosi i namogućnost otpisa potraživanja. Za interne potrebe, ako je reč o multinacionalnoj kompaniji, finansijski menadžment uvodi standarde internog otpisa potraživanja radi lakšeg praćenja potraživanja u svim svojim preduzećima širom sveta. Time ima uvid u realna, takoreći zdrava potraživanja u odnosu na ona potraživanja koja sa protekom vremena imaju sve manju šanu da budu naplaćena. Menadžment definiše procenat otpisa potraživanja shodno starosti potraživanja. Na primer, ako je roba data na 30 dana odloženog plaćanja a od isteka valute plaćanje je proteklo od 31 do 60 dana procenat otpisa potraživanja iznosi 10%. Ako je proteklo od 61 do 180 dana otpisuje se 25% a ako je proteklo više od 180 dana procenat otpisa je 100%. Polazi se odpretpostavke da je jako mala verovatnoća naplate tih potraživanja. Odnosno da se verovatnoća naplate potraživanja smanjuje sa dužinom vremena isteklim od datog roka plaćanja. Otpis se knjiži na trošak, najčešće se naziva „bad debt“ i utiče na smanjenje dobitka. Ukoliko dođe do naplate otpisanih potraživanja „bad debt“ koji je kumulativan i nema veze sa zvaničnim zakonskim bilansom stanja i uspeha, već sa internim izveštajima, se smanjuje i za taj iznos povećava dobitak. Ovo jeste rigorozan načina prikazivanja potraživanja od kupaca. Međutim pojedine kompanije žele da imaju uvid u potraživanja koja po svojoj suštini jesu brzo naplativa i izvesno naplativa.Time mogu da predvide naplatu potraživanja i novčane tokove

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari