Odlomak

Uvod

Šta je najdragocenije u preduzeću? To je jedno od prvih pitanja sa kojim mora da se suoči vodjstvo preduzeća. Da li je to kapital ili zaposleni, ili je možda to najnovija tehnologija? Odgovor nije teško pronaći, jer nam se on sam nudi. Zaposleni su srce svakog privrednog subjekta. Kadrovski potencijal predstavlja najvažniji resurs svake organizacije. Kroz posao ljudi teže da ostvare: ekonomsku stabilnost, identitet i razvoj ličnosti, status i prestiž, samostalnost, kreativnost, socijalnu interakciju. Zaposleni žele da se kroz posao razviju i ostvare kao osobe, da koriste i razvijaju svoje talente i veštine, da radom postižu rezultate i uspehe koji će biti prepoznati.
Zadovoljstvo poslom predstavlja jednu od najviše istraživanih tema. Razlog tome je da zadovoljstvo poslom predstavlja preduslov kvalitetnog rada i lojalnosti zaposlenih. Zadovoljni radnici ostvaruju veću produktivnost, povećavaju zadovoljstvo korisnika, imaju manji apsentizam i ređe menjaju radnu organizaciju. Možemo zaključiti da uspešnost organizacije zavisi od zadovoljstva zaposlenih, jer je zadovoljan radnik produktivan radnik.
Zadovoljstvo poslom se definiše kao pozitivna emocionalna reakcija i stavovi pojedinca prema svom poslu. Oni podrazumevaju kombinaciju unutrašnjih (prirode posla koji osoba obavlja, zadatke koje izvršava, profesionalni razvoj, osećaj odgovornosti i dostignuća) i spoljašnjih faktora (uslovi rada, plata, saradnici, nadređeni). Unutrašnji faktori unapređuju satisfakciju, a spoljašnji preventiraju nezadovoljstvo.
Merenje zadovoljstva zaposlenih predstavlja nezaobilazan deo procesa upravljanja organizacijom.
Cilj rada je da se ustanovi stepen zadovoljstva radnika svojim poslom, odnosno zaposlenih u opštini Medveđa, kao i faktori koji utiču na zadovoljstvo ili nezadovoljstvo zaposlenih. Kako bi se uticalo na povećanje stepena zadovoljstva zaposlenih, najpre treba utvrditi njihov trenutni stepen zadovoljstva. Kako bi utvrdili stepen zadovoljstva sproveli smo anonimnu anketu.

 

1.    ZADOVOLJSTVO ZAPOSLENIH

1.1.    Pojam zadovoljstva zaposlenih

Najvažnije među svim stavovima zaposlenih jeste stav prema njihovom poslu. Taj stav se naziva zadovoljstvo poslom. Zadovoljstvo zaposlenih predstavlja jedan od najznačajnijih preduslova svake uspešne privredne aktivnosti. Istraživanje, definicije, teorije i modeli o zadovoljstvu zaposlenih je izuzetno velika, u skladu sa značajem ovog fenomena za tržišni uspeh organizacija.
Zadovoljstvo poslom se definiše kao pozitivna emocionalna reakcija i stavovi pojedinca prema svom poslu. Ono predstavlja kombinaciju unutrašnjih i spoljašnjih faktora. Unutrašnji podrazumevaju prirodu posla koju osoba obavlja, zadatke koji čine posao, profesionalni razvoj, osećaj odgovornosti i dostignuća u poslu. Spoljašnji faktori podrazumevaju uslove rada, kao što su plata, saradnici i rukovodioci. Unutrašnji faktori unapređuju satisfakciju, a spoljašnji preveniraju nezadovoljstvo.
Zadovoljstvo poslom može se definisati kao kognitivna, afektivna  i evaluativna  reakcija  pojedinca na svoj posao. Kao drugi stavovi i zadovoljstvo  poslom ima tri osnovne komponente: kognitivna komponenta sadrži ono što čovek veruje da zna o predmetu stava, evaluativna komponenta odnosi se na to koiliko volimo ili ne volimo neku stvar (ili osobu), a bihejvioristička kornponenta sadrži određenu predispoziciju da se deluje u određenom smeru.
Uopšteno rečeno pod zadovoljstvom zaposlenih podrazumevamo subjektivnu ocenu zadovoljstva koja proističe iz procene ličnog zadovoljstva različitim aspektima svoje pripadnosti organizaciji.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari